تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت زکریا اخلاقی شاعر حوزوی با حضور جمعی از شاعران معاصر برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت زکریا اخلاقی

مراسم بزرگداشت زکریا اخلاقی شاعر حوزوی با حضور جمعی از شاعران معاصر برگزار شد.

بزرگداشت زکریا اخلاقی

شب شاعر ویژه گرامیداشت زکریا اخلاقی عصر روز سه شنبه در مرکز فرهنگی و رسانه ای اوج با حضور حمیدرضا شکارسری، حجت الاسلام دعایی و شاعران دیگر برگزار شد.

در این برنامه حمیدرضا شکارسری گفت: فضای کلی غزل های آقای اخلاقی به خاطر نوع ترکیب سازی آدم را به یاد شعرهای هندی می اندازد ولی وقتی همه اشعار را می خوانید به سبک عراقی ٓ هندی نزدیک می شود که نه می شود با کارکرد شعر هندی دانست و نه عراقی. در فضایی بین سبک هندی و عراقی قرار گرفته است حال آنکه بیشتر تمایل به سبک هندی دارد.

وی گفت: گاهی اگر تعدادی از غزل های اخلاقی را با نوعی وضوح شبیه به مضمون های خارج متن و مفاهیم انقلابی و روزمره سیاسی ندانیم عنوان «سپهره غزل» برازنده غزل اخلاقی است؛ غزل هایی در کارنامه اخلاقی به گمانم به لحاظ کمی در مرتبه پائین تری است آنهایی است که وقتی مخاطب آن را می خواند خواننده را منتسب به جریان شعری انقلاب می کند. شاعر در روند آفرینش ادبی لحظات متفاوتی را تجربه می کند. باید پذیرفت لحظاتی هم هست که شاعر اتصال خود را به جریان های سیاسی دوران خودش واضح تر نشان می دهد.

شکارسری ادامه داد: دایره واژگان شعرهای او وسیع است. از کلمات روزمره گرفته تا کلماتی که در دایره واژگان علوم حوزوی است. 300 سال دیگر، منتقدان زمانی که اشعار او را بررسی کنند آن دسته از شعرهای ایشان دهان به دهان می گردد که کمتر اشارات مستقیم به وقایع تاریخی در آن وجود دارد.

این شاعر ادامه داد: غزل های حجت الاسلام اخلاقی فرازمانی و فرامکانی است.

در ادامه این برنامه سید عبدالله حسینی نیز گفت: وقتی اولین آثار آقای اخلاقی را دیدم متوجه شدم با یک استعداد سرشار مواجه هستم. کار من این بود که با افراد مستعد ارتباط بگیرم. زمانی که فهرست علما و روحانیون شاعر را خدمت آقا نوشتم تا کنگره شعر حوزه را ایجاد کنیم یکی از افرادی که نامش در آن لیست درج شد جناب آقای اخلاقی بود. حضرت آقا وقتی فهرست را دیدند پرسیدند مگر ایشان طلبه هستند. ایشان از اشعار آقای اخلاقی مطلع بودند و تاکید کردند که شعرهایشان خوب است. در برنامه های شعری هم که برگزار می کردیم پای ثابت این جریانات، آقای اخلاقی بود طوری که امروز وقتی صحبت از شعر حوزه می شود اولین اسمی که در ذهن هر شخصی تبادر می کند نام آقای اخلاقی است.

وی گفت: اخلاقی پرچمدار شعر حوزه است. او شاعری است که با پرچم حرکت می کند و شعرش نشانگر شعر حوزه امروز شده است. هم با توجه به میزان فضلی که او دارد و هم اشرافی که بر حوزه شعر دارد. ما حتی از ایشان برای داوری شعر اشراف هم استفاده کردیم. برای برخی ها شاعر بودن امتیاز محسوب می شود این قضیه برای اخلاقی مصداق ندارد.

حسینی افزود: آقای اخلاقی مانند حافظ که تا وقتی زنده بود تنها به عنوان حافظ قرآن و چهره علمی معروف بود و کسی از شعرهایش خبر نداشت، زندگی می کند. اشتراکاتی بین آقای اخلاقی و حافظ وجود دارد. او به مسائل ادبی به عنوان یک کار حاشیه نگاه می کند. هر روز طلبه هایی در یزد از حضور ایشان بهره ها می برند.

در ادامه این برنامه جواد محقق نیز گفت: حوزه های علمیه مراکز پرورش استعدادهای درخشانی  در طول هزاره چندصد ساله ما بوده است. بسیاری از شعرا مانند حافظ و سعدی و حتی شاعران معاصر تحصیلات حوزوی داشته اند. این روند همچنان بوده تا اینکه ادبیات به دلیل جدی تر شدن مسائل دیگر مورد غفلت قرار گرفته است و از این منظر آسیب هایی نیز به حوزه ها زد. من از سال 55 تصمیم گرفتم درباره شعر و ادبیات با حوزه های کار کنم بنابراین به جمع آوری اشعار و شاعران حوزوی پرداختم. پیگیر شدم تا اینکه گروه های شعری مختلفی تشکیل می شد. آقای اخلاقی می توانند کسانی مانند خودشان را بپرورانند تا این نهال پربارتر از همیشه باشد. او یکی از چهره های استثنایی و ممتاز در بین طلبه های ما هستند.

در این برنامه سید علی موسوی گرمارودی نیز حضور داشت و از او خواسته شد که سخنرانی کند.

وی گفت: من آمادگی لازم را برای سخنرانی نداشتم. با این حال شعری را مرتبط با مراسم امشب می خوانم.

من چند ساعت پیش متوجه شدم که چنین برنامه ای برگزار می شود به همین دلیل خودم را با سر رساندم.

در ادامه این برنامه علیرضا قزوه نیز از شعرای معاصر سخنرانی کرد و گفت: نسبت به نسل جدید، بچه های ما مقداری سلوک شعری شان بالاتر است. امروز نسل جوانی داریم که می خواهند خودشان را نشان دهند. آقای اخلاقی «من ِ فردی» در شعرهایش ندارد. کارهایی که ارائه می کند درجه یک است.

وی گفت: اکنون شعرها به فضاهای رقص و هرزه گی نزدیک شده در صورتی که جایگاه شعر فاخر بوده است.

قزوه افزود: امروزه از ادبیات حوزه غافل شده ایم. خوب است که امروز روحانیت ما می تواند در حوزه علم و ادبیات حضور فعال داشته باشد. شاعرانی مانند آقای اخلاقی حقشان بالاتر از اینها است و حتی باید مراسم های بزرگتری برای آنها برگزار کنیم.

در این برنامه از زکریا اخلاقی پرسیده شده که آیا کتاب جدیدی در دست دارد یا خیر که او گفت: دفتر چاپ نشده ای ندارم. شعرهایم آنقدر نیست که بتواند به صورت مجموعه در بیاید.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .