تبیان، دستیار زندگی
مصرف فولیك اسید در طول دوران بارداری خطر ایجاد شكاف كام و لب را در نوزاد كاهش می دهد. محققان به تازگی نشان داده اند مصرف قرص های اسید فولیك به خصوص دركسانی كه سابقه خانوادگی این اختلالات را دارند احتمال تولد نوزادی با این ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از كودكی تا پایان عمر ، با كلم واسفناج

مصرف فولیك اسید در طول دوران بارداری خطر ایجاد شكاف كام و لب را در نوزاد كاهش می دهد. محققان به تازگی نشان داده اند مصرف قرص های اسید فولیك به خصوص دركسانی كه سابقه خانوادگی این اختلالات را دارند احتمال تولد نوزادی با این نقایص را كاهش می دهد.

سالهاست كه تاثیر اسید فولیك در پیشگیری از نقایص عصبی و آسیبهای مغزی جنین شناخته شده است . اخیرا این مساله كه اسید فولیك از ایجاد سندرم داون ( مونگولیسم ) ولوكمی پیشگیری می كند هم مطرح شده ؛ اما مطالعه اخیر از یكی دیگر از خواص اسید فولیك هم پرده برداشته است .

به همه این دلایل است كه پزشكان برای همه خانمها یی كه قصد باردار شدن دارند و همین طور برای همه خانمهای باردار در سه ماهه اول بارداری ، روزی یك قرص اسید فولیك تجویز می كنند.

شكاف كام : یك اختلال شایع

شكاف لب و كام یكی از نقایص جنینی بسیار شایع  است . گفته می شود كه از هر 1000 نوزاد، یكی با این اختلال به دنیا می آید . این اختلال درهفته های اول جنینی شكل می گیرد و زمانی كه استخوان های صورت و سقف دهان درحال شكل گرفتن هستند و اگر این استخوان ها به درستی دركنار هم جوش نخورند، شكاف لب و كام پدید می آید. كودكانی كه شكاف كام دارند ، باید تحت عمل جراحی قراربگیرند و حتی پس از آن هم گاهی نیاز به گفتار درمانی و اقدامات دیگر برای اصلاح تكلم و ... پیدا می كنند.

نوزادی كه برادر یا خواهرش به شكاف كام مبتلا باشد، 30 تا 40 برابر بیش از دیگر كودكان در معرض خطر ابتلا به این اختلال قرار می گیرد.

اسید فولیك از سندرم داون پیشگیری می كند

تحقیقات نشان داده است كودكانی كه در خانواده هایی با سابقه سندرم داون متولد می شوند، بیش از دیگران درمعرض خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی قرار دارند. در واقع به نظر می رسد ارتباطی میان مكانیسم ایجاد كننده این دو اختلال وجود دارد . لوله عصبی قسمتی ازجنین در مراحل اولیه است  كه مغز و نخاع را شكل می دهد و نقص در تشكیل آن باعث اختلالاتی نظیر آننسفالی ( عدم تشكیل مغز ) و اسپینا بیفیدا (  بیرون زدگی قسمتی از نخاع از ستون مهره ها) می شود . این اختلالات اگر به مرگ جنین منجر نشوند. ناتوانی های جسمی ایجاد می كنند كه می تواند به یك كابوس برای كودك و خانواده اش تبدیل شود. تحقیقات نشان داده است اختلالاتی درمتابولیسم اسید فولیك در مادرانی كه كودكان مبتلا به نقایص  لوله عصبی به دنیا می آورند. وجود دارد و مصرف  اسید فولیك پیش از بارداری و در دو، سه ماهه اول آن می تواند خطر ایجاد این نقایص و نیز خطز ایجاد سندرم داون را كاهش دهد.

اسید فولیك برای سالمندان هم مفید است

غیر از فوایدی كه اسید فولیك برای نوزادانی كه تازه می خواهند به دنیا بیایند دارد، برای سالمندان نیز خواص فوق العاده ای دارد  كه می تواند طول عمر آنها را سالها افزایش دهد.

مطالعات محققان نشان داده است مصرف اسید فولیك در سالمندان ، خطر ایجاد حمله قلبی وسكته مغزی را كاهش می دهد. در واقع اسید فولیك سطح اسید آمینه ای موسوم به هوموسیستئین را دربدن كاهش می دهد كه این ماده هم نقش مهمی در ایجاد بیماریی های قلبی و عروقی دارد . مطالعات نشان داده است مصرف اسید فولیك خطربیماری های قلبی را 16 درصد، خطر سكته مغزی را 24 در صد و خطر ترومبوز وریدهای عمقی (DVT ) را 25 در صد كاهش می دهد.

غذاهایی كه حاوی مقادیر زیادی اسید فولیك هستند عبارتنداز : اسفناج ، كلم و سایر سبزیها دارای برگهای سبز و فراورده های تخمیر شده ای مثل نانها ی سبوس دار . به طور كلی انواع میوه ها ، سبزیها ، گوشت و فرآورده های لبنی ، اسید فولیك دارند.

به طور كلی به خانمهایی كه قصد باردار شدن دارند توصیه می شود روزانه حداقل 400 میكروگرم اسید فولیك مصرف كنند.  رژیم غذایی معمول روزانه تقریباً نصف این  مقدار حاوی اسید فولیك است و به همین علت بهتراست این ماده یك روز درمیان به صورت قرص برای آنها تجویز شود. (قرصهای اسید فولیك حاوی یك میلی گرم اسید فولیك هستند كه 5/2 برابر میزان توصیه شده است ) . البته می توان با رژیم غذایی هم میزان اسید فولیك دریافتی روزانه را به میزان لازم رساند . اگر با دارو میانه خوبی ندارید . پس باید به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید.