تبیان، دستیار زندگی
میادین مشترک» یک عبارت دو کلمه ای است که نشان می دهد بهره برداری از یک میدان نفتی یا گازی به صورت مشترک انجام می گیرد اما نه لزوماً با هماهنگی دو طرفه و تعریف رویکرد برد – برد، بلکه در عمل میادین مشترک به صورت کاملا رقابتی و تلاشی یک جانبه گرایانه برای بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"غارت خاموش" کلید خورد

«میادین مشترک» یک عبارت دو کلمه ای است که نشان می دهد بهره برداری از یک میدان نفتی یا گازی به صورت مشترک انجام می گیرد اما نه لزوماً با هماهنگی دو طرفه و تعریف رویکرد برد – برد، بلکه در عمل میادین مشترک به صورت کاملا رقابتی و تلاشی یک جانبه گرایانه برای برداشت بیشتر، از سوی کشورهای مختلف در حال توسعه هستند.

بخش اقتصاد تبیان

میادین مشترک

ایران در حال حاضر طبق آخرین آمار اعلامی وزارت نفت، از مجموع 102 میدان گازی و نفتی، 28 میدان مشترک دارد که از این تعداد، 18 میدان نفتی، 4 میدان گازی و 6 میدان دارای ذخایر نفت و گاز است. شرکت ملی نفت ایران تاکنون تولید از 10 میدان مشترک نفت و گاز را آغاز کرده، اما تولید از 18 مخزن مشترک هنوز آغاز نشده است. این درحالی است که در اغلب قریب به اتفاق میادینی که ایران تولید از آنها را آغاز کرده، بهره برداری طرف مقابل بیش از ایران است و در میادینی که هنوز سهم تولید ایران "صــــفر" است، طرف مقابل تولید را با حداکثر توان آغاز کرده است.

اهمیت توجه به میادین مشترک هیدروکربوری در یکی از بندهای 24 گانه سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی به صورت مستقیم مورد تأکید قرار گرفته است. در بند 14 از سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، "افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک" به عنوان یکی از سیاست های کلی دستیابی به مقاوم شدن اقتصاد ایران آورده شده است.

وزارت نفت نیز در تلاش است با جذب سرمایه های خارجی به پروژه های میادین مشترک شتاب دهد که این برنامه از ابتدای دولت یازدهم در "تلاش یکپارچه دولت برای لغو تحریم ها" دیده شده بود و در سومین سال فعالیت دولت یازدهم نیز وزارت نفت همین برنامه را دنبال می کند.

یکی از اهداف شکل گیری مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC نیز تأخیر در بهره برداری از میادین مشترک نفتی و گازی کشور و لزوم ایجاد مدل قراردادی کارآمد و جذاب بوده که این نوع از قراردادهای نفتی هنوز در مرحله اصلاح و بازنگری قرار دارد و متن نهایی آن تهیه نشده است.

با وجود اینکه یکی از دلایل بازنگری در مدل قراردادهای نفتی ایران توجه بیشتر به توسعه میادین مشترک بوده، منتقدان IPC بر این باورند که در متون انتشار یافته از این نوع از قرارداد، تأکید ویژه ای بر اولویت دادن به پروژه های میادین مشترک نفتی و گازی نیست و در لیست هایی که از پروژه های آماده واگذاری در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران  منتشر شده، هم نام میادین مستقل به چشم می خورد و هم نام میادین مشترک، و انتخاب پروژه نیز به شرکت های متقاضی سرمایه گذاری واگذار شده است.

با گشایش پرونده "غارت خاموش" یک به یک به تحلیل آخرین وضعیت میادین مشترک نفتی و گازی ایران و مقایسه آن با وضعیت توسعه در طرف مقابل می پردازد.


منبع: تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .