تبیان، دستیار زندگی
شما تا چه حد رمضان خود را با رسانه ها می گذرانید و چه میزان از فرصت این ماه را به سریال ها اختصاص می دهید ؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمضان فرصتی برای تماشای تلویزیون!

شما تا چه حد رمضان خود را با رسانه ها می گذرانید و چه میزان از فرصت این ماه را به سریال ها اختصاص می دهید ؟

فاطمه ناظم زاده-بخش ارتباطات تبیان
ماه رمضان

ماه رمضان هم از راه رسید، ماه برکت، ماه عبادت و بندگی خداوند متعال. زمانی که از لسان قران و روایات، موقعیتی خاص و ویژه است برای همه انسانها که تنها یک بار در طول سال، اتفاق می افتد و چه نیکو و شایسته است بهره مندی از این موقعیت استثنایی برای همه افراد.
اما ارتباط موضوع مورد نظر این نوشتار با ماه مبارک رمضان چیست؟ موضوع به نقش رسانه ها و خصوصا تلویزیون، در ایجاد و یا اخلال حال و هوای معنوی افراد مربوط می شود. اینکه تلویزیون تا چه میزان در این زمینه موثر است ...
تجربه سالهای اخیر نشان داده که عملکرد تلویزیون در ماه مبارک رمضان، بهتر و پربارتر از سایر مناسبت های سال بوده است. چنانچه شاهد بودیم سریال پایتخت، که از پرطرفدارترین مجموعه های تلویزیونی سیمای ملی و البته از موفق ترین هاست، سال گذشته در ماه مبارک رمضان پخش شد در حالیکه روال پخش این مجموعه، در قسمت های قبلی، نمایش در ایام نوروز  بود که البته باید اذعان داشت که تناسب این مجموعه برای پخش در ایام عید به مراتب بیشتر از ایام رمضان است. مجموعه ای که چاشنی اصلی آن طنز است و شخصیت های حاضر در آن، به خوبی در نقش خود، به شاد سازی و خنداندن مخاطب می پردازند، شاید بهتر باشد در زمانی غیر از رمضان پخش شود. نه اینکه در ماه مبارک رمضان نباید خنده بر لبهای افراد بیاید که مقصود اصلا چنین چیزی نیست اما نکته مورد نظر این است که رمضان، فرصتی مغتنم برای نزدیکی دلها به خداوند متعال است و پخش برنامه هایی از این دست در ایام رمضان، بدون تردید موجب می شود تا مخاطبان بسیاری چشم به صفحه تلویزیون داشته باشند و برای لحظاتی فراموش کنند که فرصت های طلایی برای عبادت و تقرب به پروردگار را از دست می دهند.

می توان از برنامه های تلویزیون در ماه رمضان استفاده کرد و بهره های معنوی و اخلاقی دریافت کرد و از طرف دیگر به موضوع اتلاف فرصت های طلایی هم اندیشید و اهمیت لحظه ها و ثانیه های این ماه بزرگ را مورد توجه قرار داد

این در حالی است که امسال هم وعده پخش چند مجموعه تلویزیونی داده شده است که به نظر می رسد باید برای مخاطبان دارای جذابیت باشند. در کنار این سریال ها، تقریبا همه شبکه های سیما، برنامه های پخش زنده برای لحظات افطار دارند که پرمخاطب ترین آنها، برنامه ماه عسل است. برنامه ای خوب و تاثیر گذار که نقطه عطفی در میان برنامه های سیما در ماه رمضان، محسوب می شود.  که پخش تمامی این برنامه ها بسیار خوب است اما مساله جالب توجه این است که تعدد برنامه های مناسب و جذاب در ماه رمضان، بسیار بیشتر از ایام نوروز است. خصوصا نوروز گذشته که عملکرد تلویزیون در سطح بسیار ضعیفی قرار داشت در حالیکه به نظر می رسد تهیه برنامه های متنوع و شاد در ایام نوروز، موضوعیت و تناسب بیشتری دارد تا اینکه در ماه رمضان شاهد انبوه برنامه های سرگرم کننده و نسبتا خوب، باشیم.
از طرف دیگر لازم است که همه ما به عنوان مخاطبان تلویزیون به این موضوع دقت کنیم که ماه رمضان، فرصتی خاص و پراهمیت است برای عبادت کردن و ذخیره کردن ثواب های متعددی که برای هر عمل انسان برشمرده اند. بنابراین بهتر است که افراد در مواجهه با تلویزیون و برنامه های سرگرم کننده آن، بتوانند این انتخاب را داشته باشند که مبادا فرصت ناب عبادت را از دست بدهند و روزهای خود را سپری کنند در حالیکه از لحظات قبل از افطار تا ساعات پایانی شب، اوقات خود را پای تلویزیون، سپری کنند. احتمالا اغلب این صحنه را مشاهده کرده ایم که در مهمانی های ماه مبارک رمضان، همه منتظر شروع مجموعه تلویزیونی مورد علاقه خود هستند و این مساله گاهی شکلی اغراق آمیز به خود می گیرد به گونه ای که افراد با اتمام یک سریال در جستجوی سریال بعدی در شبکه ای دیگر هستند و به این ترتیب فرصت دید و بازدید این ایام را هم، از دست می دهند و این جای تاسف دارد که قرار باشد تلویزیون این موقعیت های مناسب و نیکو را از انسان بگیرد. بنابراین لازم و ضروری است که همه افراد به عنوان مخاطبان تلویزیون، به این موارد توجه داشته باشند که دچار افراط و تفریط نشوند. می توان از برنامه های تلویزیون در ماه رمضان استفاده کرد و بهره های معنوی و اخلاقی دریافت کرد و از طرف دیگر به موضوع اتلاف فرصت های طلایی هم اندیشید و اهمیت لحظه ها و ثانیه های این ماه بزرگ را مورد توجه قرار داد.