تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر علمی ، عالم فرهیخته ای که سال های عمر پربرکت خود را در راه آموزش و نشر علوم اسلامی و معارف ناب اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر جهان مبذول داشت، در مدت عمر شریف خود، مسئولیت هایی همچون مدیریت کالج اسلامی لندن، معاونت آموزش و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکافی که هیچ چیز جای آن را پر نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر علمی ، عالم فرهیخته ای که سال های عمر پربرکت خود را در راه آموزش و نشر علوم اسلامی و معارف ناب اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر جهان مبذول داشت، در مدت عمر شریف خود، مسئولیت هایی همچون مدیریت کالج اسلامی لندن، معاونت آموزش و نیز پژوهش جامعه المصطفی العالمیه را بر عهده داشت.

فرآوری: زهرا اجلال - بخش قرآن تبیان
محمد جعفر علمی

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر علمی تحصیلات حوزوی خود را در تهران و قم و نزد اساتیدی همچون حضرات آیات میرزا جواد تبریزی، حسین وحید خراسانی، سید مهدی بجنوردی و جوادی آملی گذراند.
وی همچنین دارای دکترای فلسفه از دانشگاهی از لندن بود.
همچنین تدوین ده ها عنوان کتاب و مقالات علمی، از دیگر دستاوردهای علمی عمر شریف آن مرحوم به شمار می آید.
خدمت بی بدیل و ارزنده این عالم فرهیخته قطعاً جزء باقیات الصالحات ایشان خواهد بود.

لذتی بالاتر از لذت های دیگر دنیایی

علی رغم فراهم بودن امکانات رفاهی دنیا برای ایشان، به حوزه سخت و سنگین کسب معارف دینی ورود پیدا کرده، در وادی کسب علم و معرفت قدم نهادند و لذت زانو زدن در محضر درس حکیمان الهی و بزرگان حوزه را برتر از تمام لذت های دیگر دنیوی می دانستند.
در حقیقت جامعه المصطفی، خصوصا بخش بین المللی معارف دینی، مدیون تلاش های ایشان می باشد چرا که این مرد بزرگ، همواره نظرات تأمل برانگیزی را مطرح می نمودند، به گونه ای که عدم حضور ایشان در جلسات، خلاءی مشهود در به نتیجه رسیدن مباحث به شمار می رفت.

ایشان عالم به زمان بودند

عالم به زمان بودن و نظریه پردازی در حوزه دین از دیگر ویژگی های حجت الاسلام والمسلمین علمی بود به طوری که این عالم فرهیخته، از دانشمندانی بود که معارف دینی را متناسب با ادیان، افکار و ذهن های تمام انسان های عالم عرضه می نمود.

انسانی خودساخته و بی ادعا

کنار امتیازات دانشی حجت الاسلام والمسلمین علمی، به اذعان نظر بزرگان ایشان با توجه به اینکه از مدارج علمی و مسئولیت های ویژه ای در حوزه دین برخوار بود، در عین حال انسانی خود ساخته و بی ادعا بود.
حجت الاسلام والمسلمین علمی با تواضع، دل های اطرافیان را مجذوب خود می نمود و در کنار علم، دانش و تعاملات اجتماعی، هیچگاه از توجه به بعد معنوی غافل نبوده، خود را در مسیر سیر و سلوک الی الله قرار می داد.
صبر و استقامت در برابر مصائب و مشکلات از دیگر ویژگی های حجت الاسلام والمسلمین علمی بود، به طوری که تعاملات ایشان با صحنه امتحان و آزمایش الهی، برای تمام اطرافیان درس آموز بود.

گزارشی از فعالیت های اسلامی شیعی در انگلیس

بیش از چهار صد هزار شیعه در انگلیس حضور دارند

مرحوم علمی با تلاش هایی خستگی ناپذیر موسس بنایی شدند که علوم آل محمد(صلی الله علیه و آله) را در آن سوی عالم نورافشان نموده است ؛ به طوری که تلاش های ایشان در صحنه بین الملل، التیام بخش دل های تشنه در جوامع غربی است.
ایشان در باب ضرورت تأسیس مراکز آموزشی برای پاسخ به نیازها و سوالات مسلمانان در انگلیس بیان کردند که: نهاد روحانیت در کشورهای اسلامی، نهادی تعریف شده برای جامعه و دولت است، اما در غرب اینگونه نیست و روحانیون به علت نداشتن جایگاه مشخص و عدم قدرت ایجاد ارتباط با بدنه فکری کشور خود، با مشکل مواجه هستند.
تأسیس کالج اسلامی لندن در راستای پاسخ گویی به نیازهای جامعه مسلمانان غرب بوده است  و عهده دار تربیت روحانیونی است که از یک سو با نیازهای مسلمانان غرب آشنا بوده و از سوی دیگر توان معرفی اسلام متناسب با درک و فهم غربیان را داشته باشند.

برگزاری مراسمات قرآنی در انگلستان

قرآن دارای نقش محوری در میان مسلمانان انگلستان است به طوری که قرائت، تجوید، حفظ و آشنایی با مفاهیم قرآن کریم، از برنامه های این کالج است  و در ماه مبارک رمضان علاوه بر تلاوت یک صفحه از قرآن در هر روز، مسابقات حفظ قرآن نیز برگزار خواهد شد.

تنها کالج اسلامی - شیعی در سطح اروپا


کالج اسلامی در انگلستان با فراهم کردن زیر ساخت های فعالیت های رسمی خود، به عنوان تنها کالج آموزشی اسلامی- شیعی در سطح اروپا شناخته شده است و توانسته با تشکیل دوره های آموزشی برای اساتید بیش از 50 کالج و موسسه آموزشی دیگر، تأثیر مثبتی در ارائه صحیح- آموزش های اسلامی داشته باشد.
انتشارات این کالج با هدف تهیه متون آموزشی مورد نیاز کالج، تدوین کتب معرفی کننده فرهنگ اصیل شیعه و انتشار کتاب هایی پیرامون مسایل مبتلابه اسلام، تاکنون بیش از 12 عنوان کتاب را منتشر کرده است که مهمترین آن ترجمه ی جدید از قرآن کریم مطابق با مکتب اهل بیت علیهم السلام می باشد.
همچنین 7 عنوان کتاب دیگر مانند ترجمه «طرح کلی اندیشه اسلامی» از مقام معظم رهبری، ترجمه «فروغ ولایت» از آیت الله سبحانی، ترجمه «منتخب میزان الحکمه» از آیت الله ری شهری و «مجموعه مقالاتی پیرامون پیامبر اکرم(ص)» به چاپ رسیده است.
کلام آخر:
و چه حیف که جامعه ما از وجود این عزیز محروم شدند چنانچه بنا به فرمایش پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله: اذا ماتَ العالمُ ثُلِم فی الاسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسُدُّها شَئٌ الی یومِ القیامةِ: هنگامی که عالمی بمیرد در اسلام شکافی ایجاد می شود که تا روز قیامت هیچ چیز جای آن را پر نمی کند.