تبیان، دستیار زندگی
حس خوب بندگی، بهترین چیزی است که در ماه رمضان تجربه می کنید و زمانی که مدیریت همه جوانب زندگی را با هم درنظر بگیرید و اجازه ندهید ضعف روزه داری، خانه داری شما را تحت الشعاع قرار دهد، می توانید بهتر حضور در این ضیافت الهی را حس کنید، در این میان خانم خانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانم خانه لطفا برکت را به خانه بیاورید

آمدن مهمان به خانه عین بركت است و در این  ماه جایگاه ویژه خودش را دارد

حس خوب بندگی، بهترین چیزی است که در ماه رمضان تجربه می کنید و زمانی که مدیریت همه جوانب زندگی را با هم درنظر بگیرید و اجازه ندهید ضعف روزه داری، خانه داری شما را تحت  الشعاع قرار دهد، می توانید بهتر حضور در این ضیافت الهی را حس کنید، در این میان خانم خانه باید  نکاتی را در ماه مبارک رمضان رعایت کند تا  کمی از سختی های روزه داری شیرین شود.

فرآوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
افطاری

برنامه ریزی برای پخت وپز سحری و افطاری به عهده شماست و انتخاب های شما نقش تأثیرگذاری در بروز عطش و گرسنگی افراد خانواده دارد. برای اینكه كمتر هنگام روزه داری تشنه  شوید بهتر است در برنامه غذایی سحر از خوردن غذاهایی مثل انواع كوكو، بادمجان، سوسیس و كالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمك كه سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز كنید. همچنین خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

سلامت روزه داران در ماه مهمانی خدا

این ماه فرصتی مناسب، برای زندگی سالم و پیش رو گرفتن روشی متعادل در شیوه زندگی است. افراد با روزه داری، تمرین کنترل غذاخوردن می کنند و علاوه بر آن، در این ماه کنترل بیشتری بر رفتار خود دارند و روند زندگی شان نظم و ترتیب خاصی پیدا می کند. بهترین فرد برای پیاده سازی روش صحیح زندگی در این ماه خانم خانه است.

آشپزخانه را نیمه تعطیل کنید

برای بعد از افطارتان برنامه بچینید و اجازه ندهید برنامه زندگی تان را تلویزیون و برنامه های آن تعیین كند. به مسجدها و اماكن مذهبی نزدیك منزل تان سری بزنید و از برنامه های شان در این  ماه مطلع شوید

از آنجا كه در ساعات آخر روزه داری آب بدن به كمترین میزانش می رسد و تشدید بی آبی موجب ایجاد سنگ كلیه و گرمازدگی می شود، احتمال بروز شوك ناشی از حرارت پخت وپز وجود دارد، پس بهتر است در وعده افطار از غذاهای حاضری و سبك تر استفاده كنید و تهیه و پخت غذای اصلی را به بعد از زمان افطار موكول كنید.

بركت این ماه،قسمت شما

آمدن مهمان به خانه عین بركت است و در این  ماه جایگاه ویژه خودش را دارد. سعی كنید برای برگزاری مهمانی های افطاری برنامه ای داشته باشید و خودتان را از این فیض عظیم محروم نكنید. با همسر و فرزندانتان برنامه ریزی كنید و در شب هایی كه برگزاری افطاری برایتان امكان دارد، مهمان های خاص خودتان را دعوت كنید. بهتر است از همین روزهای ابتدایی به مهمانان تان تاریخ های مدنظرتان را اعلام كنید تا هم آنها و هم شما بتوانید برای روزهای بعد و مهمانی های بعدشان برنامه ریزی كنید.

كمی تنوع در این مهمانی

با توجه به اینكه در سال های اخیر ، ماه رمضان در فصل تابستان قرار گرفته است، می توانید از هوای خوب شب های آن استفاده كنید و به جای آنكه مهمانان تان را برای افطاری  دعوت كنید میزبان سحری آنها باشید؛ پیشنهاد متفاوتی است اما به آن فكر كنید. می توانید این برنامه را در یكی از پارك های شهر اجرا كنید. به عنوان مثال شب هایی كه روز بعد آن تعطیل است بهترین زمان برای اجرای این پیشنهاد است. می توانید از مهمانان تان بخواهید كه ساعت 12شب به محل مورد نظر شما بیایند و چند ساعتی را به دور از تلویزیون و اینترنت دور هم جمع شوید.

بچه ها را گرسنه نگذارید

ساعت هایی از روز، خستگی و ضعف ناشی از روزه داری به شما این اجازه را نمی دهد كه چند نوبت پای گاز بایستید و غذاهای متفاوت درست كنید. زمانی كه برای پخت سحری مواد مورد نیازتان را آماده می كنید، برنامه ای هم برای كودكان داشته باشید. ناهار آنها را هم در همین زمان ها آماده كنید تا فقط با گرم كردن ساده غذا بتوانید نیاز آنها را برطرف كنید.

بعد از افطار چه کنیم؟

افراد با روزه داری، تمرین کنترل غذاخوردن می کنند و علاوه بر آن، در این ماه کنترل بیشتری بر رفتار خود دارند و روند زندگی شان نظم و ترتیب خاصی پیدا می کند

برای بعد از افطارتان برنامه بچینید و اجازه ندهید برنامه زندگی تان را تلویزیون و برنامه های آن تعیین كند. به مسجدها و اماكن مذهبی نزدیك منزل تان سری بزنید و از برنامه های شان در این  ماه مطلع شوید و تلاش كنید در آنها حضور پیدا كنید. كلاس ها اخلاقی بسیار خوبی در بستر این  ماه برگزار می شود كه می تواند توشه یك سال آینده شما و خانواده تان باشد.

هوش هیجانی را ارتقا دهید

لازم است بدانید به دلیل تقویت هوش معنوی و هوش هیجانی درایام روزه داری میزان شادکامی و رضایتمندی زناشویی افزایش می یابد و نتیجه آن رفتارهای انعطاف پذیر، حل بهتر مساله، مثبت اندیشی و درک اصولی تر شرایط متقابل همسران است. این را هم بدانید منظور از هوش معنوی یعنی ارتقای توانایی برای بهره گیری از منابع و موضوعات دینی و معنوی است که می تواند سازگاری فرد را بالا ببرد و هوشمندانه و عاقلانه تر عمل کند. به همین دلیل افراد بویژه خانواده هایی که نگرش دینی بالاتری دارند و اعمال مذهبی نظیر روزه داری را انجام می دهند از شادکامی بالاتری برخوردار بوده و رضایت بیشتری از زندگی دارند. خانم خانه به عنوان سکاندار کشتی خانواده لازم است با الگو قرار دادن خود و رجوع به دین و معنویات، خانواده را به این سمت هدایت کرده تا در زندگی شادی و رضایتمندی بیشتری را تجربه کند.


منابع: همشهری، جام جم، سلامانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.