تبیان، دستیار زندگی
امسال به دلایل مختلف فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن زودتر از موعد فرا رسیده است و بازار در تب و تاب خرید و رهن و اجاره روزهای پر تب و تابی را پشت سر میگذارد. این تحرک در بازاری که سالها با رکودش در عرصه اقتصاد معروف شده بود میتواند امیدهایی را برای متقا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تب و تاب  بازار مسکن در فصل نقل و انتقالات

امسال به دلایل مختلف فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن زودتر از موعد فرا رسیده است و بازار در تب و تاب خرید و رهن و اجاره روزهای پر تب و تابی را پشت سر میگذارد. این تحرک در بازاری که سالها با رکودش در عرصه اقتصاد معروف شده بود میتواند امیدهایی را برای متقاضیان این بازار فراهم آورد.

باران جعفری - بخش اقتصاد تبیان
مسکن

از نشانه های رونق بازار استناد به آمار سامانه اطلاعات بازار املاک ایران است که بر اساس این آمار از ابتدای اردیبهشت ماه مجموعاً شش هزار و 736 معامله مسکن ثبت شده است که این رقم نسبت به آمار دو هزار و 999 فقره فروردین ماه رشد چشمگیری داشته است.
بر همین اساس شمار کل معاملات مسکن در اردیبهشت ماه سال گذشته هفت هزار و 474 فقره بوده که اختلاف چندانی با معاملات ثبت شده در طول 24 روز سپری شده از اردیبهشت امسال ندارد. بنابراین پیش بینی می شود درصورتی که روند کنونی معاملات در هفته پایانی اردیبهشت ادامه داشته باشد، حجم معاملات ثبت شده این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.
البته با توجه به اینکه از سالهای گذشته رکود در بازار مسکن حاکم شده بود و میزان معاملات این بخش نسبت به قبلش کاهش داشته اکنون میتوان امیدوار بود این روند بهبود یابد. بر این مبنا اغلب کارشناسان بر این باورند با گذشت ماه های ابتدایی سال جدید و پیش روی به سمت فصل گرما بازار مسکن هم گرم می شود که البته این رونق منوط به ثبات وضعیت اقتصادی و قیمت های ارز و طلا باعث افزایش قیمت چشمگیر در بخش مسکن نخواهد شد و سال جاری آغاز سالی آرام با ثبات قیمت ها برای این بخش مهم اقتصادی خواهد بود.
با وجود نشانه های موجود مبنی بر رونق بازار قیمتها هنوز به کف بازار نرسیده و انتظارها برای ثبات قیمت ها همچنان پابرجاست که برخی نجات بازار مسکن از وضعیت رکودی را رونق  ساخت و ساز و برخی دیگر فعال سازی صنعت اجاره نشینی و عرضه مسکن می دانند.

از ابتدای اردیبهشت ماه مجموعاً شش هزار و 736 معامله مسکن ثبت شده است که این رقم نسبت به آمار دو هزار و 999 فقره فروردین ماه رشد چشمگیری داشته است.

برخی کارشناسان بر این باورند رکودی که در حال حاضر در بخش مسکن وجود دارد، به سمت کاهش قیمت می رود و می توان امیدوار بود که کاهش قیمت مسکن در پیش است. در عین حال فعالان بازار معتقدند ثبات سیاسی در کشور قطعاً در کاهش قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود طوری که جو روانی ناشی از رخدادهای سیاسی در چند ماه اخیر کاهش قیمت  در بازارهای دیگر چون سکه و ارز را رقم زده بنابراین کاهش قیمت در بازار مسکن در آینده ای نزدیک بعید به نظر نمی رسد.
بر این اساس به اعتقاد فعالان بازار مسکن اتخاذ سیاست های عملی و مثبت می تواند این روند كاهش قیمت را در بازار تشدید كرده و سبب رفع حالت رکود بازار مسكن شود.
البته با نگاهی به فایلهای موجود در بنگاه های معاملات مسکن نشان از تغییرات محدود در قیمت اجاره بها و میل به دریافت اجاره از سوی مالکان و عدم رهن کامل ملک به چشم میخورد. مشاوران املاک می گویند تقریباً در بیشتر نقاط شهر مالکان ملک خود را با اجاره بیشتر و رهن کمتر عرضه می کنند و دلیل آن را هم کاهش نرخ سود بانکی عنوان می کنند. به گفته یکی از مشاوران املاک در مرکز تهران اکنون برای عرضه شدن فایل واحدهای اجاره ای زود است و از اواخر خرداد ماه حجم فایل واحدهای اجاره ای افزایش می یابد، اما تعداد مراجعه کننده ها به بازار اجاره تقریباً زیاد است؛ اما این مسأله به تنظیم قرارداد ختم نمی شود؛ چراکه در حال حاضر حق انتخاب در بازار اجاره بسیار محدود است.
در زمینه این تغییر رویه مالکان حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته است: مطمئناً کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بخش مسکن و ساخت و ساز تأثیر مثبتی خواهد داشت اما بر بازار اجاره بها تأثیر کاهشی ندارد و فقط اجاره با رهن بیشتر بجای اجاره را افزایش داده است.
وی افزوده است: سود بانکی نقش مهمی در بازار مسکن دارد به همین دلیل هرقدر نرخ سود بانکی کاهش یابد هم به نفع اقتصاد کلان کشور و هم ساخت و ساز مسکن خواهد بود.
با این اوصاف باید منتظر ماند و دید آیا روزهای گرم و آرام به بازار مسکن بازخواهد گشت یا باید کماکان شاهد صبر متقاضیان و مالکان در این بازار بود.