تبیان، دستیار زندگی
دهم یکشنبه، 15 بهمن 1357- روزنامه اطلاعات پاریس- آسوشیتدپرس- خبرگزاری فرانسه- رویتر- شاپور بختیار نخست‌وزیر ضمن مصاحبه‌ای با روزنامه «لوماتن» چاپ پاریس گفته است که همچنان برای مذاکره آماده است اما اگر آیت‌اله خمینی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بختیار: اجازه تشکیل دولت موقت نمی‌دهم



یکشنبه، 15 بهمن 1357- روزنامه اطلاعات

پاریس- آسوشیتدپرس- خبرگزاری فرانسه- رویتر- شاپور بختیار نخست‌وزیر ضمن مصاحبه‌ای با روزنامه «لوماتن» چاپ پاریس گفته است که همچنان برای مذاکره آماده است اما اگر آیت‌اله خمینی باز هم از وی بخواهند. که استعفا کند به ایشان پاسخ منفی خواهد داد.

بختیار همچنین گفته است اگر کسانی باشند که بخواهند جنگ داخلی برپا کنند دستور بازداشت و در صورت لزوم حکم تیرباران آنها را خواهد داد.

همچنین شاپور بختیار نخست وزیر ایران گفته است کسانی را که جنگ خانگی و اسلحه بدست گرفتن را تبلیغ کنند بازداشت می‌کند و یحتمل به جوخه اعدام خواهد سپرد.

نخست‌وزیر ایران در این مصاحبه گفته است که اجازه نخواهد داد آیت‌اله خمینی یک دولت موقتی در ایران تشکیل دهد. بختیار اضافه کرده است اگر تشکیل دولت موقت از حرف به عمل نزدیک شود مشکلاتی بروز خواهد کرد که نتیجه آن نامعلوم است.

بختیار اضافه کرد اگر روحانیون بخواهند دست به تظاهرات بزنند می‌توانند همه روزه این کار را انجام دهند. من به ارتش دستور داده‌ام که از تیراندازی خودداری کند. اما اگر با کوکتل مولوتف و اسلحه به تظاهرات بپردازند. به سوی آنها تیراندازی خواهد شد و مسئولیت آن متوجه آیت‌اله خمینی خواهد بود.


واتیکان کوچک

نخست‌وزیر ایران که بارها تاکید کرده است از مقام نخست‌وزیری کناره گیری نخواهد کرد درباره احتمال تشکیل یک دولت اسلامی گفته است که اگر یک دولت اسلامی در شهر قم تشکیل دهند من ایشان را در این کار آزاد خواهم گذارد و در این صورت ما یک واتیکان کوچک خواهیم داشت، اما هرگز اجازه تشکیل یک دولت واقعی داده نخواهد شد.

درست است که این مصاحبه قبل از مصاحبه دیروز حضرت آیت‌اله خمینی انجام شده است، ولی ناظران سیاسی آنرا به منزله «پاسخ از پیش حاضر شده» بختیار به آیت‌اله تلقی کرده‌اند.

حضرت آیت‌اله دیروز گفت بختیار باید کنار برود و وی بزودی شورای انقلاب و دولت موقت را معرفی خواهد کرد تا پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری‌اسلامی را به رفراندوم بگذارند و ما می‌گوییم این اقدامات از طرق مسالمت‌آمیز صورت بگیرد، ولی اگر بختیار بخواهد که با تکیه به حمایت آمریکا و با استفاده از سربازان اسرائیلی ملت را سرکوب کند آن‌وقت ما از مردم دعوت می‌کنیم اسلحهبه دست گیرند.

مصاحبه دیروز حضرت آیت ا‌له خمینی و مصاحبه بختیار به عنوان حرف‌های اساسی آنها مورد اظهارنظر ناظران مسائل سیاسی و مقام‌های رسمی خارج قرار گرفته و آنها را نسبت به اوضاع ایران بیمناک ساخته است.

آسوشیتدپرس نوشته است با توجه به مصاحبه مطبوعاتی دیروز آیت‌اله خمینی منابع دیپلماتیک غربی که به ارتش ایران بسیار نزدیک هستند گفته‌اند واکنش- ارتش در برابر این اظهارات بیکی از دو شکل زیر خواهد بود پایه کودتای فوری دست خواهد زد یا مجدداً بصورت انبوه در خیابان‌ها مستقر خواهد شد تا در برابر خمینی واکنش‌نشان دهد.

یک دیپلمات مقیم تهران گفته است در دو- سه روز آینده ارتش نشان خواهد داد که یا همچنان وحدت و یکپارچگی خود را حفظ می‌کند و یا این که وارد سیاست می‌شود. ارتش اکنون بر سر یک دو راهی جدی است.

توکیو- سخنگوی وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد وضع کنونی ایران سخت آشفته است، زیرا آیت‌الله خمینی اعلام کرده است که یک شورای انقلاب را تشکیل خواهد داد و نخست‌وزیر تهدید کرده است که هرگز اجازه نخواهد داد این شورا تشکیل شود.

این مقام گفته است اگر باز هم اوضاع بدتر شود مرحله سوم عملیات تخلیه ژاپنی‌ها انجام خواهد شد و 3500ژاپنی باقیمانده در این کشور خارج خواهند شد.

این مقام ژاپنی ضمن اظهار نظر در باره اوضاع ایران گفته است خمینی با تشکیل شورای انقلاب که هم اکنون اعضای آن هم در نظر گرفته شده‌اند شانس مصالحه با دولت بختیار را کاسته و امکان جنگ داخلی را افزایش داده است منابع ژاپنی می‌گویند ارتش که هنوز به شاه وفاودار است در سرنوشت آینده ایران حرف آخر را خواهد زد.