تبیان، دستیار زندگی

11 راه تقویت حافظه

برای تقویت حافظه با دیگران بیشتر رفت و آمد کنید، گفتگو کنید، در مورد ورزش، موضوعات خانوادگی و هر چیزی که برایتان جالب است حرف بزنید و مناظره کنید. می توانید با هم نیز بخندید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظه

ورزش کنید

هر چند دانشمندان هنوز نتوانسته اند به طور دقیق و کامل مشخص کنند که چطور می توان از بروز آلزایمر پیشگیری کرد، اما پژوهش های انجام شده نشان می دهد فعال نگه داشتن مغز در طول زندگی می تواند بروز علائم آلزایمر را به تعویق بیاندازد.

اگر شما هم بتوانید ابتلا به آلزایمر را به تاخیر بیاندازید و سال های بیشتری را در کنار خانواده و دوستان به خوشی بگذرانید، آیا از این راهکارها استقبال نخواهید کرد؟ پس برای ورزش دادن به مغزتان آماده شوید و سعی کنید در کنار ورزش بدنی، این  فعالیت ها را هم داشته باشید، چون عقل سالم در بدن سالم است.

برای تقویت حافظه‌تان جهت انجام محاسبات ریاضی، به جای استفاده از ماشین حساب، از مغزتان استفاده کنید، درست مانند زمان‌های گذشته

 

زبان دیگری یاد بگیرید

تحقیقات نشان داده افرادی که دو زبان را می دانند، تاخیر قابل توجهی در بروز آلزایمر در آنها وجود دارد.

هنوز کاملا معلوم نیست چرا، اما یک توجیه ممکن این است که مغز افراد دو زبانه تا حدودی قادر است کمبودهای ناشی از آلزایمر را جبران نماید و در نتیجه این افراد، عملکردشان طوری است که گویی مغزشان آسیب کمتری دیده است. برای یادگرفتن زبان دوم هم هیچ وقت دیر نیست.

چیزهایی حفظ کنید

آیا کتاب، شعر، یا حدیثی وجود دارد که خیلی مورد علاقه شماست؟ برنامه ای بچینید تا در هفته چند متن یا عبارت آن را حفظ کنید. چیزی را انتخاب کنید که دوستش دارید و فکر می کنید به دردتان هم می خورد، مثلا چند حدیث و یا چند بیت شعر معنادار. غیر از اینکه مغزتان ورزش می کند، انگیزه هم به شما می دهد.

بازی کنید

بازی های استراتژیک را امتحان کنید. می توانید با دیگران یا با خودتان بازی کنید. این بازی ها مغزتان را به چالش می کشند.

کتاب بخوانید

کتاب همه جا هست. حالا که با وجود اینترنت به راحتی می توانید به طور آنلاین از کتاب استفاده کنید، این فرصت ها را از دست ندهید. اگر از خواندن لذت می برید، خیلی خوب است موضوعی متفاوت از آنچه همیشه می خوانید را انتخاب کنید، مثلا اگر همیشه عادت به خواندن رمان داشته اید، حالا سراغ کتاب های تاریخی و یا آموزشی بروید. عضویت در کتابخانه و حتی استفاده از فضای مطبوع آنجا هم بسیار هیجان انگیز و خوشایند است.

جدول حل کنید

حل کردن جدول کلمات متقاطع، سودوکو و جدول های بهم ریخته راه هایی هستند برای فعال نگه داشتن مغز. می توانید حل جدول را تبدیل به عادتی روزانه کنید، مثل پیاده روی.

سفر کردن

سفر بروید

همانطور که یک تصویر، ارزش هزاران کلمه را دارد، دیدن و تماشای چیزی با چشمان خودتان و از نزدیک، بسیار ارزشمند است. کسب تجربیات جدید و قرار گرفتن در شرایط ناآشنا می تواند تمرین خوبی برای ذهن و مغزتان باشد.
سفر کردن برای کاهش استرس بسیار مفید است، استرس هم عاملی است برای زوال عقل. البته یادتان باشد پیش از سفر، ابتدا از سلامت جسمی تان مطمئن شوید.

افرادی که دو زبان را می دانند، تاخیر قابل توجهی در بروز آلزایمر در آنها وجود دارد

 

مسائل ریاضی را حل کنید

برای انجام محاسبات ریاضی، به جای استفاده از ماشین حساب، از مغزتان استفاده کنید، درست مانند زمان های گذشته. تجدید و یادآوری مهارت های ریاضی می تواند بخشی از برنامه های هفتگی‌تان باشد و وقت زیادی هم نمی گیرد. می توانید در کنار نوه های تان با کمک به آنها در حل مسائل ریاضی شان، ورزشی هم به مغزتان بدهید، این به نفع هردوی شماست.

در یک کلاس آموزشی شرکت کنید

آیا به نقاشی علاقه دارید؟ پس به کلاس نقاشی بروید. آیا استعداد و علاقه به تعمیرات دارید؟ پس برای تقویت مهارت‌هایتان در کلاس های مربوط به آن شرکت کنید. برای یادگیری، محدودیت سنی وجود ندارد، پس بهانه نیاورید.

بیشتر رفت و آمد کنید

با دیگران بیشتر وقت بگذرانید، گفتگو کنید، در مورد ورزش، موضوعات خانوادگی و هر چیزی که جالب است حرف بزنید و مناظره کنید. می توانید با هم بخندید. اگر مغز را به عنوان یک عضله باور داشته باشید، باید به شیوه های مختلف آن را به کار بگیرید تا ورزیده شود. خنده برای ذهن، جسم و قلب مفید است.

داوطلب شوید

داوطلب شدن می تواند بیشتر راهکارهای گفته شده در بالا را در بر بگیرد، مثلا می توانید معلم خصوصی دانش آموزی شوید که در ریاضی مشکل دارد و خانواده او توان مالی برای پرداخت هزینه های اضافی را ندارند، هم معاشرت تان بیشتر خواهد شد، هم با ریاضی مغزتان ورزش خواهد کرد و هم می توانید با این دانش آموز بازی کنید یا زبان جدیدی را با هم یاد بگیرید.
داوطلب شدن برای کارهای خیرخواهانه و انسان دوستانه یکی از راه های به اشتراک گذاشتن استعدادها و قابلیت های خدادادی‌تان است که همزمان خودتان هم از آن سود می برید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.