تبیان، دستیار زندگی
ابراهیم حاتمی کیا در قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره «مدافعان حرم» عنوان کرد آرزو داشتیم رنگین کمان طیف های مدافع حرم را می دیدیم ولی بعضی را غریبانه غایب دیدیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدافعانی که مهاجر الی الله شدند

ابراهیم حاتمی کیا در قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره «مدافعان حرم» عنوان کرد آرزو داشتیم رنگین کمان طیف های مدافع حرم را می دیدیم ولی بعضی را غریبانه غایب دیدیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
مدافعانی که مهاجر الی الله شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم آیین اختتامیه جشنواره فیلم «مدافعان حرم» شب گذشته دهم خرداد ماه با حضور مقامات لشگری و کشوری و همچنین مسئولان سازمان صداوسیما و چهره های هنری در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

از جمله افراد حاضر در این مراسم می توان به حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، سردار حسین سلامی، محمدجواد ایروانی رییس بازرسی و نظارت دفتر مقام معظم رهبری، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، ابراهیم حاتمی کیا، داریوش ارجمند، مسعود ده نمکی، ابوالقاسم طالبی، محمد خزاعی و... اشاره کرد.

اجرای این مراسم را محمدجعفر خسروی بر عهده داشت و سالن مراسم از همان ابتدا با حضور جمعیت زیادی مواجه شد به گونه ای که بسیاری از مهمانان تا دقایق پایانی مراسم را ایستاده دنبال کردند.

حمید یادروج دبیر جشنواره فیلم مدافعان حرم در ابتدای این مراسم و در گزارشی از عملکرد نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم گفت: این جشنواره به همت خبرگزاری فارس، بسیج صداوسیما و موسسه کتیبه نوای فاطمی از سال گذشته آغاز به کار کرد. تصور ما این بود که تعداد 100 تا 150 اثر به دبیرخانه می رسد عملا حدود 400 اثر به دبیرخانه رسید که جای خوشحالی دارد فیلمسازان به مقوله مقاومت پرداخته اند.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم نگاه مردم را به سمت مدافعان حرم که بسیار مظلوم هستند، جلب کنیم. حتما در شبکه های اجتماعی دیده اید که عده قلیلی گفته اند این مدافعان پول می گیرند و این باعث شد ما جشنواره ای را برگزار کنیم تا نگاه غلط تغییر پیدا کند. این جشنواره سعی کرد با هدف قرار دادن فیلمسازان و مستندسازان این مهم را انجام دهد.

مدافعانی که مهاجر الی الله شدند

بعد از سخنان وی از علیرضا افتخاری دعوت شد تا روی سن بیاید و قطعه ای را برای شهدای مدافع حرم بخواند. از جمله ترجیع بندهای این شعر «وای اگر دست کسی پا به نجف باز کند» بود.

در این مراسم حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در ابتدا بیان کرد که علیرغم کسالت خود برای عرض ادب و احترام به ساحت مقدس شهدا و خانواده های آنان تمایل به حضور در این مراسم داشته است.

حجت الاسلام گلپایگانی با اشاره به آیات و روایاتی درباره شهیدان افزود: طبق یک حدیث اولین قطره خونی که برای رضای خدا از بدن شهید می ریزد، خداوند همه گناهانش را می آمرزد و در هنگام شهادت دو فرشته الهی همراهش هستند و گرد و غبار جنگ را از چهره اش پاک می کنند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری همچنین خطاب به خانواده های شهیدان مدافع حرم حاضر در مراسم ادامه داد: شما سرمایه گذاری بزرگی برای روز مبادایتان کرده اید. بدون شک شهید شما روز قیامت بدون شما پا در بهشت نخواهد گذاشت و این حق شفاعتی است که خداوند بزرگ به شهدا عنایت کرده است.

وی با ارزشمند دانستن نزدیکی زمان برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم با سالروز رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: امام خمینی(ره) با نهضت الهی و قیام خود ارزش های فراموش شده اسلام را احیا کرد. ارزش هایی که در طول تاریخ توسط حاکمان جبار فراموش شده بود توسط امام خمینی (ره) زنده شد که از جمله این ارزش ها مکتب شهادت است. تا پیش از انقلاب ارزش شهادت برای مردم ما چندان روشن نبود. امام این ارزش را برای آنها زنده کرد و با انقلاب خود در همراهی با مردم که امامشان را خوب می شناختند و نیک یاری اش کردند حماسه آفرید. ملت ایران به امام خود جواب آری گفتند و استقبال عظیمی که مردم در زمان ورود امام به کشور داشتند در تاریخ دیده نشد. مردم با بدرقه ای با شکوه نیز پیکر ایشان را به بهشت زهرا سپردند.

حجت الاسلام گلپایگانی در پایان گفت: امام حق حیات به گردن ما دارد. او با همراهی مردمش توانست یک سلسله فاسق و فاسد و جبار و دشمن دین را براندازد.

در ادامه مراسم با رونمایی از تمبر شهدای مدافع حرم، خانواده های شهدای مدافع حرم در آیین اختتامیه جشنواره فیلم مدافعان حرم مورد تقدیر قرار گرفتند.

مادر شهید محمدرضا خاوری در این مراسم روی سن رفت و گفت: او دو موشک زده بود در بین ماشین سوخت و هیچی از او باقی نماند. برای مادر بی صبرش هدیه ببرید او نه سری داشت نه دستی نه بدنی.

مادر شهیدان مجتبی و مصطفی بختی نیز در این مراسم بیان کرد: افتخار می کنم پسرانم را فدای اسلام و دین و رهبر کرده ام و نزد بی بی زینب سربلندم و خدا را شکر می کنم فرزندانم من حقیر را سرافراز کردند و به آنها افتخار می کنم. ان شالله امام زمان هرچه سریع تر ظهور کنند.

محمدرضا حسینی بای خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما  هم به عنوان یکی دیگر از تقدیرشدگان مراسم گفت: فقط من به عنوان خبرنگار در عراق و سوریه نبودم بلکه همکارم ایمان مرآتی هم حضور داشت. ما بیشتر سال گذشته را آنجا بودیم ولی خبرنگاران دیگری هم آنجا بودند اما از محمد حسن حسینی خبرنگاری که چشمانش را آنجا از دست داد هم یاد کنیم. او علی رغم اینکه یک چشمش را از دست داد همچنان در سوریه و لبنان گزارش می دهد و من تنها به نمایندگی از این افراد اینجا هستم.

در این مراسم همچنین سردار قاسم سلیمانی مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفت.

در این بخش از  مراسم داریوش ارجمند نیز در جایگاه قرار گرفت و گفت: گاهی زبان قاصر است از توصیف آنچه که وجود دارد و من می خواهم حرفم را از یک مقوله اجتماعی شروع کنم. فرهنگ کشور من فرهنگی جدا از همه فرهنگ هاست فرهنگ ما ممتاز است. ما هیچ گاه فرم گرا نبودیم و امروز از فرم نمایی رنج می بریم. فرم بر زندگی ما غلبه کرده است درحالیکه فرهنگ ما محتوایی است.

مدافعانی که مهاجر الی الله شدند

وی افزود: به گفته آقای بای آنکه چشمش را در حرم جا گذاشت چشم دیگری گرفت که به اعتقاد من هم همه این افراد چشم و فرم دیگری گرفتند. همانطور که 72 یار امام حسین (ع) در آن جنگ عظیم، «فرمی» نبودند بلکه آنها هم «محتوایی» بودند. آنها چه داشتند که امروز همچنان به آنها می نازیم و جانمان را فدا می کنیم آنها اهل محتوا بودند و من امیدوارم جامعه ما از این کثرت گرایی دور شود.

معرفی برندگان جشنواره فیلم مدافعان حرم

در این بخش از مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش کلیپ  دیپلم افتخار بهترین کلیپ به «موج دریا» به کارگردانی جواد مزدآبادی اهدا شد. تندیس جشنواره برای بهترین کلیپ نیز به «لبیک» به کارگردانی محمد و حسین بوشهری اعطا شد. همچنین لوح تقدیر دبیرخانه جشنواره بنا به پیشنهاد هیات داوران به حامد زمانی تعلق گرفت.

هیات داوران در بخش آثار مستند نیز پنج اثر زیر را جهت تقدیر معرفی کردند. دیپلم افتخار جشنواره به روح الله رفیعی کارگردان فیلم «خالد و مجتبی» اهدا شد. دیپلم افتخار دیگر جشنواره نیز به ناصر نادری تهیه کننده و کارگردان فیلم «رد پای فرشته» تعلق گرفت. همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به محمد هادی نعمت اللهی کارگردان فیلم «فرمانده» داده شد. تندیس جشنواره برای بهترین کارگردانی نیز به وحید فراهانی کارگردان فیلم «بی جی» اهدا شد. تندیس بهترین فیلم جشنواره به فیلم «پل» به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی امیرحسین نوروزی اعطا شد. همچنین تندیس جشنواره و جایزه ویژه دبیر جشنواره بنا به پیشنهاد هیات داوران به مجموعه آثار محسن اردستانی رستمی تعلق گرفت.

در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم، ابراهیم حاتمی کیا بیانیه هیات داوران را به شرح زیر قرائت کرد:

داوری درباره هنرمندی که جان گرو می گذارد و لحظه ای جان آفرین شکار می کند، قضاوت ساده ای نیست. داوری درباره هنرمندی که خیل مستندسازان به توفیق الهی و همت بلند خویش برگزیده می شود تا پنجره ای بگشاید که از آن حیرتکده قال، حال ببینیم، قضاوت ساده ای نیست.

داوری در ایامی که هنوز خون گرم شهیدان مدافع حرم در جوش و شیدایی است، قضاوت ساده ای نیست. داوری با چشمان همیشه بارانی تجربه تازه ای بود. آخر مگر می شود فرزندان مظلوم زینب را دید و مانع جوشیدن این احساسات شد. واقعا قضاوت ساده ای نیست. آرزو داشتیم تصویری نزدیکتر و شفاف تر از فرزندان زینب ببینیم ولی می دانیم که آداب غربت غریبان این پهلوانان قافله، در سایه بودن آنهاست و باید تا فجر پیروزی منتظر خورشید بمانیم.

آرزو داشتیم پرداختی نخبه تر و تحلیلی تر از این کارزار که جنگی نیابتی است، ببینیم ولی می دانیم که تک تیراندازان کج اندیش سفیانی فرصتی برای این تامل نمی دهند و عرصه همچون دوران مقدس بر جوانان تازه نفس و با غیرت و شیدا هموارتر است.

آرزو داشتیم رنگین کمان طیف های مدافع حرم را می دیدیم ولی بعضی را غریبانه غایب دیدیم.

خدا کند آنها ثبت شده باشند و روزی از گنجه مصلحت خارج شود. ما می دانیم مدافعان سلحشور حرم دلمشغولی های زیادی دارند، ولی بارها خودشان درباره تجربه مدافعان حرم دوران مقدس که اذعان به کم بهایی کرده اند. عزیزان، نسل فرزندان مدافع حرم فردا تصویر می خواهند و نه صرفا خاطره نگاری. باید ثبت کرد ولو در قاب های کوچک تلفن های همراه.

مدافعانی که مهاجر الی الله شدند

هیات داوران اولین جشنواره مدافعان حرم بر آستان عزم همه فیلمسازانی که در این مسیر گام نهادند، بوسه می زند و ان شاءالله این حرمت گذاران مصور عزمشان مقبول حضرت حق قرار گیرد.

سردار حسین سلامی جاشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سخنرانان این مراسم بود که در وصف شهدای مدافع حرم گفت: این شهدا با حکمت، تدبیر و شجاعت سکان هدایت سفینه نجات اسلام را در اختیار گرفتند.

وی با اشاره به مراسم تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم عنوان کرد: درود می فرستیم بر جسم های سوخته، استخوان های شکسته و نخل قامت های جوانانی که بر زمین افتاده اند تا قامت یک امت استوار باقی بماند.

زوال تمدن غرب و ظهور تمدن اسلامی

سردار سلامی تصریح کرد: ما امروز شاهد زوال یک تمدن و میلاد تمدنی دیگر هستیم. شاهد فروپاشی تمدنی هستیم که با تکیه بر لیبرالیزم ارمغانی نداشته است، تمدنی که جز غارت ملت های مظلوم، به راه انداختن چنگ های بزرگ، آواره کردن مردم بی گناه و از بین بردن آزادی محصول دیگری برای بشریت نداشته است. این تمدن غرب است که ما شاهد غروبش هستیم.

وی ادامه داد: ما در کنار این زوال شاهد طلوع پرفروغ خورشید یک تمدن در عرصه جهان هستیم و آن تمدنی است که پیامش آزادی، عدالت، کرامات انسانی، احیای ارزش های انسانی و احترام به هویت انسان هاست. تمدنی که پیامش صلح، دوستی، آرامش، امنیت و پیشرفت برای همه عالم است. تمدن غرب که در حال زوال است برای جهان اسلام به خصوص از 100 سال قبل تاکنون هیچ ثمره ای جز کوچک سازی امت اسلام و تبدیل آن به دولت های ضعیف، غارت اقتصادی و محو هویت فرهنگی و انحطاط علمی و فقر و آوارگی نداشته است.

جانشین فرمانده کل سپاه بیان کرد: آمریکا و انگلیس در بسیاری از نقاط جهان جنگ به راه انداخته اند اما امروز تمدنشان پوسیده و رو به زوال است و  اسلام به حاکمیت رسیده است. امروز انقلاب اسلامی توانسته توازن قدرت نظامی را به نفع مسلمانان تغییر دهد.

خانواده شهدای مدافع حرم معماری تمدن اسلامی را می سازد

سردار سلامی افزود: انقلاب اسلامی توانست در برابر همه توطئه ها و سناریوهای قدرت  های بزرگ بایستد. ما روزی در امتداد کرخه و کارون می  جنگیدیم و امروز در شرق مدیترانه در حال جنگ هستیم. جهان اسلام در گذشته میدان حضور آمریکایی  ها و انگلیسی  ها بود ولی امروز در هیچ سرزمین اسلامی فرش قرمز زیر پای این مستکبران پهن نمی شود.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به مدافعان حرم تصریح کرد: مدافعان حرم مهاجر الی الله شدند و فرزندان این شهدا در حال ساختن معماری تمدن حقیقی جهان اسلام هستند. دشمن امروز می خواهد به هم پیوستگی اعتقادی را در دنیای اسلام از بین ببرد اما ما با تمام پیکره استکبار می جنگیم و قدرت مادی و معنوی خود را برای این کار انباشته ایم.

با پایان سخنان سردار سلامی، خسروی مجری مراسم از هنرمندان نوجوان گروه سرود «ارغوان» دعوت کرد تا روی سن بیایند و سرود «ارغوان» را که درباره شهدای مدافع حرم است، بخوانند.

حضور این گروه از کودکان روی سن و اجرای سرودی که به تازگی نماهنگ آن از طرف رهبری تقدیر شده بود حال و هوای دیگری به این مراسم داد.

همچنین حضور کودکان شهدای مدافع حرم در سالن و بیرق هایی بر دستان آنها که نام مدافع حرم را بر آنها نقش بسته بود نکته دیگری بود که توجه ها را به خود جلب می کرد.

از دیگر افرادی که در این مراسم پشت تریبون قرار گرفت علی فروتن عضو گروه فیتیله ای ها بود.

بوسه یک عضو گروه فیتیله ای ها بر دست کودکان شهدای مدافع حرم

وی که خود را نماینده دو عضو دیگر فیتیله ای ها می دانست درباره حضورش در این مراسم عنوان کرد: برای من بسیار اتفاق جالبی است که امشب در کنار خانواده های شهدای مدافع حرم حضور دارم. این خانواده ها از عزیزترین برگزیدگان خداوند هستند.

فروتن با اشاره به بعضی از سخنانی که درباره مدافعان حرم در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، یادآور شد: حرف و حدیث های زیادی پشت سر این عزیزان وجود دارد و امیدوارم خدا از کسانی که این حرف ها را می زنند، بگذرد.

این مجری و هنرمند در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد که به نمایندگی از کودکان سراسر ایران بر دست فرزندان شهدای مدافع حرم بوسه می زند و ادامه داد: من تا آخر عمرم این بوسه را بر پیشانی خود نگه می دارم. امیدوارم مردم جهان قدر این شهدا را بدانند و من تا عمری دارم مدیون این افراد هستم.

وی همچنین در پایان از جمعیت داخل سالن خواست که به افتخار فرزندان شهدای حرم که منتظرترین افراد هستند دست بزنند.

سپس قطعه دیگری توسط یک خواننده جنوبی درباره شهدا خوانده شد.

این مراسم تا نیمه شب ادامه داشت و تا پایان پذیرای خانواده های شهدای حرم و قاب های آنها در گوشه و کنار سالن بود.

مجری مراسم برای اهدای جوایز بخش مسابقه از مسئولان و هنرمندان از جمله رییس سازمان صداوسیما، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی، محمد خزاعی، سردار سلامی، سردار کارگر، بروجردی، علی فروتن، داریوش ارجمند و... دعوت کرد تا روی سن بیایند و با حضور این افراد به برگزیدگان جوایزی اهدا شود و این درحالی بود که به گفته خود مجری، سن دیگر جایی برای حضور افراد دیگر نداشت.

بعد از اهدای جوایز، عکس یادگاری اولین جشنواره مدافعان حرم ثبت شد و محمدجواد ایروانی معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری در سخنان کوتاهی بیان کرد که اگر مدافعان حرم نبودند ما در چنین فضایی حضور نداشتیم، امنیت امروز ما مدیون فداکاری های شهدای مدافع حرم است و ما وظیفه داریم در پاسداری از اعتقادات آنها بکوشیم.


منبع : مهر