تبیان، دستیار زندگی
هنر قرآنی، هنری در نهایت استحکام، متانت و کمال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر قرآنی، هنری در نهایت استحکام، متانت و کمال

title

این روزها از هنر قرآنی بسیار سخن گفته شده اما متاسفانه کمتر در این امر تدبر می شود.


نام هنر قرآنی را کمتر می شنویم و فقط نمایشگاه هایی در سراسر کشور برگزار می شود که مهمترین آنها نمایشگاه سالانه قرآن توسط وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی است که آن هم بعد از برگزاری نمایشگاه قرآن هنر قرآنی فراموش می شود.

** هنر قرآنی فقط خوشنویسی و تذهیب نیست
گرچه خوشنویسی و تذهیب را شاید بتوانیم نخستین خاستگاه و از بنیادی ترین هنرهای قرآنی به حساب بیاوریم، اما هنر قرآنی فقط خوشنویسی و تذهیب نیست.
شاخه های مختلف هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی و سفال می توانند نگاه های متفاوتی به هنر قرآنی داشته باشند.
هنرمندان می توانند با الهام از قرآن، مفاهیم جدیدی را عرضه کنند، اگر در قرآن تدبر شود، قرآن خود، به انسان می گوید چه اثری خلق کند.
هنرمند برای نقاشی، برای مجسمه، برای نقش برجسته اش یا هر کار تصویری دیگری می تواند قرآن را منبع الهام قرار دهد، آنوقت خواهیم دید که چگونه اصلی ترین عناصر هنر در کار او تبلور خواهد یافت.

** باید مفاهیم قرآنی را در امور خود نهادینه کنیم
عباس رحیمی مبدع نگارینه خط به خبرنگار ایرنا می گوید: خود قرآن یک هنر است، شان نزول آن، جمله بندی ایجاد و پیدایش و چیدمان آیات قرآن همه هنر و یک معجزه است.
وی ادامه می دهد: قرآن را اگر جدا از تفسیر آن نگاه کنیم، کتابی است شامل داستان‌ های واقعی که این داستان ‌ها نیز جدا از هنر نیستند. داستان ‌هایی از اقوام گذشته مانند عاد، ثمود و لوط و نیز داستان ‌هایی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت نوح(ع) که به نحو زیبایی پردازش شده اند.
رحیمی تصریح می کند:‌ هنر نگارش قرآن با توجه به زیبایی خط کوفی، نسخ، ثلث، نستعلیق و معلی ارتباط هنر و قرآن را از زاویه دیگر نشان می ‌دهد.
وی می افزاید: از قصص قرآن دهها کتاب می توان استخراج کرد و نویسندگی و تصویرسازی قصص قرآنی، نیز هنر قرآنی است.
مبدع نگارینه خط می گوید: ما مسلمانان قرآن را به عنوان یک معجزه می دانیم که قابل توسعه است هر کلمه ای در قرآن است را می توان در نهاد کار خود قرار دهیم و معنی آن را همانگونه که خداوند فرموده ترسیم کنیم.

** مصورسازی داستان ‌های قرآنی نیز از وظایف یک هنرمند است
علاوه بر قرآن، مصورسازی داستان‌ های دینی در ارتباط با کار هنرمند است. امروزه کتاب ‌های هنری زیادی مصور شده اند. مانی نقاش، کتاب ارژنگ را به نحو زیبایی نقاشی کرده بود.
عبدالرحیم سعیدی راد شاعر آیینی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: هر قدر هنرمندان با قرآن ارتباط برقرار کنند، این مهم در کار و اثری که تولید می‌ کنند منعکس خواهد شد و مصداق‌ همان می ‌شود که می‌ گوید از کوزه همان برون تراود که در اوست.
وی ادامه می دهد: هر چه هنرمندان بیشتر با این مقوله آشنا باشند، شاهد تأثیرگذاری بیشتری هستیم. قرآن، به انسان عشق، مقصد و جهت عطا می کند و هنر، ساعت، ابزار و نیرو.
این شاعر آیینی می گوید:‌ افرادی که با قرآن آشنا هستند می ‌توانند به مردم و علاقه ‌مندان هنرهای قرآنی آموزش ‌های لازم را ارائه دهند تا افراد با مفاهیم و مضامین قرآنی آشنا شوند و شاهد بروز آثار هنری قرآنی باشیم.
وی ادامه می دهد: افرادی می ‌توانند در این زمینه بهتر فعالیت کنند که با سیره اهل ‌بیت(ع) آشنا باشند و همچنین بصورت تخصصی با قرآن آشنا باشند. این قشر افراد می‌توانند بهتر مفاهیم را به مردم انتقال دهند.
فرجام سخن اینکه، وقتی قرآن در دل هنرمند ته ‌نشین شود، منجر به تولید آثار مرتبط قرآنی خواهد شد.
همین که کاری با مضمون قرآنی تولید شود و هنرمند بتواند ارتباطی با قرآنی برقرار کند، می‌توان گفت که ارتباط بین قرآن و هنر ایجاد شده است.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .