تبیان، دستیار زندگی
نفیس‎ترین قرآن جهان رونمایی می‎شود / پروژه هنری 6 میلیاردی پس از 18 سال به پایان رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه هنری 6 میلیاردی پس از 18 سال به پایان رسید

title
نفیس‏‌ترین قرآن جهان با حضور رئیس جمهور در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‏المللی قرآن کریم رونمایی می‌شود.

نشست رسانه‎ای کتابت نفیس‎ترین قرآن جهان اسلام با حضور رسول معتمدی مدیر پروژه، مهدی و مهرداد جان‎فزا سرمایه‎گذار و مجید صادق‌‏زاده مدیر تذهیب پروژه در خبرگزاری ایکنا و با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست ابتدا مهرداد جان‎فزا درباره شکل‌گیری این پروژه گفت: شکل‎گیری این قرآن به وصیت پدر ما برای کتابت یک قرآن خطی برمی‏‌گردد. زمانی که ما تصمیم گرفتیم کتابت این قرآن را آغاز کنیم دید درستی نداشتیم به همین دلیل در سال 75 به نمایشگاه قرآن رفتیم و قرآن‎هایی که در آن نمایشگاه وجود داشت را مورد بررسی قراردادیم، در نهایت نیز تصمیم گرفتیم این قرآن را به بهترین شکل و با حضور بهترین استادان هنرهای سنتی کتابت کنیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‏‌های این قرآن تهیه کاغذ دست‎سازی بود که برای کتابت ابتدا زرافشان شد به علاوه با راهنمایی آقای معتمدی خط ثلث برای این قرآن انتخاب شد تا استاد ماهرویی خوشنویسی آن را انجام دهد. پس از خوشنویسی نیز برای هر بخشی از آن بهترین امکانات و استادان استفاده کردیم، به همین دلیل بود که با همکاری استاد صادق‏‌زاده موفق شدیم قرآنی کتابت کنیم که هر صفحه از آن دارای تذهیبی منحصر به فرد و یگانه باشد.

سرمایه‎گذار این قرآن نفیس ادامه داد: در این قرآن مجموعه‏‌ای از هنرهای ایرانی جمع شده است که حاصل کار بی‎وقفه هنرمندان رشته‎های مختلف در مدت زمانی 18 ساله است. این قرآن به نظر من می‏‌تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی از سوی ایران به جهان معرفی شده و ارزش‎های هنری ایران را در کتابت قرآن به نمایش بگذارد. نکته مهم اینکه برای رونمایی این قرآن همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) و با حضور ریاست جمهوری در نمایشگاه قرآن رونمایی خواهد شد.

جان فزا درباره آینده این قرآن نیز اظهار کرد: تصمیم گرفتیم عوایدی که از این قرآن حاصل می‏‌شود را صرف امور خیریه کرده و یک پرورشگاه نیز احداث کنیم. این قرآن در 18 سال گذشته 6 میلیارد تومان هزینه داشته است و ما در مورد خریداران خارجی محدودیتی نداشته و خوشحال خواهیم شد که این اثر به عنوان سفیر فرهنگی ایران در نقطه دیگری از جهان به نمایش گذاشته شود.

رسول معتمدی مدیر این پروژه نیز در سخنانی در این نشست گفت: کار روی این قرآن یکی از دغدغه‎های ما به عنوان هنرمندانی اهل اصفهان بود. اصفهان مهد هنرهای سنتی ایران است و ما دوست داشتیم کاری کنیم که نقطه عطفی در هنر ایران باشد. خود قرآن به با کمک کرد تا به برکت قرآن و حضور هنرمندان شهر من، پس از 18 سال این پروژه به ثمر بنشیند.

صادق‌زاده نیز در سخنانی اظهار کرد: بخش تذهیب این قرآن از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است؛ این تذهیب‎ها را می‎توان از نظر ارزش‎های معنوی، ارزش‎های هنری و تهیه‌کنندگی مورد بررسی قرار داد که در بخش تهیه‏کنندگی اعتقاد ویژه برادران جان‌فزا بسیار در روند کار تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه این قرآن، نمونه‎ای در میان کشورهای اسلامی است افزود: کار برای این قرآن آن قدر تاثیرگذار بود که زندگی همه هنرمندان حاضر در آن را تغییر داد. ایجاد چنین اثری تاثیری ماندگار در اندیشه‌های غنی ما دارد. امیدوارم چنین پروژه‎ای در تاسیس دانشگاه هنر اسلامی که همواره مورد تاکید استاد فرشچیان نیز بوده است، موثر باشد.

این استاد تذهیب درباره ویژگی‌های هنری این قرآن همچنین گفت: در تمام صفحات این قرآن از ابتدا تا انتها روندی از نقوش اسلیمی کار شده است که در هر صفحه متفاوت اما دارای وحدتی کلی نیز هستند. نقوش این تذهیب‏‌ها برگرفته از مکتب اصفهان و دوران صفویه هستند و موجی از حرکت و نقوش در شرایط متغیر با حفظ وحدانیت اشکال در صفحات این قرآن رعایت شده است.

این قرآن با جلدی قلم‌زنی دارای شمسه‎ای ساخته شده از برلیان و یاقوت کبود تزیین شده است.

در خلق صفحات این قرآن نفیس، غلامرضا ماهرویی خوشنویسی، علی ساعی قلمزن جلد، رضا قادران رحل ساز، علی تحویلیان طراح جواهر، همکاری داشته‌اند. تصحیح متن این کتاب نیز بر عهده آیت‎الله محمد صافی بوده است.



هنرانلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .