تبیان، دستیار زندگی
بگو ره تو شه های جاده ی خو شبختی – مخصوص خانم ها(4) قسمت اوّل(اخلاق خوش بهترین هدیه) قسمت دوّم(بگذاریم و بگذریم) قسمت سوّم(تو همانی که هستی) رازداری و وفاداری زیر مجموعه‌ی مسئله‌ی «پذیرش» همسر، راز‌داری و وفا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازت را به من بگو

ره تو شه های جاده ی خو شبختی – مخصوص خانم ها(4)


قسمت اوّل(اخلاق خوش بهترین هدیه)

قسمت دوّم(بگذاریم و بگذریم)

قسمت سوّم(تو همانی که هستی)


رازداری و وفاداری

زیر مجموعه‌ی مسئله‌ی «پذیرش» همسر، راز‌داری و وفاداری نسبت به او؛ جانب‌داری از شوهر در حضور و غیابش، کمک به افزایش اعتماد به نفس او و پرهیز از مقایسه کردن همسر با دیگران و یا همکارانش می‌باشد.

زن فهیم هرگز سخنان و یا مسائل خصوصی همسر خویش را در جای دیگر یا برای اقوامش بازگو نمی‌کند. رازداری زن بسیار مهم است که اگر رعایت نشود، مرد دیگر او را گنجینه‌ی رازهای خود قرار نخواهد داد. این امر خود سبب ایجاد فاصله و کم‌رنگ شدن محبّت بین زن و شوهرمی شود.

به تغییر زیبای قرآن، زن و مرد لباس و تن‌پوش یکدیگرند¬(1) هیچ رابطه‌ای در دنیا، نزدیکتر، دقیق‌تر و با اهمیّت‌تر از رابطه‌ی زن و شوهر وجود ندارد و ما به خوبی آگاهیم که حفظ زیبایی و طراوت و دوام صمیمیّت این رابطه بسیار با ارزش است. و تنها با برخوردهای مدبرانه و عکس‌العمل‌های حساب شده‌ی یک زن داناست که پایه‌های زندگی استحکام خواهد یافت.

یک زن خوب و وفادار در هر شرایط، عاشقانه پشتیبان همسر خویش است. در مورد او به حرف بدگویان گوش نمی‌دهد و هرگاه شیطان خواست او را فریب دهد که شوهر خود را بی‌ارزش سازد، این مطلب را به یاد می‌آورد که او باید زنی بالاتر و بهتر از آن چه هست، بشود.

کمک به افزایش اعتماد به نفس و اطمینان و اعتماد به همسر، نقش مهمّی در پیشبرد زندگی و حفظ نشاط مرد دارد. وقتی که مردی محبوب است، سعی می‌کند بهترین باشد تا برای دیگران مفید واقع شود. زمانی که دریچه‌ی قلبش باز است، اعتماد به نفس زیادی احساس می‌کند تا هر تحوّل عظیمی را بپذیرد. اگر فرصتی به او بدهند تا استعدادهای خود را رو کند، او نهایت سعی‌اش را خواهد کرد. ولی زمانی که احساس می‌کند نمی‌تواند خودی نشان دهد و موفّقیّت داشته باشد، به خود خواهی‌های زمان گذاشته‌اش برمی‌گردد.

هر مردی دلش می‌خواهد که برای همسر خود یک «قهرمان» باشد، نشانه‌ی قبولی او از امتحان، تأیید زنش می‌باشد. نظر تشویق‌آمیز زن، با اظهاراتی که مبیّن اعتماد به همسرش است، به مرد قدرت و امید می‌دهد تا به صلاحیت و شخصیّت خود مطمئن شود.

سرچشمه‌ی بزرگ محبت برای مرد، عکس‌العمل‌های محبت‌آمیز همسرش نسبت به رفتارهای اوست.

بیاییم هرگز از همسر خود خرده نگیریم و تحقیرش نکنیم و با حالت و سخنان طعنه‌آمیز با او صحبت

نکنیم.

هیچ‌گاه موقعیّت‌های برتر دیگران را به نشانه‌ی تحقیر همسر بیان نکنیم و بروز ندهیم. هرگز او را با

یکی از مردان و یا همکارانش مقایسه نکنیم، بلکه همیشه به یادش آوریم که او با پیروی از دستورات

اسلام و با اراده و تلاش و پشتکار خود همراه کمک و یاری خداوند و با توکّل به او در حقیقت به

کمال و افتخار خواهد رسید.

ادامه دارد....

پانوشت ها:

1) هن لباس لکم و انتم لباس لهن زنان لباس شما هستند و شما لباس آنها. 187 سوره‌ی بقره لباس از یک سو انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیا به بدن حفظ می‌کند و از سوی دیگر عیوب او را می‌پوشاند، و از سوی سوم زینتی است برای تن آدمی، این تشبیه که در آیه‌ی فوق آمده اشاره به همه‌ی این نکات است.

دو همسر یکدیگر را از انحرافات حفظ می‌کنند، عیوب هم را می‌پوشاند، وسیله‌ی راحت و آرامش یکدیگرند و هر یک زینت دیگری محسوب می‌شوند. این تعبیر نهایت ارتباط معنوی مرد و زن و نزدیکی آنها را به یکدیگر و نیز مساوات آنها را در این زمینه روشن می‌سازد.

تفسیر نمونه، ج 1، ص 650

منبع: منبع:کتاب«همسراگر اینگونه می بود» - نویسنده:راضیه محمّد زاده


مقالات مرتبط:

- توصیه های ایمنی در شوهر داری

- شوهرمن ، دوست من است

- اول خودت را دوست داشته باش

- به دنبال زندگی بهتر

- رهبر خانه کیست؟

- راهی برای رسیدن به تفاهم بین همسران

- 10راهکار برای زندگی بدون نگرانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.