تبیان، دستیار زندگی
اخلاق اجتماعی از سلوک مهربانانه و حق شناسانه با خانواده و مردم شروع می شود و با انقلابی بودن و مبارزه در راه نجات بشر تداوم می یابد و به ظهور منجی عالم بشریت ختم می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفتار اجتماعی منتظر

اخلاق اجتماعی از سلوک مهربانانه و حق شناسانه با خانواده و مردم شروع می شود و با انقلابی بودن و مبارزه در راه نجات بشر تداوم می یابد و به ظهور منجی عالم بشریت ختم می شود.

فرآوری: سید علی درچه ای- بخش مهدویت تبیان
یا صاحب الزمان

وظایف اجتماعی همراه با خودسازی

بعد از خودسازی، انجام وظایف اجتماعی نوع دیگر عمل منتظران است که از آن غفلت نمی کنند. اساسا منتظر یک موجود اجتماعی است. نمی توان انتظار را بدون اجتماع تصور کرد. البته باید توجه داشت که انجام وظایف اجتماعی، صرفا پس از پایان یافتن مراحل عالی خودسازی نیست زیرا یکی از مهمترین راه های خودسازی پرداختن به وظایف اجتماعی است. در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که ایشان در ضمن پاسخ عده ای از شیعیان که ادعا می کردند منتظر و آماده برای قیام علیه ظلم هستند، فرمودند: «یاران قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف به قدری با هم صمیمی و برادرند که وقتی یکی از آنها احتیاج مالی داشته باشد، بدون اینکه نیاز به اجازه گرفتن باشد از کیف پول رفیقش به اندازه احتیاجش بر می دارد و برادرش مانع او نمی شود» این قدر با هم صمیمی و ندار هستند. اگر می خواهیم به مقام منتظر برسیم باید در رفاقت هایمان اینگونه بشویم.

منتظر در روابط اجتماعی اش بی نظیر است

همه اخلاق فردی و اجتماعی منتظر، تنها در مسیر انقلابی بودن و مبارزه با ستمگران و مستکبران قابل قبول است و الا نه خدا از انسان خوب بودن های عافیت طلبانه را می پذیرد و نه خلق خدا از آن طَرفی می بندد

در زیارت عاشورا می خوانیم«انی سلم لمن سالمکم» یعنی ای امام حسین علیه السلام، من فقط با شما دوست نیستم بلکه با هر کسی هم که با شما دوست باشد، دوست هستم. یاور امام زمان هم از نظر عاطفی به انسان ها علاقه دارد و هم در مقام عمل اهل رفیق شدن با دیگران است. منتظر اگر با کسی اختلاف شخصی داشته باشد، اگرچه حق با او باشد از حقش صرف نظر می کند. منتظر در روابط اجتماعی اش با دیگران بی نظیر است. منتظر رفاقت هایش از سر نیاز نیست از سر علاقه ای است که به انسان ها دارد.

منتظر در مقام عمل

منتظر در مقام عمل، اهل خدمت به دیگران است. اهل فعالیت مجاهدانه است. اهل تلاش و پشتکار است. مشخصه منتظر این است که درسش از همه بهتر است و در عین حال برای کار کردن هم وقت دارد. این دو را می تواند با هم جمع کند، چون روحش سالم است. شهید چمران وقتی با استادی درس گرفت که معروف بود به هیچ کس نمره 20 نمی داد، نمره 22 از آن استاد گرفت، تا جائیکه آن استاد به دانشگاه اصرار کرده بود که باید نمره 22 ثبت بشود. ما چاره ای نداریم جز اینکه در این جهان آزاد و پر از رقابت ثابت کنیم که مهدیون از همه بهتر هستند. ما باید به جایی برسیم که وقتی سوال می شود، منتظر چه کسی است؟ همه بگویند: «معلوم است، کسی که از همه با نشاط تر است، بیشتر از همه خدمت می کند، بیشتر از همه درس می خواند، نستوه و خستگی ناپذیر است و در یک کلام کسی است که بلد است چگونه زندگی کند»

ظلم ستیزی از بایدهای اخلاق اجتماعی است

منتظر چه کسی است؟ همه بگویند: «معلوم است، کسی که از همه با نشاط تر است، بیشتر از همه خدمت می کند، بیشتر از همه درس می خواند، نستوه و خستگی ناپذیر است و در یک کلام کسی است که بلد است چگونه زندگی کند»

منتظر نه تنها با همه مردم خوب است، بلکه با دشمنان مردم نیز مقابله می کند. منتظر ظلم ستیز است. ما در خلا زندگی نمی کنیم. جهان ما پر از ظلم و بیداد است. لذا منتظر تنها اهل محبت نیست، اهل عداوت هم هست. منتظر تنها اهل عدالت نیست، به ظلم هم حساسیت نشان می دهد. بعضی ها مایلند اجتماعی بودن را در حد و اندازه های خاصی محدود کنند. مثلا کمک به هم نوع و رسیدگی به مستمندان را در محدوده فقرای یک محل، یک شهر و یا حتی یک کشور محدود می بینند. مایل نیستند ریشه های فقر را ببینند و با آن مبارزه کنند. آنها حاضرند موسسات خیریه تاسیس کنند ولی حاضر نیستند با اساس و ریشه محرومیت که همان صاحبان زر و زور و تزویر و در راس آنها استکبار جهانی است، مبارزه کنند. مقام معظم رهبری فرمودند: آن وقت که معلوم شد در مقابل قدرت مادی مستگبران عالم، زمینه ی این وجود دارد که آحاد بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او همه ی دلهای مستعد را که در همه جای جهان هستند، به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متکی به زر و زور نتوانند حقیقت را آن چنانی که قبل از آن همیشه کرده اند با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مکتوم نگهدارند (بیانات در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) 1379/08/22)

رفتار اجتماعی تنها در سایه ظلم ستیزی فضیلت است

همه اخلاق فردی و اجتماعی منتظر، تنها در مسیر انقلابی بودن و مبارزه با ستمگران و مستکبران قابل قبول است و الا نه خدا از انسان خوب بودن های عافیت طلبانه را می پذیرد و نه خلق خدا از آن طَرفی می بندد. معنویت اصیل و انتظار حقیقی را باید در فرهنگ جهاد جست و جو کرد. همان جهادی که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود اگر کسی لااقل آرزوی آن را در سر نداشته باشد، دچار نفاق خواهد شد.

همزیستی اجتماعی به گستره جهانی

منتظر اگر با کسی اختلاف شخصی داشته باشد، اگرچه حق با او باشد از حقش صرف نظر می کند. منتظر در روابط اجتماعی اش با دیگران بی نظیر است

اخلاق اجتماعی از سلوک مهربانانه و حق شناسانه با خانواده و مردم شروع می شود و با انقلابی بودن و مبارزه در راه نجات بشر تداوم می یابد و به ظهور منجی عالم بشریت ختم می شود. نمی توانیم در هیچ مرحله ای متوقف شد. چون در شرایط امروز هر کسی سکوت کند و کنار بکشد، خود به خود کمک کار و یاور ظالمان خواهد بود. چرا که ما در زمانی هستیم که دیگر جهاد نهایی آغاز شده است و رویارویی کامل جبهه حق و باطل شکل گرفته است. امام خمینی اعلی الله مقامه فرمود: امروز جنگ حق و باطل جنگ فقر و غنا جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه ها و مرفهین بی درد شروع شده است. و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده اند می بوسم؛ و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچه های آزادی و کمال نثار می کنم»(صحیفه امام خمینی،جلد 21،صفحه 85)«ما به یاری خدا تا نابودی کامل دشمنان اسلام و ملت های مستضعف جهان در برابر آنان بخصوص در مقابل امریکای جهانخوار ایستادگی خواهیم کرد»(در پاسخ به پیام پشتیبانی آقای فیدل کاسترو رئیس جمهور کوبا)
خلاصه سخن: اخلاق اجتماعی از سلوک مهربانانه و حق شناسانه با خانواده و مردم شروع می شود و با انقلابی بودن و مبارزه در راه نجات بشر تداوم می یابد و به ظهور منجی عالم بشریت ختم می شود. امروز جنگ حق و باطل جنگ فقر و غنا جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه ها و مرفهین بی درد شروع شده است. ما به یاری خدا تا نابودی کامل دشمنان اسلام و ملت های مستضعف جهان در برابر آنان بخصوص در مقابل امریکای جهانخوار ایستادگی خواهیم کرد.


منبع:
کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه حجت الاسلام پناهیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.