تبیان، دستیار زندگی
ماه مبارک رمضان و نوروز به عنوان «تایم طلایی» تلویزیون شناخته می شوند. در این دو بازه زمانی مخاطبان زیادی پای گیرنده ها می نشینند و سریال و برنامه های مناسبتی را رصد می کنند. پس طبیعی است که اگر اثری استاندارهای لازم را داشته باشد به دل بیننده ها می نشیند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاراکترهای ماندگار سریال های رمضان

ماه مبارک رمضان و نوروز به عنوان «تایم طلایی» تلویزیون شناخته می شوند. در این دو بازه زمانی مخاطبان زیادی پای گیرنده ها می نشینند و سریال و برنامه های مناسبتی را رصد می کنند. پس طبیعی است که اگر اثری استانداردهای لازم را داشته باشد به دل بیننده ها می نشیند و از قِبل آن شخصیت سریال ها در ذهن ها حک می شوند. در این گزارش چند کاراکتر بیادماندنی سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان مرور شده است.

منیژه خسروی -بخش سینما و تلویزیون تبیان
سریال های رمضان

اشترخانی/ سیروس گرجستانی/ سریال رانتخوار کوچک / 1382

سال 80 سیروس گرجستانی در سریال « یادداشت های كودكی» نشان داده بود كه به تنهایی می تواند بار یك سریال را به تنهایی به دو بكشد. سال 82 حسین سهیلی زاده، نقش اصلی سریال «رانتخوار کوچک» را به گرجستانی می دهد. سریالی با عنوان «اشترخانی دات كام» كه در زمان پخش به «رانت خوار كوچك» تغییر نام داد. نقشی كه تبدیل به شاه نقش رمضان آن سال شد.

آقا ماشالله/ حمید لولایی/ سریال خانه به دوش / 1383

حتی اگر شبکه های آی فیلم و تماشا در این مدت، ماهی یک بار سریال «خانه بدوش» رضا عطاران را روی آنتن نمی فرستادند و باعث نمی شدند مردم مدام این سریال را مرور کنند، باز هم آقا ماشالله از جمله کاراکترهایی بود که در تمام این سالها توی ذهن تک تک مخاطبان مانده بود. حمید لولایی بعد از کاراکتر موفق «خشایار مستوفی» در سریال «زیر آسمان شهر»، با آقا ماشالله دوباره به چشم آمد. گرچه بخش هایی از کاراکتر خشایار را با خودش به این سریال آورده بود اما ماشالله «خانه به دوش» تفاوت های ویژه ای با آن سریال داشت. کاراکتر ساده و بدشانس از طبقه فرودست جامعه که خیلی راحت گول می خورد، شرمنده زن و بچه اش بود و مدام از سوی باجناقش تحقیر می شد. آقا ماشالله نمونه بارز یک آدم ابله و دست و پا چلفتی بود که خیلی وقتها دلمان به حالش می سوخت.

فرشته/ بهاره افشاری/سریال او یک فرشته بود/1384

با ساخت «او یک فرشته بود» برای اولین بار تصویر شیطان در سریال تلویزیونی به نمایش درآمد. بحث ورود یک دختر در ظاهر ساده و معصوم به اسم فرشته با خوی شیطانی به خانه مردی معتقد و از بین رفتن اعتقادات او به واسطه این شیطان، بحثی بود که پیش از آن هیچ وقت در تلویزیون نمونه اش را نداشتیم. همین سوژه جذاب باعث شد که مخاطبان به تماشای سریال جذب شوند و خب طبیعتا کاراکتر «فرشته» با تمام ویژگی های رفتاری و تغییر حالات چهره و ... بیشتر از سایر کاراکترها به چشم آمد. قرمز شدن، تغییر حالات چشم و آتش گرفتن این کاراکتر در قسمت های پایانی سریال، آنقدر جذاب بود که بیشترین بازتاب را میان سریالها داشت.

هاشم آقا/ سیروس گرجستانی/ سریال متهم گریخت/ 1384

رضا عطاران با ساخت سریال «متهم گریخت» یکی از آثار موفق کارنامه اش را رقم زد. این سریال سال 84 همزمان با سریال «او یک فرشته بود» روی آنتن رفت. گرچه «او یک فرشته بود» و بخصوص کاراکتر فرشته در آن سال خیلی مورد توجه قرار گرفت اما باعث نشد «هاشم آقا»ی متهم گریخت به چشم نیاید. هاشم آقا به خاطر ویژگی های منحصربفردش از همان سال توی ذهن ها باقی ماند. عطاران این کاراکتر را طوری خلق کرده بود که انگار همین الان کنارمان وجود دارد، نفس می کشد و سالیان سال او را دیده ایم و می شناسیم. یک مرد شهرستانی که با وجود ادعای زرنگی، مدام گول می خورد. فکرهای بسیار معمولی و سطحی دارد و معمولا به دم دستی ترین راهها برای فرار از بحران فکر می کند. ... .

سید خلیل صحاف زاده/ حسین محجوب/سریال صاحبدلان/ 1385

سید خلیل،همان حاجی سریال صاحبدلان است، كه در ماه رمضان سال 85 از شبكه یك پخش شد. یك صحاف متدین كه به دلیل ترس بیش از اندازه از خدا، همیشه در حال نماز و عبادت است و با برادر پولدارش كه فرعون داستان محسوب می شود، قطع رابطه كرده.در این میان خدا برای آزمایش دینداری او، قرآنی قدیمی را به روشی عجیب برایش می فرستد. اما رمز ماندگاری شخصیت سید خلیل، به این دلیل است كه او از دل مردم عقیده مند بیرون آمده ، بازی روان حسین محجوب كه در تقابل با زن بیسواد ، پسر ناخلف و برادر غرق در گناهش باعث شده با گذشت 10 سال از پخش صاحبدلان هنوز هم شخصیت سید خلیل در حافظه مخاطبان باقی مانده باشد.

حاج یونس فتوحی/ علی نصیریان/سریال میوه ممنوعه/1386

سال 86، حسن فتحی در «میوه ممنوعه»، منزلت یک حاج آقای مذهبی را به واسطه عشق به یک دختر جوان خدشه دار کرد و نمونه ای دیگر از ماجرای «شیخ صنعان و دختر ترسا» را به نمایش گذاشت. سیر تدریجی حرکت حاج یونس، از مردی معتقد و با آبرو به عاشقی دلخسته و گوشه گیر، آنقدر درست و به اندازه صورت گرفت که کاملا می شد ذره  ذره اش را احساس کرد. نصیریان یکی از بهترین بازی هایش را در نقش حاج یونس به نمایش گذاشت. از اوج ابهت و قدرت، به مرز نابودی و خود ویرانگری رسید. از نگاه های عاشقانه، لطافت در رفتار و گفتار تا پایین آمدن از مواضع صریح و اعلام عمومی عشق اش به دختر، اتفاقی نبود که بازیگر دیگری غیر از نصیریان بتواند از عهده اش بر بیاید. بخش مهمی از جذابیت این نقش، به دلیل بکر بودن سوژه بود. نمایش عشقی ممنوع آنهم از پیر موسفید معتقد به دختری جوان و شاداب، بیشتر از هرچیز باعث شد که نقش به چشم بیاید.

الیاس/ حامد کمیلی/ سریال اغما/1386

در آن سال 86 سیروس مقدم با نمایش شیطان در لباس یک عابد، تیر خلاص را زد. الیاس با لباس سفید و ریش بلند که نمادی از افراد مذهبی را داشت یک مرتبه شیطان رجیم از آب درآمد. الیاس دومین شیطان تلویزیونی بعد از فرشته «او یک فرشته بود» محسوب می شد؛ پسری جوان که از یک سو مثل پسرهای به روز، لباس جوانانه می پوشید و سعی داشت دختری را از راه به در کند و از طرف دیگر، در لباس یک عابد، در زندگی دکتر طاها پژوهان نفوذ کرده بود و عقایدش را به چالش می کشید. جذابیت موقعیت و اهمیت نقش به عنوان شیطان باعث شد الیاس به چشم بیاید و حامد کمیلی، با این نقش دیده شود. با اینکه این بازیگر در این سالها بارها و بارها در سریالهای مختلف بازی کرده اما هنوز هم به نظر خیلی ها همان حامد کمیلی بازیگر نقش الیاس سریال «اغما»ست.

بزرگ/ امین تارخ/ سریال جراحت/ 1389

امین تارخ در سریال «جراحت»، نقش برادر بزرگ یك خانواده را بازی می كرد كه اتفاقا اسمش هم « بزرگ» بود. او یك جور پدر سالار بود كه همه امور خانواده خودش و خانواده برادرش و... را در دست داشت. تارخ از پس این نقش هم به بهترین شكل ممكن برآمد یك آدم مقتدر كه ابتدا بر همه حكمرانی می كند، اما به تدریج با اتفاقاتی كه برایش می افتد حرمتش شكسته می شود، اما همچنان در تلاش است تا ابهت خود را حفظ كند. تارخ با ظرافت هر چه تمام تر این خرد شدن بزرگ را در بازی اش متبلور كرد و توانست به خوبی نبض سریال را در دست.

فیروز/ هومن برق نورد/ سریال دودکش/ 1392

هومن برق نورد بعد از موفقیت «ساختمان پزشکان» و «دزد و پلیس»، در سریال «دودکش»، نقش یک مرد خانواده را داشت و رویارویی او با بهنام تشکر برای بار سوم هم به چشم آمد. گرچه تشکر اینجا آنطور که باید نتوانست گلیم خودرا از آب بیرون بکشد اما برق نورد در نقش فیروز یکه تاز میدان بود. تکه کلامهای «آمپاس»، «ضرث قاطع»، «قمپز» و ... که این شخصیت به کار می برد تا مدت ها ورد زبان مردم بود.