تبیان، دستیار زندگی
اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، فعالیت بدنی کافی داشته باشید، در وزن مناسب باقی بمانید و سیگار را ترک کنید، سلامتی قلب خود را افزایش می‌ دهید. مهم نیست که عوامل خطر بیماری قلبی تا چه حدی در شما وجود داشته باشد، مطمئن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی


اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، فعالیت بدنی کافی داشته باشید، در وزن مناسب باقی بمانید و سیگار را ترک کنید، سلامتی قلب خود را افزایش می‌ دهید. مهم نیست که عوامل خطر بیماری قلبی تا چه حدی در شما وجود داشته باشد، مطمئن باشید که انجام چهار عمل فوق به نفع شما خواهد بود.

بسته به وضعیت شما ممکن است مراحل دیگری هم برای کنترل بیماری قلبی تان نیاز باشد. مثلاً اگر دیابت دارید، لازم است قند خون خود را مرتب کنترل کنید.

کنترل وزن، استفاده از رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌ بدنی بیشتر به حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی کمک می ‌کند. این روش‌ها به کاهش خطر فشار خون بالا  و چربی خون بالا  هم کمک می ‌کند.

وضعیت طبی با عادات معمول شما هر چه که باشد، با کمک این برنامه می‌ توانید تغییرات مثبت و بزرگی در سلامت قلب خود ایجاد کنید.


کسانی که دچار بیماری قلبی هستند

اگر شما دچار بیماری قلبی هستید کنترل آن بسیار مهم است. خوب غذا خوردن، فعالیت بدنی مناسب و منظم و داشتن وزن مناسب به شما کمک می‌ کند از وخامت وضعیت خود بکاهید.

اگر سیگار می ‌کشید،  آن را ترک کنید و اگر دارای دیابت  هستید، نیاز است سریعاً آن را درمان کنید. هم چنین لازم است تست‌های تخصصی پزشکی یا مصرف دارو و اعمال تشخیصی مخصوص انجام دهید. این مطلب ضمن ارائه ی توضیح در خصوص مطالب فوق به شما کمک می‌ کند تا از قلب خود محافظت کنید.


تست‌های غربالگری

در اغلب موارد شما احتیاج به تست‌های تشخیصی برای اطمینان از وجود بیماری قلبی و شدت آن دارید. ممکن است به نظر پزشک شما، این تست‌ها مهم نباشد، ولی به تائید تشخیص کمک می ‌کند.

اغلب تست‌های غربالگری در بیرون از بدن ما انجام می‌ گردد و بدون درد هستند. بعد از گرفتن دقیق تاریخچه ی پزشکی و انجام دادن معاینات بالینی، ممکن است پزشک یک یا چند تا از آن تست‌ها را انجام دهد.


الکترو کاردیوگرام

الکترو کاردیوگرام از فعالیت‌های الکتریکی قلب شما تصویری را روی کاغذ رسم می ‌کند(تصویر بالا). این تست می ‌تواند ضربان غیر طبیعی و انهدام ماهیچه‌های قلبی و مشکلات جریان خون در رگ‌ های کرونی قلب و بزرگ شدن قلب را به شما نشان دهد.


تست ورزش

این تست فعالیت الکتریکی قلب را در زمان انجام فعالیت‌ بدنی ثبت می ‌کند. شما معمولاً روی یک نوار حرکت می ‌کنید و در همان حال، ثبت نوار قلب شما انجام می‌ شود(تصویر بالا).

اگر فردی به دلیل مشکلات مفاصل  یا قلبی نتواند این تست را انجام دهد، به جای فعالیت بدنی، دارویی دریافت می‌ کند و با افزایش جریان خون به قلب، به وجود مشکل پی می ‌برند.


تست تالیوم

این تست کارکرد ماهیچه‌های قلب را در زمانی که خون به قلب جریان دارد، نشان می ‌دهد. مقدار کمی مواد رادیواکتیو در سیاهرگ بازوی دست تزریق می‌ شود و با یک دوربین از برداشت این مواد توسط ماهیچه ی قلب تصویربرداری می ‌شود.


اکو کاردیوگرافی

تغییر امواج صوتی در تصاویر، نشان دهنده ی اندازه ی قلب و شکل قلب و حرکات آن می‌ باشد(تصویر بالا). هم چنین از امواج صوتی برای نشان دادن مقدار پمپ خون حین خارج شدن از قلب موقع انقباض استفاده می‌ شود.


آنژیوگرافی

در این روش یک لوله ی کوچک تو خالی با بی حسی موضعی، از طریق بازو یا ران، وارد سرخرگ یا سیاهرگ محیطی می‌ شود و نوک آن برای تزریق ماده ی حاجب وارد قلب می ‌گردد و اندازه و شدت بیماری قلبی با توجه به نتایج آن مشخص می گردد. تصاویر گرفته شده به نام آنژیوگرام یا آرتریوگرام خوانده می ‌شوند(تصویر بالا).


ونتریوکولرگرام

تزریق مستقیم ماده حاجب به داخل حفره ی بطن چپ قلب را می‌ گویند. مانند آنژیوگرافی انجام می‌ شود، ولی تصاویر حاصله ضبط می ‌شود.


اولتراسوند در عروق کرونری

در این روش بوسیله ی لوله ای کوچک که وارد عروق محیطی می‌ شود، میزان جریان خون اندازه‌گیری می گردد. سپس از سرخرگ ‌ها ی کرونری قلب تصویری برداشت می ‌شود که نشان دهنده ی ضخامت و سایر خصوصیات این رگ ها می ‌باشد. این روش به پزشک معالج امکان دیدن جریان خون و سایر انسداد‌ها را فراهم می‌ کند.

همچنین چندین تست جدید و بسیار حساس غربالگری دیگر موجود می ‌باشد. شما می‌ توانید از پزشک خود درباره ی این سه مورد سوال کنید:


1- داپلر سونوکاروتید:

در این روش از امواج صوتی برای مشخص کردن انسدادها و باریکی های سرخرگ کاروتید استفاده می ‌شود که هر دو مورد می ‌تواند به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی ختم شود.


2- توموگرافی کامپیوتری پرتاب الکترون:

این وسیله اسکن بسیار سریع می ‌باشد که امکان تهیه ی تصویر سریع از ترکیب کلسیم عروق کرونر را ایجاد می‌ کند. این روش می ‌تواند بیماری قلبی را، قبل از این که شما هیچ علامتی را احساس کنید، تشخیص دهد.


3- تست خونی بسیار حساس سی راکتیو پروتئین:

این آزمایش میزان پروتئین موجود در خون را اندازه‌گیری می‌ کند. سطوح بالا نشان دهنده ی التهاب در دیواره ی سرخرگ‌هاست که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می ‌دهد.


*مطالب مرتبط در این سایت:

اثر الکل و استرس در بیماری قلبی

دیابت باعث سکته ی قلبی می شود

تهدید سلامت قلب در زنان

نقش اضافه وزن در بیماری های قلبی

ارتباط قلب و رگ های خونی

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)  و (2)

تغذیه ی قلب و گردش خون در بیماری های قلبی

ارزیابی خطر بیماری قلبی

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

بیماران قلبی و زندگی نشاط آور

هوای قلبتان را داشته باشید

بیماری قلبی در زنان

خطر ! خطر !

به قلبتان ورزش هدیه دهید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.