تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه دوازدهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، بیست و پنجم شعبان 1437 هجری قمری و یکم ژوئن 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوازدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه دوازدهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، بیست و پنجم شعبان 1437 هجری قمری و یکم ژوئن 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

12 خرداد 1392

آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی از یاران نزدیک امام خمینی و نخستین امام جمعه اصفهان پس از انقلاب اسلامی در 87 سالگی درگذشت.

12 خرداد 1379

سید علی اکبر ابوترابی که مدیریت 10 ساله اش در اردوگاه اسیران ایرانی در عراق زبانزد همه آزادگان ایران بود، در 61 سالگی در یک سانحه رانندگی درگذشت.

12 خرداد 1367

امام خمینی در حکمی آیت  اللَّه هاشمی رفسنجانی را به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب کردند. ایشان در این حکم به ایجاد ستاد فرماندهی کل، هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی و سعی در استفاده هر چه بهتر از امکانات، نیروها و بهره برداری صحیح از کمک های مردمی اشاره داشتند.

12 خرداد 1352

سرهنگ لوئیس لی هاوکینز از افسران عالی رتبه هیات رایزنی آمریکا در ایران در منطقه عباس آباد مورد سوء قصد قرار گرفت و کشته شد.

12 خرداد 1349

آیت الله سیدمحسن طباطبایی حکیم مرجع تقلید شیعیان جهان چشم از جهان فرو بست. با درگذشت وی در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شد و علما بار دیگر بر مرجعیت امام خمینی(ره) تاکید کردند.

12 خرداد 1323

پس از برگزاری کنفرانس تهران با حضور رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و شوروی، شهرداری تهران اعلام کرد که سه خیابان مهم این شهر به نام چرچیل، روزولت و استالین نامگذاری می شود.

12 خرداد 1314

نخستین فرهنگستان ایران به ریاست محمدعلی فروغی نخست وزیر وقت آغاز به کار کرد. اساسنامه این فرهنگستان در 29 اردیبهشت 1314 خورشیدی به تصویب هیات دولت رسید و در پنجم خرداد به وزارت معارف ابلاغ شد. این اساسنامه در 16 ماده تنظیم شده است که در نخستین ماده آن بر لزوم حف1 پیشرفت و گسترش زبان فارسی تاکید شده بود.

12 خرداد 1313

تنها مسافرت خارجی رضاخان به ترکیه آغاز شد. این سفر یک ماهه، انگیزه های او را برای تقلید از آتاتورک در رواج بی بندوباری و لاییسم(نظریه ای در تقابل وصف دینی، ایمانی و اعتقادی) تقویت کرد.

12 خرداد 1305

تعدادی از علمای تهران چون سیدحسن مدرس در منزل امام جمعه خوی تشکیل جلسه دادند تا درباره حمله گروه های تندرو اسلامی به مکان های مقدس در مدینه چاره اندیشی کنند. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا کمیسیونی برای رسیدگی به رویدادهای پیش آمده در مجلس شورای ملی با حضور سیدحسن مدرس، امام جمعه خوی، امام جمعه تهران، آیت الله بهبهانی، آیت الله زاده خراسانی، حاج میرزا محمدرضا کرمانی، مستوفی الممالک، وثوق الدوله، محتشم السلطنه، مشیرالدوله و احتشام السلطنه تشکیل شود.

12 خرداد 1303

احمدشاه قاجار به همراه عضدالسلطان و حشمت السلطنه وارد سوئیس شد.

12 خرداد 1303

محیی الدین پاشا سفیر کبیر ترکیه در تهران در نامه ای به وزارت امور خارجه، با اعتراض به لغو کاپیتولاسیون میان دو دولت ایران و ترکیه نوشت: تا زمانی که برخی از کشورها از این قانون استفاده می کنند، ترکیه نیز حق خود می داند که از امتیازهای این قانون بهره مند شود.

12 خرداد 1303

وزارت امور خارجه ایران در یادداشتی به وزارت معارف بر لزوم ترویج زبان فارسی در قفقاز تاکید کرد.

12 خرداد 1302

وزارت جنگ دو یادداشت برای سفارت خانه های انگلیس و فرانسه فرستاد و اعتراض خود را مبنی بر جلوگیری متفقین از انتقال سلاح های خریداری شده ایران از آلمان اعلام کرد.

12 خرداد 1302

بوریس شومیاتسکی وزیر مختار دولت روسیه در کاخ گلستان با احمدشاه قاجار دیدار و گفت و گو کرد.

12 خرداد 1302

محمدعلی شاه قاجار که در ترکیه اقامت داشت، برای درمان بیماری خود راهی پاریس شد.

12 خرداد 1286

قانون تاسیس بلدیه(شهرداری) به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.