تبیان، دستیار زندگی
در تهران کوره آدم سوزی باید ایجاد شود و احتمالا برای زنده ها هم کنار بهشت زهرا(س) باید چادر زد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زلزله تهران فاجعه ای که تعفن آور می شود

در تهران کوره آدم سوزی باید ایجاد شود و احتمالا برای زنده ها هم کنار بهشت زهرا(س) باید چادر زد...

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
زمین لرزه

تهران روی گسل های فعال و زلزله خیز قرار دارد و در این مساله که ممکن است در این شهربزرگ روزی زمین لرزه ای  رخ دهد دور از ذهن نیست.

زمین لرزه ای که همواره کارشناسان لرزه نگاری کشور درباره آن هشدار می دهند و از تبعات منفی آن سخن می گویند.زمین لرزه ای که اگر با قدرت 7 یا 8 ریشتر رخ دهد، گفته می شود فاجعه انسانی بزرگی را به همراه خواهد داشت.

همین مساله اما باعث شده است تا هر بار در نقطه ای از ایران زمین لرزه بزرگی اتفاق می افتد دامنه آن تا تهران کشیده شود و شایعات درباره وقوع زلزله در این کلانشهر بزرگ کشور قوت بگیرد.
وقوع زلزله های گوناگون در استان تهران و در نزدیکی پایتخت زنگ هشدار را دوباره برای مسئولان به صدا درآورده است.

هفته گذشته  شاهد وقوع زمین لرزه های متناوب در اطراف تهران بوده ایم، وقوع دو زمین لرزه به شدت دو و نیم ریشتر در فیروزکوه و جنوب شرقی استان تهران و همچنین وقوع زمین لرزه 2دو نیم ریشتری در شریف آباد تهران محدوده وقوع زمین لرزه فیروزکوه رخ داده است.

بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشور بعد از وقوع این زمین لرزه ها چندین پس لرزه با مقیاس یک و نیم ریشتر در اطراف تهران رخ داده است.

ما در تهران در حدود 11000 کیلومتر لوله کشی گاز داریم. 700000علمک گاز با فشار در لوله ها در سطح شهر پراکنده است. اگر اتفاقی بیفتد، این گازها باید بسوزد و شهر تهران آتش می گیرد. وقتی خانه ها و جاده ها پاره می شوند، اینها آتش می گیرند

در همین رابطه مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه این ناحیه از دید خطر زمین لرزه توان لرزه زایی برای زلزله شدیدی با بزرگای بیش از 6 ریشتر را دارد، اظهار کرد: از این زلزله های کوچک رخ داده، الزاما نمی توان نتیجه مشخصی درخصوص وقوع زلزله بعدی به ویژه زمان مشخص آن گرفت.

با این حال، مدیرکل بحران استان تهران اعلام کرد که این زمین لرزه ها ارتباطی با گسل های تهران ندارد. به گفته هادی رحمتی، زلزله های فیروزکوه به دلیل فاصله 100کیلومتری این شهر با پایتخت اساسا نمی تواند اثری در فعال کردن گسل های شهر تهران و بروز زلزله بزرگ در این شهر داشته باشد. به گفته وی این زمین لرزه ها هیچ گونه خسارتی برای مردم فیروزکوه به همراه نداشته است.

6زمین لرزه در دو مقیاس «خرد لرزه» و «ریز لرزه»، فیروزکوه از توابع استان تهران راطی دو روز گذشته لرزاند. این زمین لرزه ها که ساعت 18:40 روز جمعه در شهرستان فیروزکوه اتفاق افتاد، تا ساعت 00:28 دقیقه بامداد شنبه، در مجموع 6 بار و با بزرگای حداقل 5/ 1 و حداکثر 9/ 2 ریشتر، این منطقه را به لرزه درآورد.
پر واضح است که در صورت وقوع زلزله در شهر تهران تعداد تلفات بسیار زیاد خواهد بود، شرایط چند روز گذشته به خوبی نشان می دهد که تهران در شرایط بحرانی به سر می برد، زمان بازگشت زلزله در تهران هر 173 سال است. از آخرین زمان بازگشت وقوع زلزله 15 تا 20 سال می گذرد و ما باید هر لحظه آماده وقوع آن باشیم.
گسل های مناطق شمالی و جنوبی تهران از جمله گسل داراباد، نیاوران، نارمک، تجریش، قصرفیروزه در شرایط فعال قرار دارند در صورتی که مقاومت گسل ها پایان پذیرد زلزله به وقوع می پیوندند.

20-30سال تحقیق روی تهران

پدر علم زلزله شناسی به نقشه های زلزله تهران اشاره می کند. نقاطی که زلزله خیز است و می افزاید: مثلا تهران را باید حداقل 30-20 سال مطالعه کنم تا بتوانم وقوع زلزله در آن را بررسی کنم. اینکه آیا زمین راست یا کج می شود؟ شیب پیدا می کند و آب های زیرزمینی بالا می آید و ... و بعد از پیش بینی درازمدت صورت می گیرد که مثلا در 50 سال آینده این اتفاق می افتد یا در 10 سال آینده که پیش بینی میان مدت است. یا در دو سه ماه آینده این اتفاق می افتد که کوتاه مدت بوده و معمول است. ژاشه می گوید: در تاریخ 4 فوریه 1975 زلزله ای با بزرگی 3/7 در شهر heichang اتفاق افتاد. البته چینی ها پایگاه لرزه نگاری داشتند و آنقدر پیش بینی قوی بود که حزب کمونیست به مردم امر کرد که از خانه ها بیرون بیایند. مردم به بیرون از منازل آمدند. چند ساعت بعد زلزله اتفاق افتاد. از یک منطقه 3 میلیون نفری 2000 نفر کشته شدند. چند ماه بعد در شهر tangcha- زلزله ای به بزرگی 8/7 به وقوع پیوست. حدود 500-400 کیلومتری درشمال شهر چین و خیلی هم دور از پکن نبود.. این زلزله 280000 نفر کشته برجای گذاشت. من خودم در آنجا حضور داشتم و به روایتی دیگر نیم میلیون کشته شدند و پنهانکاری کردند. البته از سال حدود 1960 که مساله پیش بینی زلزله به کشور شوروی سابق محول شد و قرار شد از طریق سازمان های رسمی جهانی در این زمینه کار کنند.

رها شدن پایتخت

به گفته هادی رحمتی، زلزله های فیروزکوه به دلیل فاصله 100کیلومتری این شهر با پایتخت اساسا نمی تواند اثری در فعال کردن گسل های شهر تهران و بروز زلزله بزرگ در این شهر داشته باشد. به گفته وی این زمین لرزه ها هیچ گونه خسارتی برای مردم فیروزکوه به همراه نداشته است.

پدر علم زلزله شناسی، در این میان اشاره ای می کند به زلزله ای که چندین سال پیش در تهران اتفاق افتاد. وی ادامه می دهد: در مورد تهران خودمان در ساعت 12 روز 27 مارس 1830 زلزله ای در منطقه شرق تهران اتفاق افتاد که می توانم بگویم روی گسل مشاء فشم با 1/7 ریشتر بود. طبق نوشته های موجود مستند از منابع جهانی که در امپریال کالج لندن منتشر شده است، بر اثر این زلزله کاخ گلستان آسیب دید و بازار تخریب شد. دیوار سفارت انگلستان پایین ریخته شد و 35000 نفر در شمیرانات کشته شدند. اگر ما روی زلزله های تاریخی کار انجام دهیم، دوره بازگشت و تکرار 200-150 ساله را به دست می آوریم. پس اگر با عملیات ریاضی پیش رویم و زمین هم رفتار ریاضی ما را بپذیرد، بایستی در این محل زلزله تکرار شود. اگر شما به نقشه گسل های منطقه دامنه جنوبی کوه های البرز دقت کنید، جنوب تهران تا قم و فیروزکوه گسل دارد. البته این گسل ها چطور با هم ارتباط پیدا می کنند را تنها خدا می داند. گسل از لواسانات و روستای افجه می آید به سمت گردنه قوچک یا شمیران خودمان و به سمت کرج می رود. اگر اتفاقی بیفتد متاسفانه خودتان بهتر می دانید که وضعیت اسفناک خواهد بود. من بعد از انقلاب و قبل از انقلاب مطلب بسیار می نوشتم و شورای امنیت ملی به من نامه نوشت که دلایل خود را در خصوص مواردی که در مورد زلزله می گویید، مطرح کنید. در آن زمان آقای روحانی دبیر شورای امنیت بود؛ در مهر ماه 1376. دو هفته بعدش، رییس جمهور وقت دستور داد به 6 وزیر که مساله را پیگیری و اقدام کنند. این کار انجام شد و جای خوشحالی هم بود. در آن نامه سه پیشنهاد داشتم. اول اینکه منازل افراد کلیدی کشور محکم کاری شود. دوم اینکه برای تهران فورا ستاد امنیت تشکیل دهید. سوم اینکه اگر ممکن است، پایتخت بودن شهر تهران را عوض کنید. آقای احمدی نژاد که در آن زمان رییس جمهور بودند، چند نفر را فرستادند و این طرح عملی نشد. آن زمان گفت که پایتخت را به سمنان ببرید. یک مقداری صحبت شد و بعد رها شد.

تهران آتش می گیرد

اما وضعیت گاز و برق تهران، مساله ای مهم تر از مهم است. مساله ای که از نظر پدر علم زلزله شناسی ایران، بسیار افتضاح است. وی در این مورد می گوید: کشور ژاپن که زلزله خیز است، با گاز کار نمی کند و همه چیزش برقی است. ما در تهران در حدود 11000 کیلومتر لوله کشی گاز داریم. 700000علمک گاز با فشار در لوله ها در سطح شهر پراکنده است. اگر اتفاقی بیفتد، این گازها باید بسوزد و شهر تهران آتش می گیرد. وقتی خانه ها و جاده ها پاره می شوند، اینها آتش می گیرند. ژاپن در سال 1924 بود که در اثر زلزله شهر توکیو نابود شد. دنیا از ژاپن عبرت گرفت. طوری خودش را تقویت کرد که سرآمد تمام کشورهای موجود روی کره زمین شد. ژاشه در خصوص عرض خیابان های تهران و نحوه ساخت و سازها می گوید: خودتان می بینید که خانه هایی را که می سازند، چطور هستند. عرض خیابان ها شاید 12-10 متر باشد. این سمت و آن سمت چه آپارتمان هایی با تعداد طبقات بالا درست کرده اند اگر اتفاقی بیفتد، نیروی امدادی چطور برای کمک مردم می توانند به این خیابان ها بیایند. به من می گفتند که وقتی ساختمان ها خراب شود، مرده را باید خاک کرد ولی اگر 10 میلیون مرده داشته باشیم، چطور می خواهید با بوی تعفن کنار بیایید. پس در تهران کوره آدم سوزی باید ایجاد شود و احتمالا برای زنده ها هم کنار بهشت زهرا(س) باید چادر زد. کشور ما الان در حدود 1000 شهر دارد. در حدود 100 شهر، بالای 100000جمعیت دارد. جمعیت در بسیاری از شهرها زیاد است و باید چاره ای اول برای پایتخت و بعد برای جمعیت شهرهای دیگر اندیشید.


منابع: میزان / شفاف / آرمان