تبیان، دستیار زندگی
میانه تان با ماهی چطور است؟ آیا از انواع ماهی ها استفاده می کنید؟ یا اینکه سراغشان نمی روید؟ میانه تان با تن ماهی چطور است؟ اگر به طور کلی ماهی دوست دارید و زیاد مصرف می کنید و یا این که به سراغ کنسرو ماهی تن می روید به خودتان تبریک بگویید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهی تن و 6 دلیل خوب برای مصرف آن

میانه تان با ماهی چطور است؟ آیا از انواع ماهی ها استفاده می کنید؟ یا اینکه سراغشان نمی روید؟ میانه تان با تن ماهی چطور است؟ اگر به طور کلی ماهی دوست دارید و زیاد مصرف می کنید و یا این که به سراغ کنسرو ماهی تن می روید به خودتان تبریک بگویید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
ماهی تن

فرقی نمی کند که ماهی را چگونه مصرف می کنید. در هر حال برای بدن و سلامتی تان خوب هستند. در این مطلب می خواهیم به ویژه در خصوص ماهی تن صحبت کنیم که کنسرو آن نیز به صورت فراوان در دسترس است. البته که ماهی تن تازه لطف دیگری دارد. با ما باشید تا چند دلیل خوب برای مصرف بیشتر این ماهی بیاوریم.

ماهی تن: یک ضدالتهاب طبیعی و فوق العاده

برای افرادی که دنبال یک برنامه غذایی ضدالتهاب می گردند ماهی تن گزینه مناسب و البته فوق العاده ای است. مصرف ماهی تن به  ویژه تن قرمز برای افرادی که از روماتیسم یا آرتریت (التهاب مفصل) رنج می برند توصیه می شود. این افراد باید سعی کنند که هر هفته حداقل یک مرتبه ماهی تن مصرف کنند. اگر به دنبال دلیل آن هستید باید بگوییم که این ماهی جزو ماهی های چرب بوده و سرشار از امگا 3 است. این اسیدهای چرب شهرت زیادی به خاطر خواص ضدالتهابی خود دارند. علاوه بر این، ماهی تن جزو منابع آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. حتماً می دانید که این ترکیبات قوی با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از پیری زودهنگام سلول های بدن پیشگیری می کنند.

ماهی تن: یک ضدسرطان طبیعی و موثر

اگر می خواهید مغزتان خوب کار کند ماهی و به خصوص ماهی تن میل کنید. چرا؟ چون این ماده غذایی حاوی میزان زیادی ویتامین B12 است که به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. این ویتامین توسط بدن تولید نمی شود و در احیای عصب های دستگاه عصبی مرکزی و سلامت آن مفید هستند

آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، استرس و دیگر موارد آسیب زا، بدن را در معرض هجوم رادیکال های آزاد قرار می دهند. این مولکول های موذی نیز به بدن رحم نکرده و روند پیری بدن و ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و حتی بیماری های نورودژنراتیو (مانند آلزایمر و پارکینسون) را سرعت می دهند. برخی ترکیبات موجود در برنامه غذایی ما به مقابله با این دشمنان بدن کمک می کنند. ماهی تن یکی از این مواد غذایی مقابله کننده است. باید بدانید که هر 100 گرم از این ماهی 100 درصد نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تأمین می کند. سلنیوم خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و در مقابله با عوامل سرطان زا موثر عمل می کند. در نتیجه اگر می خواهید در برابر سرطان مجهزتر باشید بهتر است این ماهی را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید.

ماهی تن: سرشار از پروتئین و کمک کننده به عضله سازی

رژیم گرفته اید و ورزش می کنید و در عین حال دلتان می خواهد بدنتان عضله ای و خوش فرم شود. در این صورت است که برای رسیدن به هدفتان می توانید به سراغ یک ماده غذایی عضله ساز یعنی ماهی تن بروید. در هر سهم غذایی از این ماهی چرب 100 گرم پروتئین وجود دارد که برای افزایش توده و حجم عضلانی مفید هستند. در واقع ماهی تن یک ماده غذایی فوق العاده برای ورزشکاران محسوب می شود. چون به عضله سازی و حفظ آن کمک می کند.

ماهی تن: مفید برای فرمانده بدن

اگر می خواهید مغزتان خوب کار کند ماهی و به خصوص ماهی تن میل کنید. چرا؟ چون این ماده غذایی حاوی میزان زیادی ویتامین B12 است که به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. این ویتامین توسط بدن تولید نمی شود و در احیای عصب های دستگاه عصبی مرکزی و سلامت آن مفید هستند. در نتیجه هم برای تقویت مغز مفید است و هم برای افرادی که از کم خونی رنج می برند.

ماهی تن

ماهی تن: پیشگیری از سکته قلبی

امان از روزی که قلب یا مغز سکته کند! ماهی تن یک انتخاب مفید برای پیشگیری از بیماری های قلبی است؛ چون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی های مفید در حفاظت از قلب، تنظیم فشارخون و بهبود وضعیت رگ های خونی تأثیر زیادی دارند. متأسفانه تغذیه مدرن به گونه ای است که مردم بیش از امگا 3 ها امگا 6 دریافت می کنند. در حالی که باید نسبت این دو ترکیب به طور عادلانه حفظ شود تا قلب و عروق در سلامت بمانند.

ماهی تن: مقابله با دژنراسیون ماکولای چشم

ماهی تن نیز مانند ماهی آزاد جزو ماهی هایی هستند که احتمال می رود بیشترین آلودگی را به فلزات سنگین داشته باشند. بهتر است از جاهایی ماهی را تهیه کنید که به صورت طبیعی و ارگانیک ماهی پرورش می دهند

دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری یک بیماری چشمی است. ممکن است این بیماری ابتدا یک چشم و سپس چشم دیگر و یا اینکه همزمان هر دو چشم را مبتلا کند. این بیماری مرکز شبکیه چشم را درگیر می کند و به تدریج بینایی را ضعیف می کند تا اینکه به نابینایی منجر می شود. اکثراً بیماران مبتلا بین 65 تا 75 سال دارند. ماهی تن حاوی ترکیبات طبیعی مفیدی است که در پیشگیری از این بیماری تأثیر دارند. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهند که کپسول های امگا 3 تأثیر زیادی در پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولای چشم دارند. مصرف یک وعده ماهی تن در ماه حاوی این ترکیبات چرب بوده و جایگزین طبیعی برای آن ها محسوب می شود.

چند توصیه کلی

* برای بهره مندی از خواص ماهی تن می توانید از کنسروهای تن ماهی استفاده کنید. در تهیه کنسروها از نوع ارگانیک آن ها استفاده کنید. تن ماهی نیز حاوی میزان خوبی پروتئین است اما از آنجایی که بسیار شور تهیه می شود برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند زیاد توصیه نمی شود.
* در حین خریداری ماهی تن برش هایی را انتخاب کنید که به قسمت سر ماهی نزدیک باشد. چون قسمت های نزدیک به سر ماهی حاوی بیشترین میزان چربی های مفید هستند.
* یادتان باشد ماهی تن نیز مانند ماهی آزاد جزو ماهی هایی هستند که احتمال می رود بیشترین آلودگی را به فلزات سنگین داشته باشند. بهتر است از جاهایی ماهی را تهیه کنید که به صورت طبیعی و ارگانیک ماهی پرورش می دهند. در این صورت امکان آلودگی ماهی به فلزات سنگین کمتر خواهد بود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.