تبیان، دستیار زندگی
این طرح بر پژوهش های عمومی و تحت پشتیبانی بودجه های خصوصی-دولتی كه بخش بزرگی از مقالات تولیدی در سال را تشكیل می دهند، تاثیر خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دسترسی رایگان و آزاد به مقاله های علمی تا سال ۲۰۲۰

این طرح بر پژوهش های عمومی و تحت پشتیبانی بودجه های خصوصی-دولتی كه بخش بزرگی از مقالات تولیدی در سال را تشكیل می دهند، تاثیر خواهد داشت.

بخش دانش تبیان

مقاله

براساس گزارش تبیان به نقل از فیوچریزم، این طرح به صورت قانونی تنها بر پژوهش های عمومی و تحت پشتیبانی بودجه های خصوصی-دولتی كه بخش بزرگی از مقالات تولیدی در سال را تشكیل می دهند، تاثیر خواهد داشت، با این همه هدف این است كه دانش آزادانه و رایگان در اختیار همگان قرار گیرد.

تعهدات این طرح در نهایت بر سه اصل استوارند، اشتراك گذاری آزادانه دانش، دسترسی آزاد و استفاده دوباره از داده های پژوهش های علمی؛ و این رویكرد می تواند مدل باسابقه و مورد انتقاد عضویت پولی برای دسترسی به نشریات علمی را متحول سازد. این طرح همچنین عمل رایج انتشار گزارش ها تحت محدودیت های شدید و فشار را كه به نشریات علمی امكان می داد اعضای خاصی از رابطان علمی و اعضای رسانه ها را بر دیگران ترجیه دهند، متحول خواهد ساخت.

این تصمیم نتیجه نشست شورای رقابت كه شامل وزرای علوم، فناوری، تجارت و صنایع است، اتخاذ شد. اعضای اتحادیه اروپا با توجه به ارزش و تعهدی كه به این دسترسی آزاد دارند، توافقنامه جدید را امضا كردند. در صورتی كه هدف سال 2020 محقق شود، میلیون ها انسان به دانش و اطلاعاتی كه توسط متخصصان در زمینه های فیزیك، نجوم، ریاضی، مهندسی، زیست شناسی و دیگر علوم فراهم شده اند دستری آزادانه خواهند داشت. این طرح دانش را به شكلی برای افراد قابل دسترس خواهد ساخت كه نسل های پیشین رویای آن را در سر می پروراندند.

باوجود عالی بودن این هدف، به نظر دستیابی به آن چندان ساده نخواهد بود و به آینده نگری و برنامه ریزی دقیق تر نیاز دارد. به گفته استیوان هارناد از دانشگاه كبك كانادا مفاهیم در این برنامه هنوز مبهمند اما از ایده دستیابی به هدف دسترسی آزاد به مقاله های علمی تا سال 2020 استقبال می شود.

درحقیقت شورای تصویب كننده این طرح جزئیات كمیابی را در رابطه با اینكه چگونه كشورها می توانند روند گذار را تا زمان تعیین شده به سوی دسترسی آزاد بپیمایند. این طرح بخشی از برنامه ای وسیع تر با هدف تامین دسترسی آزادانه به مطالب علمی است.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .