تبیان، دستیار زندگی
اگر دوست دارید در میانسالی و بعد از آن هم مفاصل قوی و انعطاف پذیر داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی را که در ادامه ذکر می شود به طور منظم در تغذیه تان بگنجانید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مفاصلی سالم با تغذیه ای سالم

اگر دوست دارید در میانسالی و بعد از آن هم مفاصل قوی و انعطاف پذیر داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی را که در ادامه ذکر می شود به طور منظم در تغذیه تان بگنجانید...

هدی بانکی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
ماهی آزاد

مفاصل جزو شگفت انگیزترین قسمت های بدن هستند؛ اجازه می دهند بدویم، نقاشی بکشیم، دوچرخه سواری کنیم یا کارهای خانه را انجام دهیم. بیشتر افراد به مفاصل شان حتی فکر هم نمی کنند تا زمانی که مشکلی پیش بیاید و با مفاصل دردناک مواجه شوند که می تواند در اثر بیماری یا بالا رفتن سن باشد. با این حال، هرچند بعضی از بیماری ها و مشکلات اجتناب ناپذیر هستند اما از خیلی از آنها می توان با تغذیه درست دوری کرد.

ماهی آزاد

زنجیبل سرشار از ترکیباتی به نام جینجرول هاست که مطالعات متعددی نشان داده اند می تواند التهاب مفاصل را کاهش داده و انعطاف پذیری و نرمش آن ها را افزایش دهد

اگر واقعا می خواهید مصرف پروتئین تان را بالا ببرید، ماهی سالمون یک راه عالی است، البته سایر ماهی های چرب مثل تن و ماکرل هم بسیار خوب هستند. همه ی این ها منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 محسوب شده و به خاطر توانایی شان برای کاهش التهاب در سراسر بدن از جمله مفاصل شهرت دارند. به همین دلیل افرادی که سعی دارند تا جایی که امکان دارد تغذیه سالم داشته باشند، از این نوع ماهی ها مصرف می کنند. ماهی آزاد را می توان به شیوه های مختلف آماده کرد، می توانید در ماهی تابه سرخش کنید و یا در سرکه بالزامیک آن را تفت دهید.

مرکبات

اگر واقعا به سلامت مفاصلتان اهمیت می دهید، مرکباتی چون پرتقال، گریپ فروت، لیموشیرین و لیموترش انتخاب های بسیار خوبی هستند. این میوه ها سرشار از ویتامین ث بوده که نه تنها خواص ضدالتهابی دارند بلکه برای ساخت کلاژن هم مفیدند. کلاژن ترکیبی است که بدن از آن برای ساخت و حفاظت از مفاصل استفاده می نماید، به همین دلیل تغذیه غنی از ویتامین ث می تواند به تسکین بیماری های مفاصل کمک کند. پرتقال را به راحتی می توانید به رژیم غذایی تان اضافه کنید: می توانید آن را تکه تکه کرده و در ماستتان بریزید، یا از آن برای درست کردن سس استفاده کنید.

گردو

آیا می خواهید بدون این که مجبور باشید گوشت قرمز یا ماهی بخورید، اسیدهای چرب امگا 3 را برای بدنتان تامین کنید؟ پس به رژیم غذایی تان گردو اضافه کنید. گردو، انتخاب بسیار عالی برای گیاهخواران و افرادی است که در مصرف گوشت محدودیت دارند. گردو نه تنها اسیدهای چرب لازم برای کاهش التهاب در مفاصل را تامین می کند بلکه منبع بسیار عالی برای پروتئین های گیاهی است.

گردو

خیار

شاید خیار به نظر ما یک میوه ی بسیار ساده بیاید اما ترکیب پیچیده ای از فیبر، آب و طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی است. از همه مهمتر، خیار سرشار از سیلیکاست که سلامت مفاصل را تقویت کرده و از آن ها محافظت می نماید.

خوراک کاری

گردو نه تنها اسیدهای چرب لازم برای کاهش التهاب در مفاصل را تامین می کند بلکه منبع بسیار عالی برای پروتئین های گیاهی است

بیش از هزاران سال است که در سبک آشپزی هند و تایلند، خوراک کاری که سبزیجات متنوع، گوشت و حتی میوه های استوایی مانند انبه را شامل می شود وجود دارد. خوراک کاری برای مفاصل عالی است زیرا زردچوبه زیادی دارد که به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام کورکومین، ادویه طلایی محسوب می شود. تحقیقات زیادی نشان داده اند که کورکومین خواص ضدالتهابی قوی ای دارد که برای کاهش تورم، درد و سفتی مفاصل مفید است.

چای زنجبیل

چای زنجبیل به دلیل طعم و رایحه ی مطبوعش شهرت فراوانی دارد، زنجبیل گیاهی است که از نظر گیاهشناسی به گیاه زردچوبه مربوط می شود و در بسیاری از خواص همچون ضدالتهابی با زردچوبه مشترک است. زنجیبل سرشار از ترکیباتی به نام جینجرول هاست که مطالعات متعددی نشان داده اند می تواند التهاب مفاصل را کاهش داده و انعطاف پذیری و نرمش آن ها را افزایش دهد.
بنابراین اگر دوست دارید در میانسالی و بعد از آن هم مفاصل قوی و انعطاف پذیر داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی را که گفته شد به طور منظم در تغذیه تان بگنجانید؛ چه به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدالتهابی چون کورکومین و چه به خاطر داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند سیلیکون یا ویتامین ث. همه ی این مواد برای سلامت مفاصل مفید هستند و فرقی نمی کند در چه مرحله ای از زندگی تان قرار دارید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.