تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه امروزه سود و منفعت شخصی نزد عده ای، از همه چیز مهم تر شده است. بعضی از افراد با بکارگیری شیوه های جدید و مدرن تبلیغات سعی می کنند نظرها را به سمت کالا و خدمات خود جلب کنند،این به دلیل آنست که آنها فقط درآمد بالای خود را در نظر می گیرند و ذهنشان ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمدی منفعت طلبانه از موی انسان! 

متاسفانه امروزه سود و منفعت شخصی نزد عده ای، از همه چیز مهم تر شده است. بعضی از افراد با بکارگیری شیوه های جدید و مدرن تبلیغات سعی می کنند نظرها را به سمت کالا و خدمات خود جلب کنند،این به دلیل آنست که آنها فقط درآمد بالای خود را در نظر می گیرند و ذهنشان را با فکرکردن به ضررها و آسیب های این کالا و خدمات درگیر نمی کنند!

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
خرید مو

درچندسال اخیر نمونه بارز این مسئله را می توان در بسیاری از فعالیت های مختلف آرایشگاه های زنانه مشاهده کرد. "اکستنشن مو و مژه" و مرسوم شدن آن در میان برخی زنان و دختران از جمله این اقدامات است که علاوه بر تحمیل هزینه  های قابل توجه ،آسیب های جبران ناپذیری را نیز به افراد وارد می  سازد.

وقتی صورت مصنوعی جایگزین چهره های طبیعی می شود!

مدتی است زیبایی در بخش های از جامعه، معنایی متفاوت با گذشته وحتی متفاوت باسایر جوامع پیدا کرده است.گروهی از زنان و دختران ایرانی قدر چهره های دلنشین و شرقی خود را نمی دانند و در عوض صورت های مصنوعی و حالتهای تکراری را برای خود الگو قرار می دهند. آن ها بدون هیچ ترس و دلهره ای خود را به دست آرایشگرها می سپارند و با توجه به تبلیغات برخی شبکه های ماهواره ای و آرایشگاه ها،چهره،مدل و رنگ موی خود را تغییر می دهند.اشتیاق گروهی از دختران به این کار سبب شده است که اینگونه زیبایی و آرایش به یک تجارت مضر اما پردرآمد تبدیل شود.در گذشته در آرایشگاه ها تنها لوازم آرایش فروخته می شد اما چند سالی است که خرید و فروش موی سرهم بازار گرمی پیدا کرده است.

حالا که بازار خرید و فروش داغ است، سایت های اینترنتی هم اقدام به خرید و فروش موی طبیعی می کنند. فروش موی طبیعی در سایت ها آداب و رسوم خاص خود را دارد با قیمت هایی باورنکردنی. در فروش موی طبیعی، سن و اندازه و رنگ مو مسائلی بسیار حیاتی به شمار می روند

هلیا،33 ساله، کارشناس مددکاری که به شغل آرایشگری مشغول است با صراحت می گوید: "موهای بلند و رنگ نشده افراد را با قیمتی نزدیک به 2 میلیون تومان می خرم و در سر زنان و دخترانی که موهای کوتاه و یا کم پشت دارند با گیره و یا چسب های مخصوص قرار می دهم و از این راه تقریبا 2 برابر سود بدست می آورم."

فروش آنلاین مو

حالا که بازار خرید و فروش داغ است، سایت های اینترنتی هم اقدام به خرید و فروش موی طبیعی می کنند. فروش موی طبیعی در سایت ها آداب و رسوم خاص خود را دارد با قیمت هایی باورنکردنی. در فروش موی طبیعی، سن و اندازه و رنگ مو مسائلی بسیار حیاتی به شمار می روند. یکی از فروشنده های آنلاین مو با گذاشتن عکسی از موها این اطلاعات را داده است:
سن : سیزده سال
اندازه ی مو : 55 سانت، بافته شده با قطر 5/9 سانتیمتر
مدل مو: صاف
رنگ: خرمایی
عادت نگهداری: هفته ای دو بار شست وشوی موها، از تافت و ژل استفاده نشده است (موهای صددرصد بدون رنگ)، استفاده از ویتامین ها و غذاهای سالم
قیمت پیشنهادی: یک میلیون تومان
«نباید فراموش کرد که موی طبیعی باید ضخامت و لختی داشته باشد و موهای نازک در دنیای تجارت مو چندان با استقبال مواجه نمی شوند و قیمت های پایینی دارند. بهترین مو، که قیمت بالایی هم دارد، موی سپید است چرا که موی سپید را می شود به خوبی رنگ کرد.» یکی از خریدارهای مو می گوید که سال هاست با مو سر و کار دارد؛ اتاقش پر است از انواع موها. خودش می گوید که با موها زندگی می کند: «تجارت مو این روزها تجارت تأثیرگذاری در جهان امروز است. از هنرپیشه ها تا مردم معمولی طالب موهای بدون وز و شکست خوردگی و موخوره هستند. خیلی از بیمارهای سرطانی از کلاه گیس استفاده می کنند و کسانی که در جوانی طاس شدند از روش های کاشت مو.»
سینما و تلویزیون یکی دیگر از مشتری های پروپاقرص مو هستند. محسن موسوی، گریمور باسابقه ی ایرانی، هم می گوید: «در سریال های تاریخی از مو برای گریم بسیار استفاده می شود. در فیلم «رستاخیز» نزدیک دوازده تا پانزده میلیون تنها برای مو هزینه شد.
او می گوید که اکنون یکی از بازارهای متغیر بازار مو است چرا که بیشتر موهایی که در آرایشگاه ها استفاده ی گسترده ای دارند به صورت وارداتی به ایران می آیند.

چه کسانی موهای آگهی شده را می خرند؟

آمار دقیقی از استفاده ی موی مصنوعی و طبیعی برای کلاه گیس و اکستنشن وجود ندارد. بااین حال می توان با یک سرشماری دست و پا شکسته به این نتیجه رسید بیش از 36 میلیون تومان در سال خرج اکستنشن مو در تهران می شود

آن طور که از صحبت های پوران ....، آرایشگر و گریمور بر می آید، طالبان اولیه موهای در معرض فروش گذاشته شده تولید کنندگان کلاه گیس هستند. براساس گفته های این آرایشگر موهایی که برای اکستنشن در آرایشگاه ها استفاده می شود یا از طریق کارخانه و یا به صورت دست ساز تهیه می شوند. او می گوید: موهای دست ساز توسط افرادی که در کار تولید کلاه گیس تبحر دارند ساخته می شود. آنها موهای طبیعی افرادی را که قصد فروش موهای خود را دارند خریداری می کنند و به وسیله دستگاه های مخصوص برش می زنند و آن را برای اکستنشن آماده می کنند.

هر 10 سانتی متر برقیمت موها افزوده می شود

براساس گفته های این آرایشگر موهای طبیعی و موهای الیافی به صورت بسته ای در بازار به فروش می رسد. بسته هایی که هر کدام صد شاخه مو را شامل می شود. قیمت گذاری بر روی موها بیشتر به اندازه موها و جنس آنها بستگی دارد. پوران بدری در این باره می گوید: برای خرید موها از آرایشگاه ها به کیفیت موها و سلامتشان توجه می کنند. کف سر فرد نباید شوره یا قارچ داشته باشد. او در رابطه با قیمت هر سانتی متر مو می گوید: اندازه موها 40 سانتی متر تا 80 سانتی متر است و هر 10سانتی متر بر قیمت آن می افزاید. قیمت گذاری بر روی موها عموما به صورت توافقی است. او می گوید: هرچند موها قیمت های متفاوتی دارند و ممکن است این قیمت ها تا سقف 4 و 5 میلیون تومان پیش بروند اما عموما مشتریان ما از 450 هزار تومان تا یک میلیون تومان برای اکستنش خود هزینه می کنند.

میلیون ها تومان در سال صرف اکستنشن مو می شود

آمار دقیقی از استفاده ی موی مصنوعی و طبیعی برای کلاه گیس و اکستنشن وجود ندارد. بااین حال می توان با یک سرشماری دست و پا شکسته به این نتیجه رسید بیش از 36 میلیون تومان در سال خرج اکستنشن مو در تهران می شود. اگر به طور تقریبی پنجاه آرایشگاه زنانه در تهران، که اکستنشن مو انجام می دهند، روزی دو یا سه مراجعه کننده (بدون در نظر گرفتن کسانی که ترمیم می کنند) داشته باشند، دست کم می شود سه هزار مراجعه کننده در ماه و 36 هزار نفر در سال. آخرین پرس وجو ها هم نشان می دهد اگر قد موها تا سرشانه و حجم آن معمولی و نازک باشد حدود 730 هزار تومان و اگر موها تقریباً تا سر شانه باشد و پرحجم حدود یک میلیون تومان هزینه در بر دارد که اگر این قیمت ها ضرب در 36 هزار نفر در سال شود، حاصل آن رقمی بیش از سی و شش میلیارد تومان خواهد شد.


منابع: شبکه افتاب / خبرآنلاین/ ابتکار