تبیان، دستیار زندگی

7 عامل بروز مشکلات گوارشی

سالانه میلیون ها نفر در سرتاسر جهان دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. معمولا بعد از سن چهل سالگی مشکلات گوارشی افزایش پیدا می‌کنند، چون دستگاه گوارش با گذر عمر تغییر کرده و به نوعی پیر می‌شود. در این مطلب قصد داریم هفت عامل شناخته شده بروز مشکلات گوارشی را بررسی کنیم. شما می توانید با کنترل این عوامل، بروز چنین مشکلاتی را تا حد امکان به تاخیر بیاندازید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 دستگاه گوارشی انسان

برنامه غذایی

آیا شما هم جزو افرادی هستید که بدون در نظر داشتن احتمال بروز نفخ، سوزش معده یا اسهال هر آنچه را دوست دارید میل می‌کنید؟ باید بدانید هر ماده غذایی که در بیست سالگی می‌خورید، می‌تواند در  چهل سالگی برایتان دردسرساز شود. واقعیت این است با گذشت زمان و بالا رفتن سن، غذاهای حاوی ادویه ها، لاکتوز یا قند زیاد به سختی هضم می‌شوند.

توصیه می‌کنیم یک دفترچه یادداشت غذایی تهیه کنید و لیستی از خوراکی‌ها و غذاهایی که باعث بروز علائم نامطلوب می‌شوند را در آن یادداشت کنید. در مرحله بعدی باید مصرف این قبیل مواد غذایی را کاهش دهید. در این صورت می‌توانید امیدوار باشید که در آینده کمتر دچار مشکل می‌شوید.

ممکن است هضم غذا در افرادی که تحت استرس‌های شدید هستند به کندی صورت گیرد یا حتی متوقف شود

 

کم تحرکی

معمولا اکثر مردم زمانی که به 40 سالگی می‌رسند، بقدری حواسشان به مراقبت از اطرافیان است که یادشان می‌رود باید تحرک بدنی داشته باشند. نتایج بررسی‌های محققان مایوکلینیک نشان می‌دهد که کم تحرکی می‌تواند باعث بروز یبوست شود.

کمی ورزش روزانه مانند دویدن آهسته قبل از صبحانه، یوگا، بالا و پایین کردن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور یا یک پیاده‌روی معمولی بعد از صرف غذا می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست پیشگیری کند.

تداخلات دارویی

ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت، فشارخون بالا و آرتریت که معمولا بعد از سن چهل سالگی خود را نشان می‌دهند، پزشک را وادار به تجویز داروهای مختلف می‌کند. برخی از این داروها بعد از ورود به معده احساس گرسنگی زیادی ایجاد می‌کنند و باعث بروز مشکلاتی مانند سوءهاضمه، یبوست یا حالت تهوع می‌شوند. برخی دیگر از این داروها تاثیر منفی روی ویتامین‌ها یا مکمل‌ها می‌گذارند و در جذب آنها اختلال ایجاد می‌کنند.

برای کاهش مشکلات گوارشی ناشی از مصرف داروها، حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید. لازم است که شرح کاملی از تمام داروها، مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی‌تان در اختیار پزشک قرار دهید تا وی در جریان شرایط سلامتی‌تان باشد. در این صورت نیز پزشک با دیدی باز دارو تجویز می‌کند و احتمال هر نوع واکنش یا تداخل دارویی را در نظر می‌گیرد تا احتمال بروز مشکلات گوارشی به حداقل برسد. در کل اگر با مصرف هر نوع دارویی دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، مشکل را با پزشک تان در میان بگذارید.

استرس بالا

امان از این استرس! استرس کار، بچه ها، سلامتی والدین سالمند، استرس مسائل مالی و هزاران استرس دیگر. این استرس‌ها هر انسانی را از پا در می آورند و با گذشت عمر نیز موثرتر عمل می‌کنند. با افزایش میزان استرس معمولا دستگاه گوارش به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد.

ممکن است هضم غذا در افرادی که تحت استرس‌های شدید هستند به کندی صورت گیرد یا حتی متوقف شود. در این صورت نیز بروز دردهای شکمی یا اسهال دور از ذهن نیست. برای مقابله با استرس ورزش‌ها و روش‌های کنترل کننده آن را بیاموزید. نفس عمیق بکشید و سبک زندگی تان را تغییر دهید.

نوشیدن آب

 

عدم مصرف آب کافی

گاهی فعالیت‌های روزمره مانند کارهای خانه، آشپزی، کارهای اداری، کنترل آمد و رفت بچه‌ها به قدری وقت گیر است که خیلی از افراد فراموش می‌کنند به میزان کافی آب بنوشند. اما یادتان باشد که عدم تامین آب بدن باعث ایجاد تاثیرات منفی روی دستگاه گوارش شده و عملکرد آن را کند می‌کند. در نتیجه مشکلاتی مانند یبوست و دردهای شکمی غیرقابل اجتناب هستند.

برای مقابله با یبوست باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. یادتان باشد همیشه یک بطری آب داخل کیف، ماشین یا روی میز کارتان داشته باشید تا دسترسی به آن ساده باشد. توصیه می‌کنیم در طول روز از مصرف میوه‌ها و سبزیجات، چای و انواع دمنوش‌ها غافل نشوید. داشتن یک برنامه غذایی متعادل و مناسب، به تامین آب بدن و پیشگیری از یبوست کمک زیادی می‌کند.

کمی ورزش روزانه مانند دویدن آهسته قبل از صبحانه، یوگا، بالا و پایین کردن از پله ها به جای استفاده از آسانسور یا یک پیاده روی معمولی بعد از صرف غذا می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست پیشگیری کند

 

تغییرات هورمونی

به هم خوردن تعادل دستگاه گوارش و بروز مشکلاتی مانند گاز معده، نفخ، یبوست و اسهال در خانم‌های 45 تا 55 ساله معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی است. در واقع خانم‌ها در این سنین بیشتر با مشکلات گوارشی مواجه می‌شوند. اگر شما نیز در یائسگی از این مشکلات رنج می برید می‌توانید آن را با پزشک در میان بگذارید.

عدم مراقبت درست از دندان‌ها

مرحله اول گوارش غذاها در داخل دهان صورت می‌گیرد. جویدن کامل مواد غذایی و برداشتن لقمه‌های کوچک غذا به بهبود هضم آن کمک می‌کند. اما یادتان باشد که مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان می‌تواند باعث بروز مشکلات دهان و دندان شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بروز خونریزی لثه‌ها، پوسیدگی دندان، افتادن دندان‌ها و بیماری‌های دهان می‌شود. در این صورت دردهای دندانی شروع می‌شود که عمل جویدن صحیح مواد غذایی را سخت و دشوار می‌کند. در این صورت نیز معده مجبور می‌شود سخت‌تر و بیشتر کار کند تا جبران مافات کرده باشد. فشار به معده نیز ممکن است به بروز گاز و نفخ منجر شود.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است که به طور مرتب وضعیت دندان‌هایتان را مورد بررسی قرار دهید. روزانه حداقل دو مرتبه مسواک بزنید و بعد از هر غذا، نخ دندان بکشید. هنگام صرف غذا، کاملا لقمه‌هایتان را بجویید تا مشکلات ناشی از جویدن ناکافی غذا به حداقل برسد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.