تبیان، دستیار زندگی
آشکارترین نشانه های ظهور در ماه رمضان بروز می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشکارترین نشانه های ظهور در ماه رمضان بروز می کند

آشکارترین نشانه های ظهور

حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در گفت و گو با خبرنگار مهدویت تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان در رابطه با محورهای ارتباطی ماه مبارک رمضان با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه و بهره مندی و استفاده هر چه بهتر و بیشتر از این ماه برای تقرب به امام زمان علیه السلام گفت: در رابطه با ماه مبارک و بحث مهدویت به چند نکته باید اشاره کرد؛ موضوع نخست مسئله دعاها و ارتباطات معنوی این ماه با امام زمان علیه السلام است. رمضان المبارک، ماه دعا و مناجات است و برخی دعاهای خاص و ویژه در این ماه به شکل خاص مربوط به ارتباط ما با امام عصر (عج) می شود.

وی افزود: موضوع دیگری که به نوعی رمضان المبارک را به حضرت حجت علیه السلام مرتبط می کند اتفاقاتی است که وقوع آنها، مربوط به زمان ظهور است و برخی از آنها در ماه مبارک رمضان رخ می دهد.

این کارشناس مهدوی با اشاره به یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان تصریح کرد: معروف ترین دعا در ماه مبارک رمضان که در ارتباط با حضرت مهدی علیه السلام بیان شده، دعای افتتاح است که گفته شده در هر شب از شب های ماه مبارک رمضان این دعا را بخوانید. این دعا بخصوص در فرازهای پایانی، به روشنی در رابطه با امام زمان علیه السلام و مباحث مهدویت سخن می گوید. ما در این فرازها از خدا می خواهیم که ما را از کسانی قرار دهد که طبق آیات الهی وارثان زمین خواهند بود.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به آیه 55 سوره مبارکه نور ابراز کرد: آیه شریفه 55 سوره مبارکه نور می فرماید : «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنكمُ ْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لهَُمْ دِینهَُمُ ...؛ خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده ‏اند و كارهاى شایسته كرده‏ اند وعده داد كه در روى زمین جانشین دیگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پیش از آنها بودند جانشین دیگران كرد...»  در دعای افتتاح نیز می خوانیم:«اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ...؛ خدایا درود فرست بر ولى امرت، آن قائم آرزو شده، و دادگستر مورد انتظار، و او را در حمایت فرشتگان مقرّبت قرار ده و به روح القدس تأییدش كن اى پروردگار جهانیان. خدایا او را دعوت كننده به كتابت، و قیام كننده به آئینت قرار ده، او را جانشین خود روى زمین گردان، چنان كه پاكان پیش از او را جانشین خویش قرار دادى، دینى را كه برایش پسندیده اى به دست او پابرجا بدار، و ترسش را به امنیت بازگردان، تا با اخلاص كامل تو را بپرستد. »

مولف «دیدار در عصر غیبت، از نفی تا اثبات» بیان کرد: فرازهای مرتبط با مباحث مهدوی از این جا و با صلوات بر حضرت حجت علیه السلام آغاز می شود و اینگونه ادامه پیدا می کند: «اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ .. او را جانشین خود روى زمین گردان، چنان كه پاكان پیش از او را جانشین خویش قرار دادى» امام ما را نیز در زمین وارث و جانشین خود قرار ده همانگونه که حجت های گذشته را وارث قرار دادی. یعنی دعا می کنیم که حکومت حضرت حجت (عج) هرچه سریع تر واقع شود. در دعای افتتاح ما هر شب از خدا می خواهیم که این اتفاق رخ دهد و دعا و درخواست می کنیم که ما را از کسانی قرار دهد که بتوانیم این حکومت را درک کنیم. در واقع ما در ماه مبارک رمضان و در قالب دعای افتتاح هر شب حضرت حجت (عج) را یاد می کنیم.

حجت الاسلام جعفری در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: محور دوم در این رابطه موضوع ظهور امام عصر (عج) است. چرا که از میان پنج نشانه حتمی ظهور، یک نشانه (صیحه آسمانی) در ماه مبارک رمضان واقع می شود. بر اساس روایات یکی از پنج نشانه حتمی ظهور، صیحه ای آسمانی است که تاکید فراوانی در روایات بر آن وجود دارد و احادیث شیعه و سنی دلالت بر وقوع آن در ماه مبارک رمضان دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده قریب به 300 روایت از شیعه و سنی در این رابطه وجود دارد که در آنها گفته شده این صیحه آسمانی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شنیده می شود.

وی تاکید کرد: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شبی است که خداوند در آن به وسیله جبرئیل ندایی را در عالم منعکس می کند که همه آن را می شنوند و امام علیه السلام در شب بیست و سوم ماه مبارک به عالم معرفی می شوند و از مردم خواسته می شود که به ایشان بپیوندند چرا که او حق است و به سوی حق دعوت می کند. این محور نیز اهمیت ماه مبارک رمضان را می رساند که پیوندی عمیق و وثیق با ظهور دارد و آشکارترین نشانه ظهور که همگان شاهد آن خواهند بود علامتی است  که در این ماه اتفاق می افتد.

مولف «مشترکات شیعه و اهل سنت در مهدویت» ادامه داد: حتی برخی معتقدند که با آمدن این ندای آسمانی، امام علیه السلام که قریب به چهار ماه بعد (یعنی در ماه محرم ظهور خواهند کرد) با این ندا و صیحه آسمانی، یک نوع ظهور خاص برای افرادی خاص خواهند داشت و نائبانی را تعیین خواهند کرد و فعالیت ها از ماه مبارک رمضان آغاز می شود تا چهار ماه بعد که محرم می رسد و حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا ظهور می کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین، گفته شده که امام مهدی (عج) فعالیت های خود را از این ماه شروع می کنند تا به محرم برسد. که این نیز یکی از محورهای ارتباطی ماه مبارک رمضان با امام زمان علیه السلام است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه مسئله دیگر در این زمینه، «اصل اثبات وجود امام زمان علیه السلام است»، ادامه داد: ما معتقدیم که در حال حاضر و در زمان ما امام حی و حاضری وجود دارد که در میان ماست. ائمه علیهم السلام خود به ما آموخته اند که برای اثبات وجود امام معصوم (ع) در هر عصر و زمانی به سوره قدر احتجاج کنید که با استناد شما به آیات قرآن، طرف مقابل هیچ پاسخی نخواهد داشت. بنابراین رمضان المبارک  از این جنبه (قرار گرفتن شب های قدر در آن) نیز با مهدویت مرتبط است.

وی یادآور شد: ما در سوره قدر می خوانیم: «تنزل الملائکۀ و الروح...» ملائکه در شب قدر نازل می شوند برای هر امری؛ ائمه علیهم السلام گفته اند که به افرادی که امامت را نمی پذیرند بگویید که این ملائکه چرا در شب قدر برای تدبیر امور به زمین نازل می شوند؟ آیا در زمین خبری است؟ ملائکه در زمین به نزد چه کسی و کدام شخصیت والا مقام نزول می کنند؟ اصولا چرا برای تدبیر امور به جای عروج و صعود به عرش الهی به زمین نزول می کنند؟ پس معلوم می شود که در زمین کسی است که چنین قدرت و توانی دارد که ملائکه باید به نزد او آمده و کسب تکلیف کنند!

مولف «شرح حال بانوان رجعت کننده» خاطرنشان کرد: این خود ثابت می کند که در هر زمانی امامی هست که ملائکه هر سال بر او نازل می شوند و با استدلال به این آیه می توان حضور امام زمان (عج) را اثبات کرد. از دیگرهای محورهای ارتباطی می توان به دعای سلامتی امام زمان (عج) که ما می خوانیم (اللهم کن لولیک) اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: اصل زمان و وقتی که برای قرائت این دعا ذکر شده شب قدر ماه مبارک است. البته اشاره شده که در سایر مواقع و زمان ها نیز بخوانید اما زمان اصلی که برای خواندن آن تاکید شده ماه مبارک رمضان و شب قدر است. ماه رمضان بهترین فصل برای تقرب به حضرت حق و زمینه سازی برای ظهور و تربیت و تهذیب خود و کسب آمادگی برای یاری امام زمان علیه السلام است.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.