تبیان، دستیار زندگی
پنجمین حراج بزرگ تهران، هفته گذشته انجام شد و بالغ بر ٢٥میلیارد تومان از قِبَل فروش ٨٠ اثر در یک شب حاصل شد. رقم بالای فروش آثار، از جمله ٦ اثر که به قیمتی بالای میلیارد فروخته شد، حرف و حدیث های فراوانی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. اما واقعا خریدارا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانه درشتهای حراج تهران را چه کسی خرید؟

پنجمین حراج بزرگ تهران، هفته گذشته انجام شد و بالغ بر ٢٥میلیارد تومان از قِبَل فروش ٨٠ اثر در یک شب حاصل شد. رقم بالای فروش آثار، از جمله ٦ اثر که به قیمتی بالای میلیارد فروخته شد، حرف و حدیث های فراوانی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. اما واقعا خریداران این آثار چه کسانی بودند؟

فرآوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

دانه درشتهای حراج را که خرید؟

از همان آخرین ساعات جمعه شب ٧ خرداد، شایعه ها یکی پس از دیگری شروع به پخش شدن کرد. هنرپیشه جوان سینمای ایران، الناز شاکردوست، یکی از کسانی بود که در حراج حاضر شد و برای اثری کارت خرید خود را بالا برد. اما همان شب شایعه شد که شاکردوست، تابلوی ٣میلیاردی سهراب را خریده و باید توضیح دهد که این پول را از کجا آورده است!

دانه درشتهای حراج را که خرید؟

با وجود آن که هر کس نسبت به پول و مال خود اختیار کامل را دارد و نیازی هم به توضیح برای علل چگونگی خرج کردن ندارد، اما مردم بی اطلاع، قبل از آنکه در مورد صحت خبر تحقیق کنند، شروع به ابراز نظر و چه باید می کرد و نکرد! کردند.

فردای حراج مشخص شد این خبر کذب محض بوده؛ خانم شاکردوست به عنوان اولین خریدار حراج، عکسی از خود را که در کنار تابلوی زیبای استاد ناصر اویسی ایستاده در صفحه اینساگرامش منتشر کرد و اعلام داشت که این تابلو را خریده. پیدا کردن قیمت تابلو کاری راحت بود. مبلغ ٩٥میلیون تومان بابت آن پول داده شد که در مقایسه با دیگر تابلوهای حراج، قیمت بسیار بالایی نبود. در واقع می توان قیمت آن را نسبت به قطع اثر و جایگاه استاد اویسی، کاملا معقول دانست.

پس از رفع این شایعه، حرف و حدیث در مورد خریداران دیگر تابلوها بالا گرفت. اما امروز، دو ارگان، لیست خریدهای خود از حراج را اعلام کرده اند:

 «دامونفر» کدام آثار را از حراج تهران خرید

دانه درشتهای حراج را که خرید؟
نقاشی خانم فریده لاشایی
دوسالانه نقاشی دامونفر خریدهای خود را از پنجمین حراج تهران اعلام کرد. سیف الله پویاراد، مدیر دوسالانه نقاشی دامونفر ویژه جوانان زیر ٢٥ سال اعلام کرد برای فراهم کردن گنجینه ای شاخص از جوانان و پیشگامان هنر ایران چندی است از مراجع معتبر، آثار هنری خریداری می کنیم. او افزود: «امسال نقاشی خط سپیدرنگ سیدمحمد احصایی و نیز نقاشی زیبای زنده یاد فریده لاشایی را از پنجمین حراج تهران خریداری کرده ایم؛ سال گذشته البته موفق شدیم سه اثر از این حراجی خریداری کنیم». او افزود امیدواریم در گنجینه دامونفر با کنار هم قرارگرفتن آثار جوانان و استادان بتوانیم پالت خوش رنگ از جریان سیال و پرجوشش هنر ایران ارائه دهیم.
دانه درشتهای حراج را که خرید؟

نقاشی سید محمد احصایی

بانک پاسارگاد چه خرید

دانه درشتهای حراج را که خرید؟

مجسمه اثر ژازه تباتبایی
همچنین بانک پاسارگاد پنج اثر و دوسالانه نقاشی دامونفر دو اثر گران بها از حراج تهران خریداری کرد. علی َاکبر امین َتفرشی، عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد، در گفت وگویی اعلام کرد ما با هدف حمایت از اعتلای هنر ایران پا به این عرصه گذاشته ایم؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد ضمن انجام مسئولیت َهای فرهنگی-اجتماعی ای که در آموزه جهانی از بنگاه های بزرگ اقتصادی انتظار می رود، در توسعه و رونق اقتصاد هنر نیز نقش پویایی ایفا کنیم. امین تفرشی گفت: بانک پاسارگاد از پنجمین حراج تهران پنج اثر شاخص از نخبگان هنری ایران خریداری و تعداد چهار اثر نیز به فروش رسانده است. او افزود: «خریدهای بانک پاسارگاد براساس شماره های آثار در کاتالوگ حراج عبارت اند از: ژازه تباتبایی (شماره ٩)، حسین زنده َرودی (شماره ٤٩)، ناصر عصار (شماره ٦١)، جلیل ضیاپور (شماره ٦٤) و منوچهر یکتایی (شماره ٨٠). او خاطرنشان کرد بدون اغراق اکنون گنجینه موزه بانک پاسارگاد با در اختیار داشتن بیش از ٥٠٠ اثر هنری فاخر که هدیه ای ارزشمند از سوی این بانک به تک تک ایرانیان است، از غنای مثال زدنی ای برخوردار است و می تواند شناسنامه ای جامع برای هنر مدرن و معاصر ایران ارزیابی شود.
دانه درشتهای حراج را که خرید؟

نقاشی حسین زنده رودی

دانه درشتهای حراج را که خرید؟

نقاشی ناصر عصار

دانه درشتهای حراج را که خرید؟

نقاشی جلیل ضیاء پور

دانه درشتهای حراج را که خرید؟

نقاشی منوچهر یکتایی


منابع:
شرق
فردا