تبیان، دستیار زندگی
«ایستاده در غبار» از دوازدهم خرداد به سینماها آماده و از چهارشنبه هفته جاری به طور رسمی در چرخه اکران قرار می گیرد. این فیلم چند سد در پیش داشت تا به اکران رسید. در این گزارش حواشی فیلم مرور می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسیر اکران ایستاده در غبار

«ایستاده در غبار» از دوازدهم خرداد به سینماها آماده و از چهارشنبه هفته جاری به طور رسمی در چرخه اکران قرار می گیرد. این فیلم چند سد در پیش داشت تا به اکران رسید. در این گزارش حواشی فیلم مرور می شود.

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
ایستاده در غبار

شایعه ای در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر پخش شده بود كه هیات انتخاب «ایستاده در غبار»  ابتدا در گزینش این فیلم تردید داشته است. دو دلی آن ها به فرمت فیلم برمی گردد كه مستندگونه است و آن ها را به این فكر انداخته كه در بخش سینمای داستانی انتخابش نكنند. در نهایت انتخاب شد ؛ هم برای نگاه نو و هم سودای سیمرغ. در هر دو بخش خوش درخشید و توانست نظر هیات داوران را بدست بیاورد. از آن سو نخستین اكران فیلم در برج میلاد، اصحاب رسانه و منتقدان را مجاب كرد كه با اثری «ویژه» رو برو هستند. كمی آن طرف تر در سینمای مردمی فیلم تشویق می شد و به دل مخاطبان می نشست. با این حال «ایستاده در غبار» خیلی زود با حاشیه مواجه شد. خانواده جاوید الاثر متوسلیان با بخش هایی از فیلم مشكل داشتند و آن را خلاف واقع عنوان كردند. به طور مشخص از تصویر پدر متوسلیان نام برده شد كه با به زعم آن ها با واقعیت همخوان نبوده. قرار بود فیلم دوم اردیبهشت اكران شود اما  خواست خانواده متوسلیان چیز دیگری بود. در نهایت «ایستاده در غبار» با نسخه ای كوتاه شده از هفته پیش به سینماها آمده است.

موفقیت جشنواره

اولین موفقیت جشنواره ای «ایستاده در غبار» با تشویق ممتد اهالی رسانه و منتقدان در برج میلاد كلید خورد؛ فیلم كه تمام شد حاضران ایستاده آن را تشویق كردند و بعد از آن در نقدهای شفاهی و كتبی از ویژگی های فیلم گفتند. این اثر خیلی زود جزو غافلگیری های جشنواره سی و چهارم لقب گرفت.«ایستاده در غبار» همزمان به دل مردم هم نشسته بود و رای بالایی در نظرسنجی سینماهای عمومی داشت تا این كه در نهایت با 3/13 چهارمین انتخاب مردمی شد. فیلم محمد حسین مهدویان هم در بخش نگاه نو حاضر بود و هم بخش مسابقه با دیگر فیلم ها رقابت می كرد. مهدویان در بخش نگاه نو به خاطر كارگردانی«ایستاده در غبار» جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت. فیلم در بخش سودای سیمرغ هم خوش درخشید و سه جایزه دست یافت: سیمرغ جلوه های ویژه میدانی (ایمان کرمیان)،سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس (محمد  رضا شجاعی) و سیمرغ بلورین بهترین فیلم (حبیب والی نژاد).«ایستاده در غبار» هم در بخش نگاه نو و هم در بخش سودای سیمرغ حریفی قدرتمند به نام «ابد و یك روز» داشت و در چند بخش جوایز را این فیلم واگذار كرد.

حواشی جشنواره

خوشبختانه تعامل سازندگان فیلم و خانواده متوسلیان باعث شد ، «ایستاده در غبار» برای همیشه به بایگانی نرود. از هفته پیش ، فیلم در مدت زمان 97 دقیقه اكران عمومی شده و از چهارشنبه پیش رو ، به طور رسمی در همه سینماها نمایش خواهد داشت. به نظر می رسد بخش های اصلاحی مورد نظر خانواده متوسلیان ، تصویری باشد كه فیلم از پدر او نشان می دهد.

خیلی عجیب نبود كه خانواده جاوید الاثر متوسلیان بعد از تماشای «ایستاده در غبار» نقدهایی به بخش هایی از فیلم داشته باشند. این اتفاق خیلی زود رخ داد اما پیش از آن و در مراسم اختتامیه حادثه ای دیگر هم ایجاد شد. ماجرا از این قرار بود كه خانواده احمد متوسلیان بعد از مراسم اختتامیه اعتراض خود را درباره فیلم در حضور حجت الله ایوبی مطرح کردند.در حالیکه آن ها در مراسم اختتامیه حاضر بودند اما هنگام تقدیر ویژه دبیر جشنواره از متوسلیان، به روی سن حاضر نشدند. امیر متوسلیان برادر حاج احمد متوسلیان بعدا گفت گویی كرد و سراغ نكات دیگر هم رفت:«محمد حیدری به مجری گفتند که ما را فراموش کردند و ایشان هم گفتند گویا فرصت نداریم و عملا موضوع را منتفی کردند.... .» در محافل سینمایی حاشیه ای دیگر هم مطرح شد كه البته چندان پررنگ نبود. برخی كارشناسان معتقد بودند چطور فیلمی كه سیمرغ بهترین كارگردانی را گرفته (ابد و یك روز) سیمرغ بهترین فیلم را دریافت نكرده؟ این دسته معتقد بودند وقتی«ابد و یك روز» سیمرغ كارگردانی می گیرد ، عجیب است كه «ایستاده در غبار» بهترین فیلم شود.

اعتراض خانواده متوسلیان

دلخوری خانواده متوسلیان به اختتامیه جشنواره فجر محدود نشد؛ وجه غالب به كیفیت تصویری كه «ایستاده در غبار» ازحاج احمد متوسلیان نشان داده است مربوط می شد. امیر متوسلیان مصاحبه ای بلند كرد و این طور گفت: « به عنوان مثال شخصیتی که به عنوان پدر بنده در فیلم است از زمین تا آسمان با پدر مرحوم مان اختلاف دارد. حتی به جهت شباهت ظاهری و رفتار و حرکات و همچنین صحبت هایی که پشت سر پدر با احمد آقا می گویندکه ایشان با حاج احمد روابط پدری و فرزندی شان بسیار سرد بوده که  این مطالب دروغ محض است و همه خانواده می دانند که یوسف پدر و نور چشم  ایشان، حاج احمد آقا بود. خانواده ایی که پدرش سرد است و روابطی با فرزندانش ندارد چطور چهار فرزندش دکتر و مهندس می شوند... در جایی از فیلم وقتی حاج احمد با شهید وزوایی تند برخرود می کند و می گوید که سینه خیز برود راوی می گوید باز برادر احمد خراب کرد. باز برادر احمد خراب کرد یعنی چی؟! برادر احمد مگر کلا کارش خراب کردن بوده که این یک بار هم جزوش شده!» بعد هم گفت:« وقتی این صحنه ها را می دیدم آنقدر ناراحت و عصبی شده بودم که از فشار استرس پایم را به زمین می کوبیدم.»

ایستاده در غبار

حواشی اكران

«ایستاده در غبار» قرار بود ابتدای اردیبهشت اكران شود اما نشد. براحتی می شد پی به دلیل عدم نمایش فیلم به خاطر اعتراض خانواده متوسلیان برد. محمد حسین مهدویان بعد از اعتراض خانواده متوسلیان یك جمله بیشتر نگفته بود: « من در ساخت این فیلم با تعدادی از اعضای خانواده شهید متوسلیان که تمایل به همکاری داشتند در تماس و تعامل بودم، چرا که خانواده شان نماینده مشخصی برای این موضوع نداشت.» او احتمال می داد با موفقیت جشنواره ای فیلم و تحسین همه جانبه مشكلی در راه اكران نباشد اما «ایستاده در غبار» به سینماها نرسید تا مهدویان این بار در صفحه شخصی اش واكنش نشان دهد: « همیشه اوضاع آن طور كه دوست داری پیش نمی رود. غم انگیرتر این كه كاری هم از دستم ساخته نیست. خلاصه فعلا منتظر نباشید. خودم و فیلمم را به خدا می سپارم. الخیر فی ماوقع» مدتی بعد اعلام شد «ایستاده در غبار» دوم تیر اكران عمومی می شود كه حالا زودتر از موعد به سینماها آمده. در این مدت هم كارگردان و هم تهیه كننده سعی كردند با كلی گویی و بدون ایجاد حساسیت مشكل اكران فیلم را حل كنند .

نسخه جدید

خوشبختانه تعامل سازندگان فیلم و خانواده متوسلیان باعث شد ، «ایستاده در غبار» برای همیشه به بایگانی نرود. از هفته پیش ، فیلم در مدت زمان 97 دقیقه اكران عمومی شده و از چهارشنبه پیش رو ، به طور رسمی در همه سینماها نمایش خواهد داشت. به نظر می رسد بخش های اصلاحی مورد نظر خانواده متوسلیان ، تصویری باشد كه فیلم از پدر او نشان می دهد. امیر متوسلیان پیش تر گفته بود: « بنده به آقای ایوبی گفتم فیلمی که ساخته شده نواقص زیادی دارد که شخصیت خانواده شهید را زیر سوال می برد، آقای ایوبی گفتند من فکر می کردم همه این ها با شما هماهنگ شده است! ایشان اشاره کردند که اجازه اکران این فیلم با ما است و تا شما تایید نکنید اجازه پخش نخواهیم داد. بنده اعلام کردم به نمایندگی از کل خانواده شهید احمد متوسلیان که این موضوع را به من سپرده اند، اجازه اکران نخواهم داد مگر اینکه این فیلم را با حضور خانواده شهید متوسلیان اصلاح کنید و بعد از تایید ما اکران کنید.به آقای ایوبی گفتم که اگر این فیلم با این وضعیت اکران شود شکایت می کنیم و تا آخر هم ایستاده ام.»