تبیان، دستیار زندگی
چهره ۱۰۰هنرمند تئاتر و سینما پرتره نگاری می شود/اعلام اسامی افراد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره ۱۰۰هنرمند تئاتر و سینما پرتره‌نگاری می‌شود

title

چهره صد هنرمند سینما و تئاتر همچون علی نصیریان، داوود رشیدی، جمشید مشایخی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، حمید سمندریان، اصغر همت، گلاب آدینه توسط یک گروه صد نفره پرتره نگاری می‌شود.

چندی پیش پرتره ۱۵ تن از مشاهیر موسیقی ایران همچون شهرام ناظری، لوریس چکناواریان، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، کیهان کلهر و.... در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. این پرتره ها که به شیوه ابداعی توسط هیوا پاشایی در قالب هنر «تکستایل آرت» با روبان های رنگی خلق شده بود در ادامه به خلق دو پرتره به سفارش شهرداری منتطقه دو انجامید؛ پرتره های محمد علی کشاورز و غلامحسین امیرخانی که هر دو از ساکنان منطقه دو تهران هستند.

حالا هیوا پاشایی خبر می دهد که پروژه پرتره نگاری صد چهره سینمایی و تئاتری را با یک تیم شورایی و حضور صد هنرمند در دست دارد.

هیوا پاشایی درباره جزئیات این پرتره نگاری ها  گفت: اصل تصمیم من برای شروع این حرکت این بود که چهره کسانی که به زندگی ما گرما بخشیده اند حالا چه با نوای سازشان، چه با صدای دلنشینشان و چه خط خوششان و... را پرتره نگاری کنم اما چون به هنر مدرن علاقه دارم و استایل هنر مدرن را می پسندم برای این پرتره نگاری ها یک شیوه جدید ابداع کردم.

وی ادامه داد: من در عین حال که می خواستم این پرتره نگاری ها مدرن باشد دوست داشتم ایرانی هم باشد. شما نگاه کنید شیوه ای که در پرتره نگاری چهره ۱۵ تن از مشاهیر موسیقی به کار بردم از شیوه بافت و گره های قالی الهام گرفته شده است، اما به جای تار و پود ظریف فرش ایرانی با روبان های ۲.۵ سانتی متری و فنر فلزی اثر را خلق کردم. در ساخت دو پرتره استادان کشاورز و امیرخانی حتی رشته های تار و پورد را آویزان گرفتم تا دار قالی را هم تداعی کند.

وی درباره پروژه جدید خود که آن را پروژه ای بزرگ توصیف می کند نیز گفت: ما برایپرتره نگاری از چهره صد بازیگر سینما و تئاتر، شورایی تشکیل دادیم و از دکتر اکبر عالمی به عنوان کسی که نخستین برنامه نقد سینما را در تلویزیون داشت خواستیم نظارت بر این آثار را قبول کند که ایشان هم پذیرفتند.

پاشایی افرادی که پرتره آنها طراحی می‌شود اینگونه معرفی کرد: پیشکسوتانی حمید سمندریان، چون علی نصیریان، داوود رشیدی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، عزت الله انتظامی، اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی کیا، گلاب آدینه، اصغر همت، مهدی هاشمی تا هنرمندانی چون شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مریلا زارعی، باران کوثری و... در این پروژه پرتره هایشان ساخته می شود.

وی درباره سبک پرتره نگاری این چهره ها نیز گفت: از آنجایی که دوست ندارم یک کار را دوباره تکرار کنم برای این کار از یک المان دیگر ایرانی استفاده می کنیم و با استفاده از دانه های تسبیح و مهره  های رنگی قرار است این پرتره ها ساخته شود.

این هنرمند در ادامه گفت: یک ورک شاپ برای هنرمندانی که در این پروژه ثبت نام کرده اند، در مرداد ماه برپا می شود تا این شیوه به آنها آموزش داده شود. تا به حال نیز ۷۰ نفر ثبت نام کرده اند. در نیمه دوم سال نیز نمایشگاه این آثار برپا می شود که آثار از ۵۰*۳۵ سانتی متر تا ۱.۵*۱ متر هستند.

وی در پایان از نهادهای مسئول درخواست کرد در این حرکت همراهی کنند تا در نهایت بتوان یک محل دائمی برای نمایش این آثار در نظر گرفت.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .