تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، صبح دوشنبه، 10خرداد با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران این معاونت برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن

نشست خبری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، صبح دوشنبه، 10خرداد با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران این معاونت برگزار شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

رونمایی پوستر یست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

به گزارش تبیان، در ابتدای مراسم پوستر این دوره از نمایشگاه قرآن رونمایی شد و پس از آن حجت الاسلام حشمتی در سخنانی با اشاره به اینکه هر فردی که گمان می برد در حوزه فعالیت های قرآنی توان انجام کار را دارد باید در نمایشگاه حضور داشته باشد، گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و اصحاب قرآن را گردهم جمع کنیم، وظیفه ما همین هدف مهم است تا از خلاقیت های آنها استفاده کنیم و مردم در آنجا با گوشه هایی از فهم و هنر قرآن آشنا شوند.
وی در ادامه افزود: شعار این دوره از نمایشگاه برگرفته از رویکرد ما در سال 95 با عنوان «به سوی فهم قرآن» است. همه کارکردهای قرآنی برجسته هستند اما فهم قرآن چون عمل به کلام الله است، کار مهمی است. از همه کمیته ها خواسته تا در نمایشگاه قرآن به فهم قرآن به طور ویژه پرداخته شود.

حشمتی در ادامه با اشاره به بخش فروشگاهی نمایشگاه که در اولین روز ماه مبارک رمضان آغاز به کار می کند، گفت: در این دوره از نمایشگاه شاهد برگزاری چهار بازارچه هستیم که عبارت از بازارچه کتاب و حوزه مکتوب، حوزه نرم افزار، حوزه محصولات قرآنی و حوزه عفاف و حجاب هستیم.

رئیس بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن تصریح کرد: افتتاح رسمی نمایشگاه هفتم ماه مبارک رمضان و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تا شب بیست و سوم این ماه ادامه خواهد داشت و ساعت بازدید از نمایشگاه هم 18تا 23:30 است. هماهنگی های خوبی با مترو و شهرداری برای خدمت رسانی بهتر به بازدیدکنندگان نمایشگاه صورت گرفته است.

حشمتی اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآن شاهد فعالیت دو کمیته محتوایی و کمیته اجرایی هستیم که فعالیت اصلی برپایی نمایشگاه را کمیته اجرایی انجام می دهد که مسئولیت آن را موسسه نمایشگاه های کشور برعهده دارد این کمیته تا پایان روز نمایشگاه جلسات متعددی را برگزار می کند.
وی همچنین به فعالیت سه شورا برای برگزاری نمایشگاه قرآن اشاره و بیان کرد: شورای سیاستگذاری،  شورای برنامه ریزی و ستاد اجرایی و برنامه ریزی نمایشگاه قرآن به عنوان پشتیبان های فکری نمایشگاه قبل از آغاز آن با برپایی جلسات متعدد، تصمیمات لازم را برای کیفیت برپایی اتخاذ کرده اند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به بحث تجلیل از خادمان قرآن در این دوره از نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: این خادمان شناسایی شده اند و بر اساس رسم معمول در شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) تجلیل می شوند.
حشمتی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: نفس برپایی نمایشگاه و شعارها و فعالیت ها بر مبنای اقتصاد مقاومتی است،  در این زمینه تلاش داریم تا از سقف هزینه ها کم کنیم، امیدواریم بتوانیم شاهد برپایی نمایشگاهی مطلوب در این تراز باشیم.

رئیس بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به اینکه در ادوار گذشته شبستان مصلی برای برپایی نمایشگاه در اختیار ما گذاشته نمی شد مکان برگزاری نمایشگاه را به غیر از مصلای امام خمینی(ره) برده بودیم اما امسال شبستان اصلی در اختیار ما قرار گرفته و نمایشگاه به مصلای تهران منتقل شد، مسئولان مصلی فضای خوبی را در اختیار ما گذاشتند این فضا شامل شبستان اصلی منهای محراب و بخش شرقی مصلی می شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه با زبان هنر می توان بسیاری از مفاهیم را به خوبی انتقال داد، گفت: رسانه ها در این زمینه می توانند به ما کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به برخی از بخش های این دوره از نمایشگاه، افزود: در این دوره شاهد فعالیت بخش هایی همچون، حوزوی، کودک و نوجوان، بانوان، دانشگاهی، آموزش و پرورش و ... خواهیم بود. لذا برای همه اقشار در نمایشگاه قرآن محتوا و برنامه در نظر گرفته شده است.

حشمتی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در زمینه بخش مکتوب بیان کرد: این بخش به عنوان وسیع ترین بخش نمایشگاه قرآن فعالیت دارد با توجه به اینکه هنوز مهلت برای نام نویسی در این بخش وجود دارد، آمار دقیق آن مشخص نیست اما پیش بینی ما این است که حدود 300 غرفه در این بخش فعالیت داشته باشد.
وی در مورد برپایی نمایشگاه قرآن در سایر استان های کشور نیز  گفت: سال گذشته شاهد برپایی نمایشگاه قرآن در 130 نقطه کشور بودیم، امسال نیز با توجه به اهمیت موضوع در 10 استان شاهد برپایی جشن رمضان خواهیم بود.

رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در زمینه ضعیف برپا شدن بخش بین الملل این نمایشگاه گفت: در این بخش با یک مشکل مواجه هستیم و آن هم عدم رغبت کشورهای دیگر برای سفر در ماه مبارک رمضان است، اگر در زمانی غیر از ماه مبارک باشد،  هنرمندان سایر کشورها حاضر هستند حتی به مدت یک ماه در نمایشگاه حضور داشته باشند اما عدم تمایل به سفر در ماه مبارک رمضان مشکلی است که باعث می شود این بخش به شکل فعلی برگزار شود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: مدت زمان برگزاری بخش بین الملل یک هفته است و از نیمه های نمایشگاه فعالیت آن آغاز خواهد شد، با توجه به همین موضوع هنوز تعداد کشورهایی که در این بخش حضور خواهند داشت، مشخص نشده است.
حشمتی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد هزینه های نمایشگاه بیست و چهارم، گفت: مکان نمایشگاه به صورت مجانی در اختیار ما قرار گرفته شده است قرار شده تا تنها هزینه های جاری مصلی را پرداخت کنیم. در مورد هزینه های کل نمایشگاه نیز در پایان نمایشگاه می توان اظهار نظر کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه بحث شعار نمایشگاه دو بخش حوزوی و دانشگاهی می توانند اثرگذار باشند، گفت: با توجه به اینکه شعار ما به سوی فهم قرآن است، انتظار داریم این دو بخش فعالیت های مطلوبی را از خود برجای بگذارند.
رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن همچنین در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت های مدنظر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: این کمیته سه موضوع رسانه و قرآن، فهم قرآن و اقتصاد مقاومتی و قرآن را در زمان برپایی نمایشگاه دنبال خواهد کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد کمتر بودن مخاطبان نمایشگاه قرآن از برنامه هایی که در ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف تهران برگزار می شود نیز گفت: جمعیت چند میلیونی شهر تهران قطعاً در ماه مبارک رمضان بیشتر از یک نمایشگاه را می طلبد ما از عملکرد باغ موزه دفاع مقدس و مصلی تهران برای برپایی جشن شب های شیدایی و شب های نورانی قدردانی می کنیم، با توجه به اینکه فعالیت ما یک فعالیت تخصصی است باید تلاش کنیم نمایشگاه قرآن به محلی برای هم اندیشی فعالان قرآنی تبدیل شود در کنار آن مخاطبان عام نیز در آن حضور داشته باشند.

وی در پایان اذعان کرد: این را نیز باید بپذیریم که همیشه استقبال از برنامه های هنری خوب بوده است،  باید این موضوع که چرا استقبال از برنامه های قرآنی کم است را ریشه یابی کنیم.