تبیان، دستیار زندگی
ویژه برنامه های 14 و 15 خرداد در تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه برنامه های 14 و 15 خرداد در تهران

ویژه برنامه های روزهای سوگواری رحلت امام خمینی (ره) و سالگرد قیام 15 خرداد در نگارخانه ها و مراکز هنری تهران برگزار می شود.

ویژه برنامه های 14 و 15 خرداد در تهران

تالارهای نمایش، نگارخانه ها و مراکز هنری پایتخت با اجرای ویژه برنامه هایی برای روزهای سوگواری رحلت امام خمینی (ره) و سالگرد قیام 15 خرداد آماده می شوند. تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران، فرهنگسراها، نگارخانه ها و دیگر مراکز هنری در این روزها میزبانی از این ویژه برنامه ها را بر عهده دارند.

نمایش برگزیده فیلم های جشنواره روح الله

برگزیده ای از فیلم های جشنواره فیلم روح الله پنج شنبه 13 خرداد در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید.

جشنواره فیلم روح الله به دبیری محمد آفریده خردادماه سال جاری در اصفهان و همزمان در 13 شهرستان دیگر نیز برگزار شد.

در این برنامه فیلم کوتاه "عطر پنهان" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا برای نخستین بار به نمایش درخواهد آمد و فیلم های روی موج دریا، بدون شرح، آوای ماندگار، ایرانی با غیرت، سفید، در یادها، پ ...، شهر من سر دشت، باور، هدیه زندگی، خاکی پر از داغ، مثل سروی در باد و... دیگر فیلم های کوتاهی هستند که به عنوان برگزیده ای از فیلم های جشنواره روح الله در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آیند.

علاقه مندان برای تماشای برگزیده ای از فیلم های جشنواره روح الله به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) می توانند پنج شنبه 13 خرداد ساعت 18 به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.

پخش دو نمایش رادیویی به مناسبت رحلت امام خمینی ˝ره ˝ و قیام پانزده خرداد

"وقتی که کوچک بودم" که به مناسبت رحلت امام خمینی "ره " در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است درباره ی دانش آموزی خارجی است که در نامه ای که برای امام خمینی "ره" می نوسد ، درخواست می کند تا ایشان لباسی را به عنوان هدیه به او بدهند ، امام در پاسخ ، کتابی درباره ی زندگی حضرت محمد "ص" به وی می دهد. سرانجام این دانش آموز که در زمان ارتحال امام "ره " مسلمان شده است به ایران می آید.

در این نمایش رادیویی ؛ هنرمندانی چون محمد پورحسن، شیما جان قربان، ماندانا محسنی، اکبر مولایی و محمدرضا قلمبر به ایفای نقش می پردازند.

این نمایش به نویسندگی : سعید تشکری، تهیه کنندگی : فرشاد آذرنیا ، کارگردانی : مهدی نمینی مقدم ، صدابرداری : رضا طاهری و افکت : محمدرضا قبادی فر ، 14 خرداد ماه ، ساعت 11:45 دقیقه از رادیو نمایش پخش می شود.

همچنین روز 15 خرداد ماه ، نمایش "کرامت " با موضوع قیام خونین 15 خرداد از رادیو نمایش پخش می شود.این نمایش را نیزسعید تشکری نوشته و داستان دو دوست را روایت می کند که در جریان واقعه 15 خرداد دستگیر می شوند.

این نمایش با هنرمندی : احمد ایرانیخواه، کرامت رودساز، علی میلانی، احمد گنجی و به کارگردانی : مهین فرد نوا، افکت : محمدرضا قبادی فر ، صدابرداری: رضا طاهری و تهیه کنندگی : ژاله محمد علی ، 15 خرداد ساعت 11:45 دقیقه به روی آنتن رادیو نمایش می رود.

همایش ملی تئاتر مردمی خرداد در محوطه تئاتر شهر برگزار می شود

همایش ملی تئاتر مردمی خرداد به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری رحلت امام خمینی (ره) از سیزدهم تا پانزدهم خرداد ماه در محوطه تئاتر شهر برگزار می شود.

محوطه مجموعه تئاتر شهر از تاریخ سیزدهم تا پانزدهم خرداد ماه امسال به مناسبت ایام سوگواری رحلت حضرت امام خمینی (ره) میزبان علاقه مندان با برگزاری ویژه برنامه "همایش ملی تئاتر مردمی خرداد" خواهد بود.

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته برنامه جدول اجرای آثار سومین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در محوطه تئاتر شهر به شرح زیر اعلام شده ، این در حالی است که ساعت 21:30 تاریخ های یاد شده نیز نمایش "دریا دلان" به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی در پارک دانشجو اجرا می شود.

پنجشنبه 13 خرداد
ساعت 18:30 : نمایش "قلب های ماندگار" ، کارگردان: آرش ساربان از اهواز
ساعت 19: نمایش " یاد یاران" ، نویسنده و کارگردان: فرامرز قلیچ خانی از کرج
ساعت 19:30 : نمایش "نقل یک خاطره" ، نویسنده و کارگردان: مهدی صالحیار از تبریز
ساعت 20: نمایش "خاطرات پشت یک خاکریز" ، نویسنده و کارگردان: مهدی حبیبی از همدان

جمعه 14 خرداد
ساعت 18:30: نمایش "راه بی پایان" ، نویسنده و کارگردان: راضیه ده پایینی از ورامین
ساعت 19: نمایش "سرگشته" ، نویسنده و کارگردان: احمد صمیمی از تهران
ساعت 19:30: نمایش "عاشقان تشنه در آب"، نویسنده و کارگردان: مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه
ساعت 20 : نمایش " آیین های انقلاب" ، نویسنده و کارگردان: محمود فرضی نژاد از سیاهکل

شنبه 15 خرداد
ساعت 18:30: نمایش "راه بی پایان" ، نویسنده و کارگردان: راضیه ده پایینی از ورامین
ساعت 19: نمایش " آیین های انقلاب" ، نویسنده و کارگردان: محمود فرضی نژاد از سیاهکل
ساعت 19:30: نمایش "15 خرداد"، نویسنده و کارگردان: حیدررضایی از دهلران
ساعت 20 : نمایش "نقل یک خاطره" ، نویسنده و کارگردان: مهدی صالحیار از تبریز

از عکس های یادگاری تا کارگاه های نقاشی؛ معرفی ویژه برنامه زندگی به سبک امام روح الله (ره) / برپایی فرهنگسرای موقت در حرم امام(ره)

معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه های ویژه رحلت حضرت امام (ره) را در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خرداد معرفی کرد.

ویژه برنامه زندگی به سبک روح الله (ره) از ۱۰ خرداد ماه در تمامی مناطق ۲۲گانه اجرایی شده و تا روز ۱۵ خرداد ادامه خواهد داشت.

ویژه برنامه فرهنگسرای امام روح الله در حرم مطهر امام(ره) در روز پنجشنبه ساعت ۵ بعدازظهر، نزدیک ترین نقطه به حرم حضرت امام (ره) در فضای هزار متر مربع آماده خدمت رسانی فرهنگی و اجتماعی برای زائران حرم امام (ره) است.

این برنامه در روز پنج شنبه تا ساعت ۱۲ شب و از روز جمعه ساعت ۸ صبح میزبان شهروندان و زائران خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع حضرت امام(ره)، تبیین دیدگاه ها و اندیشه های سیاسی، فرهنگی حضرت امام (ره)، همچنین برگزاری غرفه مهد کودک برای فرزندان کوچک خانواده ها با برنامه های مخصوص به ایشان خواهد بود. علاوه بر آن یک مجموعه نمایشگاه نیز فرهنگسرای انقلاب در حوزه سیر مبارزات انقلاب اسلامی تا رحلت حضرت امام (ره) و نمایشگاهی دیگر از سوی فرهنگسرای معرفت با موضوع امام دل ها که صحبت های عرفانی و اخلاقی را ارائه می دهد، برگزار خواهد شد.

۱۲ هنرمند از منطقه ۳ تصویرسازی از تصاویر حضرت امام (ره) به صورت ویژه و حرفه ای به صورت زنده، صبح روز ۱۴ خرداد یک کارگاه نقاشی از سوی منطقه ۱۷ و فرهنگسرای بهاران در فضای بیش از ۳۰ متر برگزار می کنند.

همچنین کارگاه نقاشی خط با موضوعات مربوط به انقلاب توسط مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۴ ارائه می شود. از برنامه های دیگر گرفتن عکس یادگاری با عنوان "امام مهربانی ها" است که آن را مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۹ اجرا خواهد کرد تا زائران بتوانند با موضوعات ۱۴ خرداد و ۱۵ خرداد عکس یادگاری بگیرند.

برگزاری برنامه های ویژه رحلت حضرت امام (ره) در سه نقطه اجرا می شود. یکی فرهنگسرای موقت امام روح الله در جنب حرم مطهر. دیگری در گلزار شهدا از سوی فرهنگسرای رضوان با عنوان "ره بر ره یافتگان" و محل بعدی در فرودگاه مهرآباد خواهد بود. البته همزمان با گرامیداشت شهدای قیام پانزده خرداد نیز برنامه های ویژه ای با محوریت منطقه ۱۵ در جاده خاوران و جنب مسجد سیدالشهدا (ع) اجرا می شود.

یکی از کارگاه های ویژه نمایش دیدگاه های حضرت امام (ره) در خصوص جریانات تکفیری است که با توجه به موضوعات روز جهان اسلام توسط مدیریت فرهنگی هنری مناطق ۱۴ و ۲۰ اجرا می شود. همچنین اجرای نمایش میدانی توسط مدیریت نمایش معاونت هنری سازمان در حوزه موضوعات انقلابی و با فضای ایام ارتحال برگزار می شود. علاوه بر آن ۱۵ اینفوگرافی مربوط به تحریف حضرت امام (ره) که اصول و دیدگاه های اصلی انقلاب اسلامی در صحیفه حضرت امام است، در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

نقاشان حوزه مقاومت بسیج سازمان نیز با استقرار در این فرهنگسرای موقت به تصویرسازی چهره های انقلاب و چهره های زمان جنگ می پردازند.

شهروندان برای حضور در این ویژه برنامه ها می توانند ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خردادماه به فرهنگسرای روح الله واقع در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و فرهنگسرای رضوان به نشانی: بهشت زهرا (س)، ورودی گلزار شهدا، مقابل جایگاه تاریخی جلوس حضرت امام خمینی (ره)، فرودگاه مهرآباد و در روز ۱۵ خرداد در جاده خاوران، جنب مسجد سیدالشهدا (ع) مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با سامانه گویای ۱۸۳۷تماس بگیرند.

نگارخانه های پایتخت در فراق یار رنگ و بویی دیگر گرفتند

نگارخانه ها و مراکز هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با نزدیکی به بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) با رنگ و بویی دیگر میزبان علاقه مندان به هنرهای تجسمی شده اند.

نگارخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) نمایشگاه هایی با این موضوع ترتیب داده اند.

فرهنگسرای بهمن

۲۰ تابلو اثر خوشنویسی شده از ۱۵ استاد و هنرمند خوشنویس معاصر کشور از جمله غلامحسین امیرخانی، جواد بختیاری، عبدالله مرادی، مجید حسین زاده، ناصر جواهری پور، حسین غلامی، یوسف خاموشی افشار، احمد پیله چی، صداقت جباری، حمید عجمی، علی شیرازی، کیخسرو خروش، علیرضا مددی، امیر فلسفی و ناصر نوروزی منش هنرمندانی هستند که آثار خوشنویسی شده آن ها در قالب پوستر به نمایش عموم گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه با مشارکت و همکاری واحد فرهنگی هنری بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران و در قالب پوسترهایی از رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در منطقه ۱۶ برپا می شود.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه پوستر می توانند تا سی و یکم خرداد ماه در ساعات اداری به نگارخانه فرهنگسرای بهمن به نشانی میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن مراجعه کنند و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۵۵۳۱۲۱۸۰ تماس بگیرند.

فرهنگسرای گلستان

نمایشگاه عکسی با عنوان "فراق یار" تعداد ۳۰ تابلوی عکس از بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در ابعاد ۵۰ در ۷۰ به مناسبت فرارسیدن قیام ۱۵ خرداد و رحلت ملکوتی ایشان به نمایش در می آید.امام خمینی (ره) در سنگر مبارزه و قیام، تبعید امام خمینی (ره) از ترکیه به عراق، امام خمینی (ره) و استمرار مبارزه، اوج گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ و قیام مردم، هجرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس و بازگشت امام خمینی (ره) موضوع عکس های به نمایش در آمده ی این نمایشگاه است. نمایشگاه عکس فراق یار تا ۱۷ خردادماه ۹۵ از ساعت ۹ تا ساعت ۱۹ در نگارخانه شماره ی دو فرهنگسرای گلستان برپا خواهد بود.

هم چنین به مناسبت فرارسیدن این ایام، کارگاه نقاشی با عنوان فراق یاران و موضوع قیام ۱۵ خرداد روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۹۵ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با حضور ۲۶ نقاش و بهناز طراح در فضای باز فرهنگسرای گلستان برگزار خواهد شد.

علاقه مندان برای دیدار از این نمایشگاه و حضور در این کارگاه می توانند در تاریخ های یادشده به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، ضلع شمالی بوستان فدک، نگارخانه ی شماره ی دو فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند.

فرهنگسرای خاوران

نمایشگاه عکس "طلوع ماندگار" با نمایش بیش از ۴۰ اثر در سالن همکف نگارخانه خاوران به نمایش درآمده است. این نمایشگاه گروهی عکس با موضوع سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) به جهت تجدید میثاقی دوباره با امام و آشنایی مخاطبین با سبک های مختلف عکاسی که حاصل تلاش جمعی از هنرمندان ارزشی است که به مدت ۵ روز از ۱۵ خرداد دایر شده و بازدید از آن برای علاقه مندان از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر امکان پذیر است.

علاقه مندان برای بازدید از آن می توانند به نشانی میدان خراسان، خیابان خاوران، فرهنگسرای خاوران مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۳۰۱۵۴۲۴ تماس بگیرند.

نگارخانه فانوس

نمایشگاه "تصویر ماندگار" به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در نگارخانه فانوس برپا می شود. در این نمایشگاه ۲۰ اثر برگزیده از چند صد عکس گنجینه موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی که در ۱۴ خرداد ۶۸ ثبت شده اند به نمایش در می آیند. این تصاویر که بر دیوار نگارخانه فانوس آویخته شده است حتی برای کسی که آن روزگار را درک نکرده است آشنا به نظر می رسد چرا که هر سال این غم دوباره تازه می شود و بهشت زهرای تهران محشر کبرا. با این حال غربت و اندوهی که در چشم مردم این عکس ها خوانده می شود تکرار نشدنی است. مردمی که بیست و هفت سال پیش با دو چشم خویشتن دیدند که جانشان می رود. آن هم با قلبی مطمئن و راضیة ّمرضیة.

فرهنگسرای رازی، از مجموعه چند صد عکس و تصویر ماندگار و هنرمندانه که در روز رحلت آسمانی رهبر انقلاب، ثبت شده اند ۲۰ اثر را به نمایش گذاشته است. این عکس های مستند با تمرکز بر احساسات ناب و عواطف مردم غم زده، لحظه نگاری هستند از مراسم تشییع پیکر معمار انقلاب تا لحظه خاک سپاری و همچنین مراحل بنا شدن مرقد مطهر امام راحل. این نمایشگاه که با همکاری موسسه حفظ و نشر آثار و ارزش های امام برگزار می شود، ۸ خرداد ماه گشایش یافت و تا فانوس تا ۱۶ خرداد هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان شهروندانی است که با دیدن این تصاویر تجدید میثاقی دوباره با امامشان خواهند کرد. نگارخانه فانوس در فرهنگسرای رازی به نشانی میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی واقع شده است. همچنین شماره تماس ۵۵۴۲۳۳۵۳ پاسخگوی علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر است.

مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه

نمایشگاه عکس و خوشنویسی از اشعار امام ره با هدف افزایش آشنایی با فلسفه و ماهیت انقلاب اسلامی و شخصیت حضرت امام ره و نیز تقویت روحیه استکبار ستیزی روزهای 11 و 12 خرداد ماه از ساعت 8 الی ۱۷ برگزار می شود.

در این برنامه به بهترین خوشنویس از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۴ هدایایی به رسم یاد بود تقدیم می شود.

علاقه مندان می توانند به نشانی شهرک حکیمیه، بلوار بهار، مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۷۷۰۰۷۷۱۰-۱۲ تماس بگیرند.

خانه فرهنگ صدف

یک کارگاه نقاشی با نام "بوم و قیام" به مناسبت ارتحال حضرت امام (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ در روزهای ۱۱ و ۱۲ خرداد در این خانه فرهنگ برگزار می شود.

علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می توانند به نشانی پاسداران، انتهای خیابان پنجم، بوستان صدف، خانه فرهنگ صدف مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۹۵۵۵۶۶ تماس بگیرند.

نگارخانه آبی

نمایشگاه عکس غروب خورشید با نمایش ۲۰ قطعه عکس آرشیو فرهنگسرای امید تا ۱۹ خرداد ماه در نگار خانه آبی بر پا است.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه در زمان یاد شده از ساعت ۹ الی ۱۹ به آدرس میدان امام حسین، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام فرهنگسرای امید مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات با تلفن ۳۳۵۵۲۰۴ تماس بگیرند.

هنرانلاین