تبیان، دستیار زندگی

نذری که واسطه ازدواجم کرد!

این بار در خدمت یکی دیگر از معرفان ازدواج هستیم که آموزه های قرآنی را در زندگی به صورت عملی پیاده کرده اند و با تمام مشغله هایی که دارند به امر معرفی دختران و پسران متقاضی ازدواج می پردازند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

سرکار خانم سروش

 مصاحبه از بخش همسان گزینی تبیان

1) با سلام ، لطفا خودتان را  برای دوستان ما معرفی نمایید:

آذردخت سروش هستم متولد سال 1342، مدرس دانشگاه و در حال حاضر دانشجوی دکترای فقه و حقوق می باشم. از زمان جنگ تحمیلی عضو فعال بسیج بوده ام و از همان زمان آموزش قرآن، صرف و نحو و ترجمه را در بسیج، دارالقرآن و شهرداری به عنوان نذر فرهنگی تا امروز دنبال کرده ام.

2) چگونه و از چه زمانی فعالیت واسطه گری در امر ازدواج را آغاز کردید؟ 
از مهرماه سال  91 که از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم به عنوان نذر فرهنگی و به پیشنهاد یکی از دوستان لیستی از دختران و پسران مجرد تهیه کرده و به معرفی آنها به یکدیگر پرداختم.


3) تا کنون چند پیوند ازدواج با معرفی‌های شما صورت گرفته است؟ و چه میزان از معرفی‌های شما با موفقیت مواجه می شود؟

تاکنون 19 پیوند ازدواج از معرفی ما به سرانجام رسیده است ولی در ماه های اخیر معرفی‌های ما کمتر با موفقیت مواجه می شود که علت آن سختگیری های زیاد طرفین است. 

4) مراجعین شما برای ازدواج بیشتر از میان کدام اقشار جامعه هستند؟ 
خانواده جوانان در آستانه ی ازدواج اعم از مادران و خواهران و اقوام درجه اول آن ها، از اقشار متوسط جامعه بیشتر به ما مراجعه می کنند. 

5) متقاضیان شما چه توقعاتی از شما دارند؟ و شما به عنوان معرف ازدواج چه میزان از توقعات متقاضیان و خانواده‌هایشان را می توانید برآورده کنید؟ 

اکثر متقاضیان انتظار دارند که ما تمام اطلاعات را از خانواده دو طرف داشته باشیم و حتی روی خصوصیات اخلاقی دو طرف تاثیر بگذاریم که از عهده ما خارج است و توقعات افراد بالاست؛ یکی از معضلات ما مخصوصاً برای آقایان متولدین دهه 50 و ابتدای دهه 60 این است که دختران بالای 30 سال قبول می کنند که با پسران همسن و یا دو سه سال بزرگتر از خود ازدواج کنند اما پسران بالای 30 سال دختران خیلی کوچکتر از خود را می خواهند و گاهی 10 تا 15  سال کوچکتر را تقاضا می کنند.

یکی از معضلات ما مخصوصا برای آقایان متولدین دهه 50 و ابتدای دهه 60 این است که دختران بالای 30 سال قبول می کنند که با پسران همسن و یا دو سه سال بزرگتر از خود ازدواج کنند اما پسران بالای 30 سال دختران خیلی کوچکتر از خود را می خواهند و گاهی10 تا 15 سال کوچکتر را تقاضا می کنند. 

 

6) شما از معرفان عضو شبکه همسان گزینی تبیان هستید؛ آینده ای که برای این طرح متصور هستید چگونه است؟

ان‌شاءالله بتوانیم گامی موثر در جهت ازدواج های معقول و آگاهانه برداریم. اما باید فرهنگ سازی کنیم تا ایرادها و توقعات نابجا را محدود کنیم مانند: منطقه بالای شهر خواستن، کم جمعیت بودن، پدر و مادر دو طرف در قید حیات بودن، تک دختر بودن، قدبلند بودن، بسیار زیبا بودن، اختلاف سنی زیاد و دختر خانم کم‌سن و سال خواستن، موقعیت مالی بالاتر خانواده دختر از آقا پسر و حتی داشتن ملک برای زندگی مشترک و...  تمام این‌ها معضلی در سر راه معرفی‌های ماست و جالب است پسر و دختری که به ما مراجعه داشته و شرایط و محدودیت‌های متعددی برای ما گذاشته اند تا در معرفی لحاظ کنیم زمانی که خودشان با فردی خارج از این روال آشنا می‌شوند با وجود نداشتن خیلی از شرایطی که اینجا مطرح کرده اند یکدیگر را می پسندند و ازدواجشان صورت می‌گیرد و گاهی این اتفاقات ما را از معرفی به این صورت پشیمان می کند. 

7) از نظر شما یک ازدواج با رعایت چه فاکتورهایی باعث رضایت و خوشبختی طرفین و خانواده هایشان می شود؟ 
در تعاملاتی که پس از معرفی خانواده ها با یکدیگر دارند احترام به یکدیگر را لحاظ کنند و فرزند خانواده مقابل را مانند فرزند خود ببینند. موقعیت جامعه را در نظر بگیرند و سطح توقعات خود را کم کنند و از عروسی های مجلل و جهیزیه آنچنانی صرف نظر کنند.

8) چه توصیه هایی به جوانان در سن ازدواج و خانواده هایشان دارید؟ 

به عنوان یک مسلمان که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز فرموده اند با ازدواج نیمی و حتی دو سوم دین خود را حفظ کنید با ایراد های نابجا ازدواج عزیزانمان را به تاخیر نیندازیم تا در کنار یکدیگر به تکامل و آرامش برسند که این آرامش از همه چیز مهمتر است. 

خداوند متعال نیز در قرآن می فرمایند:

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ (سوره روم آیه ٢١)
و از نشانه های او این است که از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد. آری، در این [نعمت] برای مردمی که می اندیشند قطعا نشانه هایی است.

9) خاطره و یا تجربه شیرینی اگر دارید عنوان نمایید: 
در یکی از معرفی‌ها که آقا پسر دیپلم و دخترخانم لیسانس داشتند و خانواده دختر به دلیل این یک مورد به شدت مخالفت می کردند اما با وساطت ما و پافشاری پسر مهر هر دو طرف به دل یکدیگر افتاد و ازدواج صورت گرفت و الان خوشبختانه یک فرزند دختر دارند و در مورد دیگر آقای مطلقه‌ای را به دوشیزه‌ای معرفی کردم که با وجود مخالفت خانواده دختر به خاطر وجود تناسبات دیگر، سرانجام وصلت حاصل شد و اکنون به خوشی زندگی می‌کنند. 

10)  آیا تاکنون با تجربه تلخی نیز در معرفی‌ها  مواجه شده اید؟ اگر اینگونه بوده است لطفا آن را بازگو کنید:  
بله، در یک مورد که دختر خانمی را به آقا پسری معرفی کردم و با توافق دوطرف با مهریه‌ی 72 سکه به نیت 72شهید کربلا نامزد شدند اما در دوران نامزدی خانواده داماد تغییر رویه دادند و 14 سکه را پیشنهاد دادند و حتی انگشتر نامزدی را به عنوان حلقه ازدواج پیشنهاد کردند و گفتند که اصلا عروسی نمی‌گیریم و هرچه خانواده دختر با مشاوره و مشورت کوتاه می آمدند و قبول می کردند باز هم بهانه دیگری می آوردند که نهایتاً به سرانجام خوشایندی نرسید؛ این یکی از خاطرات تلخ بود و البته چند ماه بعد دختر خانم را به آقا پسر دیگری معرفی کردیم و ازدواج کردند؛ شکر خدا اظهار خوشبختی می کنند و فرزندشان نیز به دنیا آمده است.  

11) چنانچه پیشنهاد و نکته خاصی مدنظرتان است لطفا اعلام کنید:

در انتها به همه جوانان و بخصوص خانواده آنها توصیه می کنم که بدانند که فرزندان ما با وجود داشتن تحصیلات بالا و شغل عالی و درآمد آنچنانی بدون همسر کامل نیستند و وظیفه اصلی هر فرد مسلمان تشکیل خانواده و تربیت نسل سالم و صالح می باشد.  

باتشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید؛ از خداوند متعال توفیقات روز افزون برای شما خواستاریم.  

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان