تبیان، دستیار زندگی
معرق، هنری برای ثروت اندوزی نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرق، هنری برای ثروت‌اندوزی نیست

title

صدرالدین سروی هنرمند معرق‌کار  با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: برای اینکه در معرق موفق باشیم مهمترین شرط، علاقه و عشقی است که باید در این هنر وجود داشته باشد، چون اگر بخواهیم با جبر به این هنر ورود کنیم نتیجه ماندگار نخواهد بود، همانند بسیاری از هنرمندانی که پس از مدتی کار کردن در این عرصه، آن را رها کرده یا سراغ هنر دیگری رفته‌اند. دلیل این اتفاق نیز این است که معرق هنری نیست که بخواهیم از آن برای ثروت‌اندوزی استفاده کنیم، بلکه تنها باید این هنر را عاشقانه دوست داشت تا در آن ماندگار ماند.

وی درباره نزدیکی معرق به موضوعات دینی و قرآنی نیز اینگونه توضیح داد: اصلی‌ترین الگو در هنر معرق موضوعات اسلامی و قرآنی است برای همین هنرمندی که در معرق فعالیت می‌کند باید نسبت به موضوعات کارش نیز مطلع باشد پس اکثر کسانی که در این هنر فعال هستند، گرایشات  اسلامی دارند، همین ویژگی نیز سبب می‌شود این هنر ویژگی دینی بودنش بیش از دیگر بخش‌ها نمود پیدا کند.

سروی با بیان اینکه معرق هنری قرآنی است، گفت: چون جدا از خوشنویسی که ارتباط بسیار نزدیکی با قرآن دارد، معرق هم هنری است که با  قرآن پیوندی طولانی مدت دارد. مطلب دیگر این‌که گرایش معرق به سمت موضوعات قرآنی ریشه در تاریخ داشته؛ چون بسیاری از مواقع برای تزئین خانه‌ها از معرق قرآنی استفاده می‌شد.

وضعیت اقتصادی هنرمندان معرق مساعد نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت نامناسب هنرمندان معرق نیز این‌گونه اظهار نظر کرد: به نظرم وضعیت در معرق آنگونه که باید برای هنرمندانی که دغدغه کار قرآنی را دارند مساعد نیست؛ چون سفارش‌های لازم به آنها داده نمی‌شود، همین مسئله نیز باعث شده، آنها در تامین نیازهای خود عاجز مانده و بعضا معرق را ترک کنند و رو به هنرهایی بیاورند که اصطلاحا به آنها کارهای بازاری می‌گویند.

این معرق‌کار در پایان تاکید کرد: حمایت از هنرهای قرآنی تنها پشتیبانی از یک شکل خاص کار نیست، بلکه حمایت از یک معنا و مفهوم ارزشمند است که وجودش می‌تواند برای فرهنگ این مملکت بازخوردهای بسیار خوبی به همراه داشته باشد، اتفاقی که باید توسط سیاست‌گذاران فرهنگی حمایت شود.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .