تبیان، دستیار زندگی
روز جهانی جذام در حالی سپری شد كه این بیماری تقریبا در سراسر جهان به فراموشی سپرده شده است. با وجود قابل درمان بودن جذام در صورت تشخیص زود هنگام، این بیماری آثار ویرانگر خود را هر ساله بر چهره نیم میلیون نفر در سراسر جهان م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جذام؛ بیماری فراموش شده


روز جهانی جذام در حالی سپری شد كه این بیماری تقریبا در سراسر جهان به فراموشی سپرده شده است.

با وجود قابل درمان بودن جذام در صورت تشخیص زود هنگام، این بیماری آثار ویرانگر خود را هر ساله بر چهره نیم میلیون نفر در سراسر جهان می‌گذارد.

خبرگزاری فرانسه طی گزارشی در مورد این بیماری كه از زمان‌های قدیم موجب ترس و وحشت در بین مردم می‌شد نوشته است: هنوز هم با شنیدن نام جذام تصویر هولناك قطع عضو، نابینایی و طرد از اجتماع در ذهن نقش می‌بندد.

این بیماری هنوز در آفریقا، آسیا، آمریكای لاتین وجود دارد و یك نگرانی مهم بهداشتی در 9 كشور، از جمله 6 كشور در قاره ی آفریقا به شمار می‌رود. جذام همچنان به عنوان یك مشکل جدی اجتماعی باقی مانده است.

از هر 10000 نفر در كشورهای آنگولا، برزیل، جمهوری آفریقای مركزی، جمهوری دمكراتیك كنگو، هند، ماداگاسكار، موزامبیك، نپال و تانزانیا بیش از یك نفر جذام دارد. بطوری كه 84 درصد تمامی موارد جهانی ثبت شده جذام در سال 2004 و 74 درصد کل موارد در سال 2005 در این كشورها گزارش شده است.

درحال حاضر در نتیجه درمان رایگان سازمان جهانی بهداشت شامل یك دوره شش ماهه تا یك ساله درمان با پادزیست، موارد جدید جذام به ویژه در هند رو به كاهش است.

طی 20 سال گذشته بیش از چهارده میلیون تن با درمان تركیبی بهبود یافته‌اند.

با این وجود سازمان جهانی بهداشت در سال 2004 بیش از 400000 مورد جدید جذام را114 كشور شناسایی كرده است.

ادامه ی مشاهده و بروز یك بیماری كه در بیشتر كشورهای پیشرفته ریشه كن شده است، چندین علت دارد:

یك علت، مدت زمان طولانی ظهور علایم بیماری است كه به طور متوسط 5-2 سال به طول می‌انجامد، اما در برخی موارد این بیماری می‌تواند تا 20 سال نهفته باقی بماند.

علت دیگر ناآگاهی بیان شده است. این در حالی است كه سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌ها تلاش زیادی برای آموزش مردم می‌كنند و همواره اعلام می‌کنند درمان جذام بطور رایگان در دسترس قرار دارد.

بر خلاف تصور عموم، بیماری جذام چندان مسری نیست.این بیماری از طریق قطره‌های كوچك تنفسی منتقل می‌شود و شرایط انتقال بیماری نیازمند تماس مداوم و نزدیك با فرد ناقل این بیماری است.

موانعی بر سر راه ریشه كنی این بیماری وجود دارد.

بیماران جذامی در برخی كشورها مانند هند و ماداگاسكار از روستاهایشان رانده می‌شوند، از تحصیل محروم می‌شوند، كسی با آنها ازدواج نمی‌كند و از آنجا كه كسی كالاهای آنها را خریداری نمی‌كند قادر به گذراندن معاش نیستند.

به گفته ی یك متخصص جذام در ماداگاسكار هنوز تبعیض زیاد است و مبتلایان بیماری خود را مخفی می‌كنند.

برخی جذام را مجازاتی از جانب خدا می‌دانند و بیمار جذامی بدشكل، بد و تابو تلقی می‌شود.

روز جهانی جذام به منظور افزایش آگاهی‌های عموم در مورد این بیماری و نیز جمع‌آوری كمك های مالی برای مبارزه با جذام هر ساله برگزار می‌شود.


* مطالب مرتبط در این سایت :

جذام؛بیماری وحشت آور

جذام ؛ درد بی درمان؟

بیماری فقر و محرومیت

بیماری جذام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.