تبیان، دستیار زندگی
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، هنرمندان عرصه موسیقی که چندسالی در فشارهای ناشی از عرصه سیاست ، از بسیاری فعالیتها منع شده بودند، امید دوباره یافتند که شاید بازار فعالیت هنری خصوصا موسیقی برای بار دیگر گرم و پرطنین شود. اما لغو کنسرت ها یکی پس از دیگری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازهم واکنش به لغو کنسرت!

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، هنرمندان عرصه موسیقی که چندسالی در فشارهای ناشی از عرصه سیاست ، از بسیاری فعالیتها منع شده بودند، امید دوباره یافتند که شاید بازار فعالیت هنری خصوصا موسیقی برای بار دیگر گرم و پرطنین شود. اما لغو کنسرت ها یکی پس از دیگری در چندماهه نخست سال، این آرزو را به امری محال تبدیل کرد. با این حال بسیاری از بزرگان عرصه سیاست به آن واکنش نشان دادند. در جدیدترین خبر، محمدرضا عارف، نماینده تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مجلس شورای اسلامی سخنانی را ایراد کرده که نشان از دفاع او در برگزاری کنسرت دارد.

فراوری: یاسمن پیشوایی-بخش هنری تبیان

باز هم واکنش به لغو کنسرت!

کیوان کلهر اولین هنرمند سنتی و شناخته شده ایرانی بود که در سال ٩٥ کنسرتش در نیشابوربدون هیچ گونه توضیحی لغو شد. پس از او شهرام ناظری هنرمند بین المللی و بزرگ موسیقی سنتی اجازه نیافت در  نیشابور کنسرت دهد اما در همان زمان توانست مجوز اجرای برنامه کنسرت برای یزد را از وزارت ارشاد اخذ کند. به دنبال آن باز هم خبر لغو کنسرت، خبرساز شد: ٣١اردیبهشت کنسرت حجت اشرف زاده، اول خرداد کنسرت حسام الدین سراج و سوم خرداد کنسرت کاوه آفاق به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز همایش های برج میلاد یکی پس از دیگری لغو شد.

اما این لغوهای پی در پی علاوه بر واکنش هنرمندانی چون کلهر و ناظری، واکنش خانه موسیقی را نیز برانگیخت و نامه ای سرگشاده به علی جنتی وزیر ارشاد نوشتند که چرا در کشور ایران، مجوزها آنچنان روشن و شفاف نیست که با وجود اجازه یافتن از وزارت ارشاد همچنان ارگانی خاص حق دخالت و لغو می یابد. به دنبال آن نامه ای از سوی خانواده شهدای مشهد نیز خبرساز شد که چرا برای لغو یک کنسرت از شهدای مظلوم مایه می گذارید؟!

آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد اما از لغو کنسرت ها و عدم نیاز شهری مذهبی چون مشهد، به برگزاری کنسرت حمایت کرد و گفت :"ما مسئول عملکرد و جایگاه خود هستیم. باید زمینه ی بی بند و باری و فحشا در این مکان از بین برود، ممکن است افرادی به هر ترتیب بخواهند مسیر اشتباه خود را ادامه دهند اما شما به عنوان مسئول این نظام نباید ابزار برای آن ها شوید. به وظایف قانونی خود عمل کنید و فقط رضای الهی را مد نظر داشته باشید و از هیاهو و جنگ روانی عده ای بی بند و بار نترسید."

با این حال آقای علی جنتی، وزیر محترم ارشاد موافق برگزاری کنسرت در کشور است و در آخرین ابراز نظر خود با بیان اینکه متاسفانه آمار افسردگی در ایران رو به افزایش است و به همین دلیل یکی از نیازهای جامعه امروز ایجاد نشاط است، گفت: «به همین دلیل وزارت ارشاد به برگزاری کنسرت ها و به ویژه موسیقی سنتی، تولید فیلم ها و برنامه های با محتوای طنز تاکید می کند زیرا یکی از راهکارهای مقابله با افسردگی انجام فعالیت های فرهنگی و هنری است.»

از سویی دیگر، جنتی نه تنها برنامه های کنسرت موسیقی خصوصا مذهبی را مخالف باارزشهای اسلامی نمی داند بلکه برگزاری آن را پیروی از دستور رهبر جمهوری اسلامی می داند:«با توجه به نام گذاری امسال مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، یکی از وظایف دستگاه های فرهنگی کشور فرهنگ سازی در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی مانند تکیه بر تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و مقابله با اسراف کاری است. دولت در تلاش است تا همه فعالیت های فرهنگی و هنری از توجیه اقتصادی برخوردار شود زیرا نیاز جامعه امروز بهره گیری از هنرهای متنوع در زمینه های آموزشی و اوقات فراغت است که قطعا باید علاوه بر ارزش هنری دارای ارزش اقتصادی نیز باشد و این موضوع در حوزه هنرهای تجسمی به صورت بارز و حالت رو به رشد مشهودتر است.»

با این حال، همچنان برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی همچنان با مشکل مواجه است. ممنوعیت حضور نوازندگان زن در بسیاری از شهرستان ها نیز همچنان پابرجاست، و هنوز لیستِ بلندبالایِ ممنوع الکارها که حتی نامِ بزرگی چون «محمدرضا شجریان» در آن دیده می شود فعالیت در عرصه موسیقی را با مشکلی جدی مواجه کرده است.

به دنبال تمامی این حرف و حدیث ها محمدرضا عارف، به عنوان نماینده مردم پایتخت موفق برگزاری کنسرت است و انتقادی جدی به گرفتن مجوز برای یک شهر و لغو همزمان مجوز برای شهری دیگر دارد:

محمدرضا عارف:لغو کنسرت ها باعث هرج و مرج می شود

باز هم واکنش به لغو کنسرت!

رئیس فراکسیون امید مجلس با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید وضعیت موسیقی را تعیین تکلیف کند، معتقد است مردم و هنرمندان باید تکلیف خودشان را در حوزه موسیقی بدانند؛ زیرا بدترین حالت بلاتکلیفی و برخورد سلیقه ای است.

محمدرضا عارف درباره لغو کنسرت های مجوزدار در برخی شهرها گفت: اینکه در یک استان کنسرتی برگزار نشود و در دیگری بتواند مجوز اجرا بگیرد، نشان می دهد یک سیاست روشن در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین در حوزه فرهنگ مهم این است که راهبردها و جهت گیری ها مشخص شود و قانونی شفاف وجود داشته باشد.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه از دولت و مجلس انتظار می رود این است که در این زمینه، سیاست گذاری شفاف وجود داشته باشد.

عارف با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تصریح کرد: من فکر می کنم شاید بتوانیم این امر را جزء وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم؛ بنابراین این شورا باید سریع تر سیاست ها و راهبردهای این بخش را مشخص و ابلاغ کند و مجلس هم کمک کند تا در جایی که نیاز به قانون گذاری است، این امر صورت گیرد تا کمتر شاهد برخورد سلیقه ای باشیم. او در ادامه تأکید کرد: دورشدن جوانان از فرهنگ بومی و اسلامی و روآوردن به شبکه های خارجی و ایجاد هرج ومرج در کشور را نتیجه برخورد سلیقه ای دانست و ادامه داد: « باید مسئله موسیقی و کنسرت ها در کشور حل شود. مردم، جوانان و هنرمندان کشور باید تکلیف خودشان را بدانند؛ زیرا بدترین حالت، بلاتکلیفی و برخورد سلیقه ای است. متأسفانه امروز در حوزه موسیقی با برخورد سلیقه ای مواجه هستیم.

عارف با اشاره به اینکه در این حوزه خلأ قانونی نداریم، توضیح داد: مشکل در این عرصه، نداشتن قانون شفاف است تا همه تکلیف خودشان را بدانند و موظف به اجرای قانون باشند. وی مقصر اصلی لغو کنسرت ها در چند وقت اخیر را برخوردهای سلیقه ای دانست و گفت: باید از برخوردهای سلیقه ای پرهیز کرد و اجازه داده شود نهادهای ذی ربط و مسئول، تصمیم نهایی را بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در رابطه با برگزاری کنسرت و لغو آن پاسخ گو باشد، تأکید کرد: وزیر فرهنگ در مقابل مجلس مسئول است و باید در برابر هر اقدامی پاسخ گو باشد. وی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قهوه قهریه برای برخورد با چنین اتفاقاتی در اختیار ندارد، گفت: اگر وزیر فرهنگ نمی تواند مسئله را حل کند، باید مشکلات را بیان کند تا پیگیری و حل شود. عارف گفت: مبنای تصمیم باید قانون باشد و همه باید به قانون وفادار و به اجرای آن موظف باشیم.

منابع:
شرق
خانه ملت
موسیقی ما
عصر ایران