تبیان، دستیار زندگی
هدف از این پروژه، تولید آنتی بادی با فعالیت دو گانه بود تا از یک طرف بتوان از رشد سلول های توموری جلوگیری کرد و از طرف دیگر سیستم ایمنی خود فرد را علیه سلول های توموری فعال کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت محققان ایرانی درتولید آنتی بادی علیه تومورهای سرطانی

هدف از این پروژه، تولید آنتی بادی با فعالیت دو گانه بود تا از یک طرف بتوان از رشد سلول های توموری جلوگیری کرد و از طرف دیگر سیستم ایمنی خود فرد را علیه سلول های توموری فعال کنیم.

بخش دانش تبیان

تومور

به گزارش تبیان به نقل از گروه علمی ایرنا از پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی، دکتر لیلا فرهمند مدیرگروه پژوهشی ژنتیک در سرطان گفت:هدف از این پروژه، تولید آنتی بادی با فعالیت دو گانه بود تا از یک طرف بتوان از رشد سلول های توموری جلوگیری کرد و از طرف دیگر سیستم ایمنی خود فرد را علیه سلول های توموری فعال کنیم.
وی ادامه داد: گیرنده ای که در این پروژه برای تولید آنتی بادی مورد هدف بود از نوع گیرنده های 'موسینی' است که در انواع سرطان های سینه ، پانکراس، پروستات، ریه و انواع دیگری از انواع سرطان افزایش بیان دارد.
این محقق تصریح کرد: بنابراین با هدف قرار دادن این گیرنده که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است می توان انواع سرطان های ذکر شده را مورد هدف قرار داد و در درمان این بیماران بهره جست.
عضو هیات علمی پژوهشکده ادامه داد : نکته حائز اهمیت این است که میزبان های باکتریایی، سلول های مقرون به صرفه از نظر اقتصادی هستند؛ در نتیجه هزینه تولید آنتی بادی در این پروژه بسیار کمتر از نمونه های مشابه است.
آنتی بادی به کار رفته در این طراحی از نوع آنتی بادی های شتری است که نقاط قوت زیادی در مقایسه با انواع رایج آنتی بادی از جمله میل ترکیبی بالا به گیرنده ،پایداری و حلالیت بالا دارد.
در حال حاضر این آنتی بادی مراحل تولید و خالص سازی را با موفقیت گذرانده است. بررسی فعالیت و عملکرد آنتی بادی با استفاده از رده سلول های سرطانی، نتایج بسیار رضایت بخشی را نشان می دهد. همچنین تزریق این آنتی بادی به موش های توموری باعث کاهش چشمگیری در اندازه تومور و بهبودی موش های توموری شده است .
این پروژه در پژوهشکده سرطان سینه حدود چهار سال پیش با مدیریت دکتر مجید زاده رئیس پژوهشکده سرطان سینه آغاز و در گروه پژوهشی ژنتیک در سرطان به نتیجه رسید.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .