تبیان، دستیار زندگی

چطور کمتر بنشینیم؟

مطالعات زیادی اکیدا توصیه می کنند که باید در طول روز تحرک بیشتری داشته باشیم، چون نشستن های طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به بیماری های مربوط به سن مانند دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد، حتی اگر کمی هم ورزش کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

نشستن طولانی

یک بررسی بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از بیش از 330000 بزرگسال بالای 12 سال نشان می دهد که یکجا نشستن، دو برابر کشنده تر از چاقی است.

بی تحرکی و ساکن ماندن برای مدت زمان طولانی، باعث برانگیخته شدن یک سری از فرایندهای بیولوژیکی می شود که با سالخوردگی برابری می کند. پژوهشگران به این پدیده " فیزیولوژی عدم تحرک " می گویند.

اما به غیر از استفاده از میز ایستاده (standing desk ) در محل کار ، چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید تا از یکجا نشینی دور بمانید؟ در اینجا چند توصیه برای‌تان داریم.

با قدم های کوچک شروع کنید

در مورد افزایش تحرک بدنی نیز مانند بیشتر تغییرات سبک و عادات زندگی باید گفت سنگ بزرگ برداشتن، علامت نزدن است!

هر چه با عادات کوچک تری شروع کنید، فرصت بیشتری برای پابرجا شدن آن عادت خواهید داشت و زمانی که زندگی‌تان پرمشغله می شود، این عادت را به طور ناخودآگاه انجام خواهید داد.

به جای اینکه زمان استراحت، با همکارانتان بنشینید و گپ بزنید، با هم قدمی در اطراف بزنید

- زمانی را که صرف نشستن می کنید بررسی نمایید و نسبت به آن دقیق باشید تا بتوانید هر هفته تدریجا این زمان را کم کنید، مثلا سعی کنید هر روز، دو تا سه ساعت کمتر بنشینید.

- زنگ هشدار گوشی‌تان را تنظیم کنید تا هر سی دقیقه یکبار زنگ بزند. هر وقت زنگ به صدا درآمد، از جای‌تان بلند شوید و چند دقیقه حرکت کنید. تنها دو دقیقه راه رفتن می‌تواند عوارض پیامدهای منفی یکجا نشینی را کاهش دهد.

- زمانی که پیام های تبلیغاتی تلویزیون پخش می شود، بایستید و نرمش کنید.

- در زمان فراغت و تفریح، دنبال فعالیت هایی باشید که تحرک داشته باشند.

- فقط نیم ساعت تحرک بیشتر در روز شاید جادو نکند، اما انجام ندادن آن برای سلامتی خطرناک است. مسلما تکنولوژی در حال حرکت به سمتی است که زندگی را ساده تر کند تا ما کمتر دچار زحمت شویم، اما اگر به سلامتی‌تان علاقمند هستید، بهتر است این بخش از تکنولوژی را جدی نگیرید و خودتان را به زحمت بیاندازید.

- به ازای هر یک ساعت نشستن، ده دقیقه بایستید.

- به جای اینکه زمان استراحت، با همکاران تان بنشینید و گپ بزنید، با هم قرار بگذارید که قدمی در اطراف بزنید.

- زمان ناهار، 4  یا 5 دقیقه دور ساختمان محل کارتان قدم بزنید.

- عادت کنید صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.

- ماشین خود را کمی دورتر از محل کارتان پارک کنید تا مسافت بیشتری راه بروید. در این صورت دیگر دردسر پیدا کردن محل پارک نزدیک را هم نخواهید داشت.

- ریموت و کنترل وسایل تان را کنار بگذارید. باور کنید باز کردن درب پارکینگ از راه دور، امتیاز نیست.

- حتی یک گام شمار ساده هم می‌تواند شما را نسبت به میزان فعالیت‌های روزانه تان آگاه کند. به گفته محققان برداشتن کمتر از 5000 قدم در روز، جزو سبک زندگی یکجانشینی محسوب می شود و باید طوری برنامه‌ریزی کنید که این عدد را به 6000 تا 7000 برسانید و به تدریج به طور هفتگی به آن اضافه کنید تا در مجموع زمان نشستن هایتان را کمتر و کمتر نمایید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.