تبیان، دستیار زندگی
پروتاکتینیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی بوده که نماد آن Pa و عدد اتمی آن 91 می باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروتاکتینیوم(1)

پروتاکتینیوم

پروتاکتینیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی بوده که نماد آن Pa و عدد اتمی آن 91 می باشد.

خصوصیات قابل توجه

پروتاکتینیوم یک فلز نقره ای رنگ می باشد که از گروه آستینیدها بوده و یک درخشندگی براقی را در هوا از خود به جا می گذارد. این عنصر در دمای زیر 1.4k به شدت رسانای جریان الکتریسیته می باشد.

پروتاکتینیوم

کاربردها

به علت خاصیت رادیواکتیوی و سمی بودن و کمیابی این عنصر به غیر از تحقیقات علمی استفاده چندانی از این عنصر نمی شود.

تاریخچه

پروتاکتینیوم برای اولین بار در سال 1913 زمانی که Kasimir Fajans و O.H. Goong به هنگام تحقیقات خود در تجزیه U238 به ایزوتوپ pa234 که نیمه عمر بسیار پایین 1.17 ثانیه داشت مواجه شدند شناخته شد. آن ها به این عنصر جدید نام برویوم را دادند این عنصر در سال 1918 هنگامی که دو گروه از دانشمندان Otto Hahn و Lise Meitner ازآلمان و Fredrick Soddy و John Cranston ازبریتانیای کبیر به طور جداگانه آن را کشف کردند به پروتاآکتینیوم تبدیل شد و در سال 1949 به پروتاکتینیوم تغییر یافت.

در سال 1927 Aristid V. Grosse توانست دو میلیگرم Pa2o5 به دست آورد. وی در سال 1934 برای اولین بار توانست پروتاکتینیوم را از 0.1 میلی گرم Pa2O5 جدا کند او این عمل را از تبدیل اکسید به یک ید و سپس شکافتن آن در خلاء توسط عمل گرما دهی الکترونیکی انجام داد.

پروتاکتینیوم

در سال 1961 سازمان انرژی اتمی بریتانیای کبیر توانست 125 گرم پروتاکتینوم خالص تولید کند. این عمل با پردازش 60 تن مواد زائد در 12 مرحله انجام شد و هزینه ای معادل 500000 دلار را در بر داشت. سالیان سال این تنها منبع پروتاکتینیوم جهان به شمار می رفت. اخیراً گزارش شده است که هر گرم از این فلز به مبلغی معادل 2800 دلار به آزمایشگاه ها فروخته شده است.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا