تبیان، دستیار زندگی
مناطق مرزی بین پاکستان و افغانستان با بازارهای پر رونق خرید و فروش انتحاری های طالبان روزانه شاهد یکی از بزرگترین تراژدی های تاریخ بشری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

مناطق مرزی بین پاکستان و افغانستان با بازارهای پر رونق خرید و فروش انتحاری های طالبان روزانه شاهد یکی از بزرگترین تراژدی های تاریخ بشری است.

بخش سیاست تبیان

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

به گفته منابع محلی مناطق هم مرز میان پاکستان و افغانستان روزانه شاهد بزرگترین تراژدهای تاریخ بشری است که در در «آموزش و خرید و فروش انتحاری» نمود پیدا می کند.
این منابع محلی تاکید می کنند، در مناطق قبایلی بین پاکستان و افغانستان بازار خرید و فروش انتحاری رواج گسترده ای یافته و روزانه میلیون ها رویپه پاکستانی برای خرید و فروش انتحاری در این بازارها دست به دست می شود.
منابع مذکور با اشاره به اینکه بیشتر انتحاری های خرید و فروش شده از قبایل پشتون هستند که در دو سوی مرز پاکستان و افغانستان سکونت دارند، افزودند: قیمت انتحاری ها متفاوت است و براساس سن و توان بدنی افراد تغییر می کند.
این منابع خاطر نشان کردند: در میان انتحاری هایی که در مناطق قبایلی خرید و فروش می شوند، کودکان انتحاری که در رده سنی 10 تا 15 سال قرار دارند، از همه ارزان تر هستند و یک صد روپیه و حتی کمتر خرید و فروش می شوند.
اما گران ترین انتحاری ها که قیمت آنها به 200 هزار روپیه هم می رسد، جوانانی هستند که به دلیل برخورداری از قدرت بالای بدنی می توانند، مسافت زیادی را برای انجام ماموریت و محقق کردن هدف طی کنند.

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

انتحاری ها چه کسانی هستند؟


بیش از 90 درصد این انتحاری ها را کودکان و جوانان فقیر و نیازمند قبایل پشتون که بیشتر در مزارع کشت خشخاش کار می کنند، تشکیل می دهند و مرسوم است که این خانواده ها، یکی از فرزندان ذکور خود را به مدارس دینی و مذهبی پاکستان می فرستد که به تروریست پروری و شستشوی مغزی محصلان خود معروف است.
فرستادن یک پسر از هر خانواده به مراکز و مدارس دینی تروریست پرور پاکستان، در میان بسیاری از خانواده های اهل تسنن جنوب افغانستان امری رایج و معمول است. با افزایش فعالیت گروه های تروریستی طی سال های اخیر، این رسم در شمال افغانستان، به خصوص بین قبایل تاجیک و اوزبک در ولایات قندوز، تخار، فاریاب و دیگر ولایات شمالی به گسترش یافته است.
گروه های شبه نظامی مانند طالبان و شبکه حقانی در قبال تامین محل خواب و استراحت و پوشاک و غذا اقدام به جذب عناصر مورد نیاز از بین خانواده های فقیر قبایل پشتون می کنند تا پس از آن، سفر بی بازگشت کودکان و نوجوانان این خانواده ها آغاز شود.
در اولین مرحله این کودکان و نوجوانان صدها کیلومتر دورتر از خانواده به پایگاه های آموزشی انتقال داده می شوند تا در آنجا آموزش های مختلف را آغاز کنند، درحالی که گزارش های بسیاری تاکید می کند، اکثر این کودکان و نوجوانان در این پایگاه ها با انواع بد رفتاری ها از جمله بد رفتاری جنسی مواجه می شوند.

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

چه کسانی انتحاری می فروشند؟

گردانندگان و مدیران مراکز و مدارس مذهبی پاکستان مهمترین فروشندگان انتحاری ها در مناطق قبایلی هستند و صرف نظر از بهره برداری جنسی از کودکان، از این طریق صاحب درآمدهای میلیونی شده اند.
علاوه بر پاکستان، در مناطق قبایلی پاکستان و افغانستان طالبان مراکز و مدارس دینی و مذهبی دایر کرده که هر از چند گاه دست به فروش انتحاری های آموزش دیده در این مراکز می زنند.
آمار دقیقی از تعداد مراکز و مدارس دینی در پاکستان وجود ندارد. برخی منابع تعداد مراکز ثبت شده را بیش از ده هزار واحد اعلام کرده اند که در مقایسه با مراکز ثبت نشده بسیار اندک و ناچیز است.
به همین دلیل برخی محافل تعداد این مراکز را بین 80 تا 100 هزار واحد تخمین می زنند که در خوشبینانه ترین حالت دستکم 10 درصد این مدارس آموزه های دینی افراطی را آموزش می دهند و سالیانه هزاران انتحاری را تربیت می کنند.

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

روند شستشوی مغزی در مراکز دینی و مذهبی

روند شستشوی مغزی در مراکز دینی و مذهبی با آموزش تلاوت قرآن آغاز می شود که به زبان پشتو ترجمه نشده و امکان فهم معنای آن وجود نداشته باشد، لذا تنها شیوه تلاوت آموزش داده می شود تا مفاهیم و برداشت های افراط گرایانه از دین در قالب تفسیر آیات به افراد منتقل شود.
در دومین مرحله، این مراکز در کنار ارائه مفاهیم و برداشت های افراط گرایانه دینی، با معزول و جدا کردن خود از محیط و جامعه، دنیای بیرون را جهانی سرشار از کفر و در تعارض با معتقدات و باورهایشان ترسیم می کنند. در این تصویر جهان مملو از کفر و الحاد است و برای پاکسازی آن باید اقدام کرد.
در اینجا سومین مرحله شستشوی مغزی افراد آغاز می شود و طی آن نشانی بهشت داده می شود و انتحاری ها به امید رسیدن به جنت که در آن نهرهای عسل، حوریان بهشتی، باغ های پر میوه و .. فراوان می باشد، روش های مختلف عملیات انتحاری را آموزش می بینند و به این طریق دوره آموزش اعتقادی و نظامی انتحاری ها پایان می یابد.

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

چه کسانی انتحاری می خرند؟

گزارش ها تاکید می کند، خریداران افراد انتحاری از میلت ها و اتباع کشورهای مختلف مانند عرب، پاکستانی، هندی و حتی انگلیسی هستند. در این میان طالبان نیز سهم خود را از افراد انتحاری دارند. آنان گاه افراد انتحاری را در مدارس تحت پوشش خود می فروشند و گاه از آنها برای پیوستن به صفوف طالبان و انجام عملیات انتحاری در افغانستان و پاکستان استفاده می کنند. هرچه هست اینکه فرماندهان طالبان مبالغ هنگفتی از راه احداث مدارس دینی و آموزش و فروش انتحاری ها به جیب می زنند.
شیوخ و سران قبایل در این مناطق قبایلی هرگاه اقتضا کند، در رقابت قبیله ای و نزاع برسر تجارت موادمخدر، از افراد انتحاری استفاده می کنند.

بازارهای پر رونق انتحاری های طالبان

آمارهای رسمی سال 2014 نشان می دهد، بیش از 10 هزار نفر در این سال در افغانستان در نتیجه حملات انتحاری کشته و زخمی شده اند و مسئول بیش از 80 درصد این جنایات که اغلب قربانیان آن زنان و کودکان بوده اند، طالبان بوده است.