تبیان، دستیار زندگی
شب آواز ایرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب آواز ایرانی

معاون مرکز موسیقی حوزه هنری از تغییر رویکردها در اجرای برنامه شب آواز ایرانی خبر داد.

شب آواز ایرانی

«عباس محمدی» معاون اجرایی مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به مصادف شدن برنامه، با یک سالگی شب آواز ایرانی گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه آواز در موسیقی اصیل و ملی ایران و همچنین ضرورت توجه به داشته های بی نظیر این گنجینه غنی به ویژه بداهه خوانی و بداهه نوازی، شورای سیاست گذاری شب آواز ایرانی مرکز موسیقی تصمیم گرفت با اتخاذ رویکردی تازه، حرکت رو به جلو و بدیعی در جهت کشف و پرورش استعدادهای این عرصه داشته باشد.

محمدی در رابطه با مهم ترین تغییرات شب آواز ایرانی گفت: در سری جدید شب آواز ایرانی در هر برنامه، همانند گذشته 6 گروه به اجرای برنامه خواهند پرداخت که همچون گذشته یک گروه با عنوان میهمان ویژه از چهره های شناخته شده آواز و موسیقی اجرا دارند و پنج گروه جوان منتخب دیگر به شکل رقابتی به صحنه می روند و اجرای این گروه ها توسط هیئت داوران که از اساتید صاحب نام عرصه موسیقی و آواز ایرانی هستند؛ ارزیابی می شود. در پایان هر برنامه نیز یک گروه به عنوان گروه برتر معرفی خواهدشد که گروه های برتر هر ماه، در پایان سال برای معرفی 3 گروه برتر با هم به رقابت می پردازند.

وی افزود: بدیهی است که طی فرآیند انتخاب گروه های برتر، ممکن است در ماه های مختلف، یک برنامه به تشخیص هیئت داوران برگزیده نداشته باشد.

محمدی همچنین با اشاره به حضور 3 تن از اساتید نامی عرصه موسیقی با عنوان هیئت داوران و نیز شیوه انتخاب گروه ها برای اجرا در هر برنامه اظهار داشت: انتخاب گروه ها برای اجرا، همچون گذشته است و کسانی که علاقه مند حضور در این برنامه اند بایست مطابق روال اعلامی نمونه شنیداری اثر خود را به همراه سایر مشخصات درخواستی اعلام شده برای کارشناسی، به آدرس وب سایت  مرکز موسیقی ارسال کنند و تنها گروه هایی اجازه اجرا دارند که آثار ایشان از نظر کیفی، توسط کارشناسان مرکز موسیقی مورد تأیید واقع شده باشد.

وی درخصوص شیوه برگزاری برنامه و تغییر در رویکرد اجراها خاطرنشان کرد: تغییری در روند اجرای صحنه ای به وجود نیامده و تنها فرآیند انتخاب ها و شیوه برگزاری از حالت محفلی به شیوه علمی تغییر یافته و طبق توافق قرار است پس از هر اجرا داوران در مدت کوتاهی نقاط ضعف و قوت آن اجرا را بیان کنند که مطمئناً این شیوه علاوه بر آموزش در لحظه گروه ها، می تواند کلاس آموزشی سطح بالایی برای شرکت کنندگان و هنرجویان حاضر در مراسم نیز باشد. دیگر اینکه این شیوه برگزاری در خصوص آواز ملی ایرانی سابقه نداشته و این نوآوری یقیناً مورد استقبال مخاطبان قرار خواهدگرفت.

گفتنی است، شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با همراهی مرکز محافل و جشنواره ها با هدف کشف و معرفی چهره های جدید عرصه آواز و موسیقی ایرانی شکل گرفته و شنبه های آخر هر ماه در تالار اندیشه برگزار می شود که از این پس  3 تن از اساتید بنام عرصه موسیقی و آواز ایرانی، آقایان «فریدون شهبازیان»، «علی اصغر شاه زیدی» و «مظفر شفیعی» در هر برنامه به عنوان داور حضور خواهندداشت.

علاقه مندان برای شرکت و اجرا در این مراسم می توانند به وب سایت مرکز موسیقی به نشانی www.musicenter.ir  مراجعه کنند.

منبع: تسنیم