تبیان، دستیار زندگی

7 عامل ابتلا به سرطان گردن رحم

سرطان گردن رحم یکی از انواع سرطان‌هایی است که زنان زیادی را در جهان گرفتار کرده است. این نوع بیماری در نتیجه رشد غیرعادی سلول‌های گردنه رحم که به تومورهای بدخیم تبدیل می‌شوند بروز می‌کند. در این مطلب قصد داریم با 7عامل موثر در ابتلا به این نوع سرطان بیشتر آشنایتان کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان گردن رحم

سرطانی زنانه

علی رغم اینکه با پیشرفت علم پزشکی، تشخیص و درمان سرطان گردن رحم ساده تر شده است، اما این بیماری همچنان چهارمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان 30 تا 59 ساله است. در اکثر موارد، ارتباط مستقیمی بین این بیماری و ویروس پاپیلومای انسانی HPV دیده شده است. با این وجود، عوامل دیگری نیز در ابتلا به این بیماری دخیل هستند.

ویروس پاپیلومای انسانی

98 درصد زخم های پانکراس که به سرطان گردنه رحم تبدیل می‌شوند، ارتباطی با یکی از انواع پاپیلوماویروس دارند. این ویروس در حین رابطه جنسی و از طریق تماس پوستی انتقال می یابد. خطر ابتلا به سرطان گردنه رحم در خانم‌هایی که دارای نوع خطرناک این ویروس هستند، دویست برابر خانم‌های سالم است.

متاسفانه تا کنون دارویی برای درمان بیماری زگیل تناسلی ناشی از این ویروس ساخته نشده است و تنها راه آن، پیشگیری از طریق زندگی زناشویی سالم است. البته یکی از موثرترین روش‌های مقابله با این ویروس، واکسن است که باید از 9 تا 45 سالگی در سه دوز زده شود. اما در هر حال، روابط جنسی خارج از ازدواج و تماس های جنسی پرخطر از عمده عوامل آلوده شدن به این ویروس تلقی می‌شوند.

قرص‌های ضدبارداری با ترکیباتی بهتر و کم خطرتر تولید می‌شوند، اما با این حال مصرف این قرص‌ها بیش از پنج سال مداوم خطر ابتلا به سرطان دهانه گردن رحم را افزایش می‌دهد.

 

ازدواج در سن کم

شروع رابطه جنسی برای زنان کم سن آسیب رسان است، چون رحم هنوز به درجه‌ای از آمادگی برای شروع رابطه جنسی نرسیده است و آسیب‌پذیری بیشتری در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها دارد. لذا آموزش‌های جنسی در سنین پایین لازم است.

مصرف دخانیات

متاسفانه این روزها در سطح شهر خانم‌های زیادی را می بینیم که سیگار می‌کشند، غافل از اینکه سبکی خطرناک در زندگی پیش گرفته اند. مصرف دخانیات اولین عامل اصلی سرطان ریه و همچنین عاملی تاثیرگذار در ابتلا به دیگر انواع تومورهای بدخیم است.

خانم‌هایی که هر روز سیگار می‌کشند، در مقایسه با خانم‌هایی که در معرض دود سیگار نیستند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان گردنه رحم قرار می گیرند. این مسئله ناشی از ترکیبات سمی و خطرناک سیگار است که باعث افزایش سرعت رشد سلول‌ها و تبدیل آنها به سلول‌های سرطانی می‌شود.

قرص ضدبارداری

 

مصرف طولانی مدت قرص‌های ضدبارداری

با وجود اینکه امروزه قرص‌های ضدبارداری با ترکیباتی بهتر و کم خطرتر تولید می‌شوند، اما با این حال مصرف این قرص‌ها بیش از پنج سال مداوم خطر ابتلا به سرطان دهانه گردن رحم را افزایش می‌دهد. با وجود اینکه تاثیر این قرص‌ها در مقایسه با تاثیر ویروس HPV کمتر است، اما بهتر است همه جوانب را در نظر گرفت و از روش‌های دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد.

خانم‌هایی که هر روز سیگار می‌کشند، در مقایسه با خانم‌هایی که در معرض دود سیگار نیستند، 4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان گردنه رحم قرار می گیرند

 

بی‌تحرکی و خانه نشینی

خانم‌هایی که اضافه وزن دارند و بی تحرک هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان گردنه رحم در سنین بالاتر قرار می‌گیرند. بی‌تحرکی و خانه نشینی مشکلاتی در جریان خون ایجاد کرده و به همین دلیل، بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌دهد.

علاوه بر این چربی زیاد و مازاد سموم آن باعث افزایش سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی شده و به مشکل دامن می‌زنند. در نتیجه، افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش منظم باعث بهبود جریان خون و پیشگیری از چاقی و مشکلات ناشی از آن می‌شود.

عفونت کلامیدیا

کلامیدیا یکی از باکتری‌های رایجی است که دستگاه تناسلی خانم‌ها را مبتلا می‌کند. این عفونت باکتریایی به سادگی از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و یکی از عوامل بروز ناباروری محسوب می‌شود، چون باعث عفونت دستگاه تناسلی و التهاب لگن می‌شود و روی باروری تاثیر منفی می گذارد.

از طرف دیگر در آزمایشات خون مشاهده شده است خانم‌هایی که دچار عفونت باکتریایی ناشی از کلامیدیا هستند و یا بوده اند، بیشتر در معرض سرطان گردنه رحم قرار می‌گیرند. در اکثر موارد خانم‌هایی که دچار این باکتری می‌شوند، علائم خاصی مشاهده نمی‌کنند و این مشکل توسط پزشک متخصص زنان کشف می‌شود.

سابقه خانوادگی

سرطان گردنه رحم همانند دیگر انواع سرطان می‌تواند منشا ژنتیکی داشته باشد. خانم‌هایی که اعضای نزدیک خانواده‌شان دچار این بیماری بوده‌اند، دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار می‌گیرند. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که این عامل خانوادگی می‌تواند ناشی از شرایط وراثتی باشد که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با ویروس HPV ناکارآمدتر می‌کند.

در این شرایط تحت نظر پزشک بودن و انجام آزمایش های تشخیصی می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا باشد. سیتولوژی واژینال، تست پاپ اسمیر و تست HPV جزو روش‌های کلیدی برای تشخیص سرطان گردنه رحم در مراحل ابتدایی محسوب می‌شوند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.