تبیان، دستیار زندگی
بهبودی یکی از مهره های مهم واسطه رضا شاه با انگلیسی ها بود و از محرمانه ترین اسرار رضا اطلاع داشت و هیچ کس دیگر به اندازه او درباره وقایع پشت پرده حکومت رضا شاه مطلع نبود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلیمان بهبودی

سلیمان بهبودی فرزند سلمان در   1275شمسی در تهران متولد شد، پس از کسب دیپلم از مدرسه  آلیانس به استخدام وزارت دارایی درآمد و چندی بعد در 1296 در دفتر ژاندارمری استخدام شد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
title

آشنایی سلیمان بهبودی با رضاخان

در همین سمت بود که با رضا خان سرتیپ قزاق آشنا شد. این آشنایی منجر به  آن شد که چند سال بعد در فروردین 1301 رضاخان که حال وزیر جنگ بود او را به مدیریت امور  داخلی خود منصوب کند.سلیمان بهبودی خرید و تهیه مواد غذایی خانه سردارسپه، تنظیم قرارهای ملاقات و پاسخ به نامه ها و حفاظت از وی را برعهده داشت:"...سه نفر یعنی بنده، حمدالله و محمد که هر سه نظامی و از محارم بودیم تا مدتی شبها از ساعت 11 بعد از ظهر  تا شش صبح  مسلح دور اتاق خواب به نوبت  دو ساعت به دو ساعت  کشیک می دادیم . این وضع تا وقتی که حضرت اشرف  ازدواج  مجدد کردند  ادامه داشت."
با به سلطنت رسیدن رضا خان در 1304، سلیمان بهبودی به  سمت ریاست سرایدارخانه کاخهای شخصی شاه منصوب شد. در تمام سفرهای شاه او را همراهی می کرد و نزد وی ارج و قرب خاصی داشت. مناسبات میان سلیمان بهبودی و رضا خان سردارسپه هر روز صمیمی تر می شد خصوصا بعد از آنکه رضا خان از وی خواست تا سوگند وفاداری به او و خاندانش را ابراز کند و  وعده داد که در ازای این وفاداری و خدمت  راه پیشرفت و ترقی وی را میسر سازد.

ماندن در کنار شاه جوان

بعد از شهریور بیست و استعفای رضا خان  بهبودی شاه مخلوع از وی خواست تا درکنار شاه جوان بماند ولی بهبودی در کنار شاه معزول باقی ماند و  بعد از مرگ وی به تهران بازگشت. وفاداری او نسبت به  محمدرضا پهلوی ادامه یافت و در 1328  به سمت ریاست تشریفات   منصوب شد. در جریان کودتای نافرجام بیست و پنج مرداد1332  به همراه ارنست پرون، دکتر مظفر بقایی؛ سرلشکر باتمانقلیچ... دستگیر شد.  بهبودی  پس از کودتای  مرداد 1332 به پاس خدماتش یک قطعه نشان درجه یک رستاخیز  در نهم شهریور 1332  به ریاست تشریفات داخلی دربار  منصوب شد .

سلیمان بهبودی فراماسونر و عضو لژهای همایون، روشنایی و تهران بود. او در سال 1333 از محمدرضا پهلوی اجازه تاسیس لژی جدید را گرفت و پس از کسب اجازه به همراه ناصر بهبودی(پسرش)؛ مهندس محسن فروغی؛ مهندس حسین شقاقی؛ دکتر غلامرضا کیان؛ علی اصغرخشایار و نصرالله آذری به بصره رفته و به عضویت لژ فیحا درآمدند. این عده پس از سه سال مجوز تاسیس لژ روشنایی را گرفتند.

سال 1341 در جریان رفراندوم اصلاحات ارضی، از سوی  شاه برای جلب نظر روحانیت به قم مامور شد ولی موفقیتی در این امر به دست نیاورد.:"من [امام خمینی ] نصیحت کردم به شاه، فرستاد  آدم آنجا، در آن اول امر قبل از رفراندوم به وسیله بهبودی به وسیله پاکروان  پیغام دادم به او آقا نکن  این کار  را  این رفراندوم را نکن ...."

امام خمینی در پاسخ به استفتاء متدینین تهران در مورد رفراندوم بار دیگر به پاسخ خود به بهبودی پرداختند:"بسم الله الرحمن الرحیم ؛ هرچند میل نداشتم مطلب به اظهار نظر برسد لهذا مصالح و مفاسد را به وسیله  آقای بهبودی به اعلیحضرت تذکر دادم ..."

سلیمان بهبودی در آبان 1343 به علت اختلاف با اسدالله علم طبق دستور تلفنی قدس نخعی برکنار و خانه نشین شد.

قولی دیگر حاکی از این است که او و پسرش ناصر بهبودی، نماینده دوره بیست و یکم مجلس، نمایندگان را در مقابل دولت حسنعلی منصور و لایحه  اعطای مصونیت قضایی تحریک کردند و این موضوع باعث طردش از دربار شد:

از زمان مرگ  سلیمان بهبودی اطلاع دقیقی در دست نیست ولی به طور  مبهم اشاره شده که او چند سالی قبل از انقلاب درگذشته است  .کتاب خاطرات او  پر از تملق و تمجید و شیفتگی است، قول وفاداری در این روز نوشته ها محسوس است و بر خلاف اسدالله علم هیچ سری از اسرار مخدوم   از سوی  بهبودی افشا نمی گردد. این در حالی است که  نزدیکی و مناسبات میان سلیمان بهبودی و رضا شاه از مناسباتی منحصر به فرد و کمتر شخصی تا این حد به  زندگی رضا خان نزدیک بوده است. سپهبد فردوست مناسبات میان این دو را  روایت می کند:" یکی از مهره های  مهمی که واسطه  رضا خان با انگلیسیها بود  و از محرمانه ترین  اسرار رضا  اطلاع داشت و هیچکس دیگر را سراغ ندارم  که به اندازه او  درباره وقایع  پشت پرده  حکومت رضا خان  مطلع باشد سلیمان بهبودی بود."


منبع: تازه ترین مطالب رجال


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .