تبیان، دستیار زندگی
این منطقه یکی از زیباترین جلوه های طبیعت استان مرکزی و از زیستگاه های مهم و بین المللی پرندگان است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تالاب میقان اراک
تالاب میقان، لانه پرندگان مهاجر

تالاب میقان اراک

این منطقه یکی از زیباترین جلوه های طبیعت استان مرکزی و از زیستگاه های مهم و بین المللی پرندگان است.
تالاب میقان، آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب های سطحی مسیل های فصلی را جذب می کند و مساحت حوزه دریاچه فصلی آن بسته به ورودی آب بین 100 تا 110 کیلومتر مربع متغیر است.
این تالاب در روزگاران گذشته به نام نمکزار فراهان مشهور بوده است. محیط دریاچه میغان از 16 تا 24 کیلومتر متغیر است و جزیره کوچکى در وسط آن قرار گرفته است که آثار و خرابه هاى ساختمانى در آن وجود دارد.
آب دریاچه به قدرى شور است که در هر لیتر آن در تابستان 50 گرم، در بهار 38 گرم و در زمستان 28 گرم نمک وجود دارد. این دریاچه زیستگاه گروه هاى بزرگ پرندگان است و آب و هواى آن در فصل پاییز بسیار مناسب است.
کویر میقان به لحاظ فیزیکی وظیفه تلطیف هوای اراک را بر عهده دارد و روان آب های این شهر وارد کویر می شود.
تالاب میقان؛ سفید برفی ای در دل کویر
تالاب میقان اراک

این تالاب یا دریاچه در منطقه فراهان سفلی قرار دارد، که در فصل بارندگی پرآب است و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمک زار در می آید که به کویر و دریاچه میقان شهرت دارد. خاک این منطقه از مارن ورس بوده و در هوای مرطوب و بارانی نرم می شود. و هنگامی که رطوبت هوا کم می گرد قدرت تبخیر آب افزایش می یابد در دریاچه به علت شوری آب گنبدها و طبقات نمکی شکل می گیرد این طبقات و لایه های نمکی تمامی سطح دریاچه را پوشانده است و از فاصله دور سفید و برفی جلوه می کند.
زیبایی این دریاچه در تمامی ایام روز به ویژه در هنگام طلوع وغروب خورشید شگفت انگیز بوده وجلوه ها و سراب های ایجاد شده آن هر بیننده ای را متحیر می سازد .
این تالاب با توجه به داشتن ترکیبات نمک، آب های وارد شده را ضد عفونی می کند و بخشی از تلطیف هوای اراک به عهده کویر میقان و تالاب آن است این تالاب در مواقع پر آبی اراک، به 30 هزار متر نیز افزایش می یابد. 
 حیات دو هزار ساله تالاب در انتظار گردشگران
به عقیده کارشناسان تالاب میقان دارای پیشینه ای دو هزار ساله است که به دلیل کهنسالی، زیستگاه پرندگان مهاجر از سمت سیبری است. این تالاب از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در مرکز کشور است.
 وجود گونه های منحصر به فرد گیاهی و چشم اندازهای بکر موجود در این منطقه، قابلیت آن را دارد که با رعایت استانداردهای زیست محیطی پذیرای جمع بسیاری از گردشگران و مشتاقان طبیعت باشد.


koodak@tebyan.com
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.