سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
ماجرای پخش ربنای محمدرضا شجریان از تلویزیون، روز گذشته بدجوری غوغا به پا کرد. برگزاری ایلنا، به نقل از فضل الله شریعت پناهی، سرپرست فعلی شبکه یک، اعلام کرد که ربنای استاد محمدرضا شجریان، رمضان از شبکه یک پخش می شود. هنوز خبر به طور کامل منتشر نشده و در سا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال شجریان

ماجرای خبری که ابتدا تائید شد و خیلی زود تکذیب

ماجرای پخش ربنای محمدرضا شجریان از تلویزیون، روز گذشته بدجوری غوغا به پا کرد. خبرگزاری ایلنا، به نقل از فضل الله شریعت پناهی، سرپرست فعلی شبکه یک، اعلام کرد که ربنای محمدرضا شجریان، رمضان از شبکه یک پخش می شود. هنوز خبر به طور کامل منتشر نشده و در سایتهای مختلف خبری، دست به دست نچرخیده بود که همین مدیر، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، خبر را تکذیب کرد.

منیژه خسروی -بخش سینما و تلویزیون تبیان
شجریان


ابتدای هفته روزنامه هفت صبح در گزارشی خبر داد که تلویزیون بالاخره به پخش ربنای استاد شجریان رضایت داده و آنطور که شنیده می شود، شبکه یک به احتمال خیلی زیاد آن را در برنامه قبل از افطارش می گذارد. بعد از انتشار این خبر، روز گذشته خبرگزاری ایلنا در گفت وگو با فضل الله شریعت پناهی، مدیر شبکه یک، خبر پخش این ربنا را به صورت رسمی اعلام کرد. شریعت پناهی گفته بود:«هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده. هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما با ریاست آقای علی اصغر پورمحمدی صحبت هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه که ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود. در آن جلسه؛ تصمیمی مبنی بر اینکه همه شبکه ها ربنا را پخش کنند یا یک یا چند شبکه خاص، گرفته نشده بود.» بعد هم در جمله ای صراحتا گفته بود:« من فکر می کنم امسال صدای استاد شجریان پخش می شود.»

تکذیب خبر

تایید رسمی پخش ربنای شجریان توسط سرپرست شبکه یک، بلافاصله در کانال های تلگرامی و شبکه های مختلف اجتماعی منتشر شد و دست به دست گشت. این خبر ساعت 15:20 روی خروجی خبرگزاری ایلنا قرار گرفت و ساعت 16:04 تکذیب شد. شریعت پناهی، خیلی سریع با باشگاه خبرنگاران گفت وگو کرد و صراحتا خبر پخش ربنا را تکذیب کرد:« این خبر دروغ  است و من به کل آن را تکذیب می کنم.» او توضیح داد که «خبر منتشر شده بر اساس سوال خبرنگاری بود که از من پرسید آیا صدای شجریان در ماه رمضان از تلویزیون پخش می شود که من در پاسخ گفته بودم این بحث در جلسه  ای که آقای پورمحمدی معاون سابق سیما داشتیم مطرح شده بود اما تصمیم گیری در حیطه وظیفه ما نیست.» بعد هم گفت: «من همین جا اعلام می کنم اگر فایل صوتی من در رابطه با صحبت هایی که منتشر شده است وجود دارد در همان سایت خبری قرار بگیرد.» درباره ماجرای پخش ربنا هم توضیح تکمیلی دیگری داد. گفت در حال حاضر با عوض شدن رییس سازمان صدا و سیما و همچنین معاونت سازمان هیچ خبر قطعی را نمی توان در رابطه با این موضوع اعلام کرد و این اتفاق منوط به تصمیم نهایی مدیران سیما است.

تکذیب ها و گفت وگوهای ادامه دار

 شش سال پیش بود كه جبهه گیری محمد رضا شجریان بعد از اتفاقات سال 88 ، مسئولان تلویزیون را بر آن داشت تا تصمیم به حذف كامل چهره و صدای او بگیرند. شجریان پیش تر اعلام كرده بود صدا و سیما حق اجازه پخش صدای او را ندارد؛  در این میان اما ربنا را استثنا كرده بود. در نهایت سال 89 به دستور مرتضی میرباقری ، معاون سیما جلوی پخش ربنا گرفته شد.

سرعت انتشار خبر پخش ربنای  شجریان در سایتها و شبکه های اجتماعی به اندازه ای بالا بود که همه تقریبا تا عصر مدام راجع به این مسئله حرف می زدند اما خبر تکذیب آنطور که باید موجی در جامعه به راه نینداخت. به همین دلیل هم بود که شریعت پناهی، تا عصر، چند بار با چند سایت مختلف گفت وگو کرد و هربار صراحتا مسئله تکذیب خبر را پیش کشید. دقیقا سه دقیقه بعد از انتشار خبر تکذیب در باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فارس، خبری در همین زمینه منتشر کرد. شریعت پناهی در گفت وگو با فارس مجددا تاکید کرد که:« من نگفته بودم که قطعا ربنای ایشان از تلویزیون پخش می شود، بلکه گفته بودم که این مورد منوط به نظر معاون جدید سیماست و در این باره باید ایشان به این جمع بندی و قطعیت برسند.»

روی دیگر خبر

بحث انتشار خبر پخش ربنای شجریان، در آخرین گفت وگوی شریعت پناهی، وجهه دیگری به خودش گرفت. شریعت پناهی به این خبرگزاری گفته:« خبری را که خبرگزاری ایلنا درباره پخش ربنای شجریان در ایام ماه مبارک رمضان منتشر کرده اند تکذیب می کنم.» بعد هم توضیح داده که « خبرگزاری کار ایران(ایلنا) بار اول نیست که علیه سازمان صدا و سیما مطالب کذب منتشر می کند.»

آن چه گذشت

 شش سال پیش بود كه جبهه گیری محمد رضا شجریان بعد از اتفاقات سال 88 ، مسئولان تلویزیون را بر آن داشت تا تصمیم به حذف كامل چهره و صدای او بگیرند. شجریان پیش تر اعلام كرده بود صدا و سیما حق اجازه پخش صدای او را ندارد؛  در این میان اما ربنا را استثنا كرده بود. در نهایت سال 89 به دستور مرتضی میرباقری ، معاون سیما جلوی پخش ربنا گرفته شد.

آشتی تلویزیون و شجریان

با این حال سال گذشته اتفاقی رخ داد و  نشانه هایی از آشتی سیما و شجریان رونمایی شد.  8 ماه پیش ابتدا نام و تصویر محمد   رضا شجریان در قاب تلویزیون قرار گرفت؛ در بخش خبری 20:30 . آن زمان شجریان بیمار بود و این بخش خبری ضمن انتشار خبر بیماری،  از او به عنوان استاد یاد كرد. موج مثبت و منفی به اتفاق مذكور، خیلی زود فروكش كرد اما ظاهرا پس ذهن مدیران ارشد تلویزیون این فكر مانده بود كه می توان با شجریان از در مصالحه وارد شد.
اسفند 94 تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) همراه با تصاویری از نمادهای پرچم ، کوه دماوند، انتخابات و فعالیت های هسته ای کشورمان و ... با صدای محمد رضا شجریان روی آنتن شبكه سه رفت. این اتفاق در آستانه انتخابات مجلس رخ داد و همین باعث شد مسأله«مصالحه تلویزیون با شجریان» تحت الشعاع قرار گیرد.
نوروز امسال محمد رضا شجریان نامه ای نوشت و خبر بیماری سرطان خود را عمومی كرد . هشتم نوروز در بخش خبری شامگاهی شبكه چهار تصویری از او پخش شد و از سلامتی او خبر داد. این اتفاق هم مثل ماجرای 20:30 مثل بمب صدا كرد و واكنش های متفاوتی در فضای مجازی بوجود آورد.
سال پیش و حین پخش سریال «او یک فرشته بود» از شبكه آی فیلم، تصنیف «ربنا» حذف نشد تا معلوم شود مسئولان تلویزیون حساسیتی در این زمینه ندارند .

ربنا پخش می شود؟

این همه مقدمه یک نتیجه به کارشناسان رسانه می داد: تلویزیون قصد دارد ربنا را در رمضان 95 پخش کند. چه بسا اگر رئیس صدا و سیما و معاون سیما تغییر نمی کردند این اتفاق حتمی بود اما حالا با این همه جنجال و هیاهو احتمال این اتفاق ضعیف است.




تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین