تبیان، دستیار زندگی
اسمش را بگذارند مهمونی، دورهمی، تجمع صمیمی انتخاباتی، اردوی علمی- فرهنگی، محفل جذب جوانان یا هرچیز دیگر؛ بگویند این موسیقی بی¬کلامه، یا مجوز وزارت فلان رو داره یا شعر مولوی و حافظ و انوری و سنایی رو می¬خونه یا هر چیز دیگر؛ اینها در اصل ماجرا تغییری ایجاد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاخره موسیقی حرام است؟!

اسمش را بگذارند مهمونی، دورهمی، تجمع صمیمی انتخاباتی، اردوی علمی- فرهنگی، محفل جذب جوانان یا هرچیز دیگر؛ بگویند این موسیقی بی کلامه، یا مجوز وزارت فلان را دارد یا شعر مولوی و حافظ و انوری و سنایی را می خواند یا هر چیز دیگر؛ اینها در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی کند، دوست من! مهم اینه که "گناه" نباشد.

فاطمه حسینی مجرد/کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث - بخش احکام اسلامی تبیان
موسیقی

باید تعریف گناه را بشناسیم تا اسم ها و مسماهای رنگارنگ، ما را دچار اشتباه نکند. حرفمان بر سر گناهی است که می تواند مخلوطی از چندین گناه باید: "برپایی محفل لهو و لعب". شاید امروزه اگر از نام "پارتی" استفاده کنیم، مفهومش را به شکل ملموس تری منتقل کند. معمولاً مشخص است که یک چنین مجلسی، حداقل شامل چه کارهایی می شود؛ پس زیاد لازم نیست در اجزاء و جزئیات آن دقیق شویم. فقط از دو گناهی می گوییم که عمده ی مجالس گناه یا همان پارتی ها، با آن همراه است.

1- غنا و موسیقی لهوی

ظاهراً موسیقی پای ثابت پارتی هاست. نوع این مجالس اقتضا می کند که با موسیقی های خاصی همراه باشد. اما برای اینکه همه را با یک چوب نرانده باشیم و برای اینکه بدرستی، گناه  را بشناسیم، به دنبال ملاک تشخیص آن می گردیم و به حکم آیه ی نورانی "فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون" (و اگر شما نمى دانید از آگاهان بپرسید) (انبیاء، 7)، از مرجعمان سوال می کنیم.
 (این مقاله گنجایش آن را نداشت که نظرات همه ی مراجع عظام تقلید را بیان کند؛ پس مقلدین سایر مراجع عزیز، به نظر مرجع خودشان مراجعه می فرمایند.)
سوال: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟

امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: "أَبْعَدُ النَّاسِ عَنِ الصَّلَاحِ الْمُسْتَهْتَرُ بِاللَّهْوِ" دورترین مردم از صلاح كسی است كه در لهو و لعب غوطه ور باشد. (غررالحكم، ج2، ص411، ح.3067)

جواب: غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسیقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى  نفسه جایز است و اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، حضرت آیت الله خامنه ای، سوال 1138)    
سوال: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می شود؟
جواب: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش  دادن به آن حرام است. (اجوبه الاستفتائات، حضرت آیت الله خامنه ای، سوال 1133)

 سوال: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟
جواب: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می شود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، حضرت آیت الله خامنه ای، سوال1128)

سوال: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می شوند، چه حکمی دارد؟
جواب: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل هایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند به  صورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است. (اجوبه الاستفتائات، حضرت آیت الله خامنه ای، سوال1132)

2- اختلاط با نامحرم

پارتی ها در بسیاری از موارد، همراه اند با اختلاط زنان و مردان نامحرم و این همان چیزی است که در اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) مذموم است.
اسلام به خطرات ناشی از روابط به اصطلاح آزاد جنسی کاملا آگاه است، نهایت مراقبت را در برخوردهای زنان و مردان اجنبی دارد. تا حدودی که  منجر به حرج و فلج نشود، طرفدار دور نگهداشتن زنان از مردان است.
اسلام در عین اینکه به زنان اجازه شرکت در مساجد را می دهد دستور می دهد به صورت مختلط نباشد، محلها از یکدیگر جدا باشد. می گویند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در زمان حیات خویش اشاره کرد که در ورودی زنان به مسجد از در ورودی مردان مجزا باشد. روزی اشاره به یکی از درها کرد و فرمود: «لو ترکنا هذا الباب للنساء» یعنی خوب است این در را به بانوان اختصاص بدهیم. (صحیح بخاری، ج 7، صص 38 - 36 و صحیح مسلم، ج 4، ص 194 - 192؛ به نقل از مسئله حجاب، مرتضی مطهری، ص 233) و نیز می گویند: پیغمبر اکرم دستور داد که شب هنگام که نماز تمام می شود، اول زنها بیرون بروند، بعد مردها، رسول خدا خوش نمی داشت که زن و مرد در حال اختلاط  از مسجد بیرون روند. زیرا فتنه ها از همین اختلاطها بر می خیزد.
رسول خدا صلوات الله علیه برای اینکه برخورد و اصطکاکی رخ ندهد دستور می داد مردان از وسط و زنان از کنار کوچه یا خیابان بروند (کافی جلد 5 صفحه . 518  به نقل از مسئله حجاب، مرتضی مطهری، ص 234)

آثار شوم مجالس لهو

غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.

پس قطعاً برپایی و شرکت در مجالس لهو و لعب یا همان پارتی های امروزی ها، با هر اسم و رسم و نیتی که باشد، یک گناه است و آثار  شومی برای آدمی دارد. از جمله:
امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: "أَبْعَدُ النَّاسِ عَنِ الصَّلَاحِ الْمُسْتَهْتَرُ بِاللَّهْوِ" دورترین مردم از صلاح كسی است كه در لهو و لعب غوطه ور باشد. (غررالحكم، ج2، ص411، ح.3067)
و فرمود: "مجالس اللهو تفسد الایمان" (غررالحکم، ج 6، ص 134، ح .6815) مجالس لهو و سرگرمیِ ناروا ایمان آدمی را فاسد می كند.
و در حدیث دیگری از آن امام همام می خوانیم: "رب لهو یوحش حرا" ( غررالحکم، ج 4، ص 60، ح .5291)؛ «چه بسا كه لهو و سرگرمی ناروا باعث احساس تنهائی آدمی گردد»، چنانكه در رهنمودی دیگر فرمود: "اللهو قوت الحماقه " ( غررالحکم ، ج 1، ص 232، ح .937)؛ لهو، خوراك، حماقت است.

یک پارتی و چند رأی انتخاباتی

- به گزارشِ ... علی رغم تذکرات نیروی انتظامی و ستاد انتخابات کشور به نمایندگان کاندیداهای انتخاباتِ ... در رابطه با رعایت قانون در تبلیغات، کارناوال ها و میتینگ های انتخاباتی، مشاهداتی مبنی بر عملکرد خلاف قانون این ستادها به چشم می خورد. تجمع شبانه و مختلط دختران و پسران در ستاد مرکزی آقایِ ... و برگزاری پارتی که در پاسی از شب و با درهای بسته صورت می گیرد، این شب ها به امری عادی تبدیل شده است.
- اولین کارناوال مختلط انتخاباتی آقایِ ... نیز از دیشب کلید خورد. 
این ها خبرهایی بود از گذشته های نه چندان دور. تنورِ انتخاباتی بعضی از تشنگان قدرت (و نه شیفتگان خدمت) در زمان انتخابات ممکن است با هیزم گناه داغ شود؛ از رشوه خواری و دروغ گویی گرفته تا خوردن بیت المال مسلمین و گاهی جمع کردن عده ای جوان به بهانه ی فعالیت سیاسی، در یک میهمانی که نه، یک مجلس لهو و لعب!
گناه زشت است اما از مدعیان سیاست ورزی، آن هم در میهن اسلامی ما بسیار بسیار زشت تر و باید با شاقول احکام و فرهنگ اسلام، مدعیان را محک بزنیم تا از دایره ی بصیرت خارج نشویم.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.