تبیان، دستیار زندگی
حداکثر رقم بدهی معاونت هنری ۶ میلیارد است/ تسویه تا پایان شهریور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدهی ۶ میلیاردی معاونت هنری

title

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد رقم بدهی فعلی معاونت را ۵.۵ تا ۶ میلیارد اعلام کرد که با مساعدت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ارتقای بودجه این بدهی تا پایان شهریور تسویه می شود.

سه شنبه ۴ خرداد ماه اجلاس کمیته های تخصصی امور هنری با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان عرصه های مختلف در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. علی مرادخانی در این جلسه که با حضور نماینده سازمان مدیریت، سخنگوی دولت، مدیرکل دفتر موسیقی، تجسمی، نمایشی و اعضای کمیته های هنری برگزار شد، گفت: جلسات کمیته های تخصصی طی دو سال گذشته در دولت یازدهم برگزار شده که بر این اساس سه جلسه از جلسات کمیته ارزشیابی با حضور همه کمیته های تخصصی برگزار شده است. در این جلسات فلسفه ارزش های هنری و اهدای درجه هنری به هنرمندان و همچنین موضوعات مختلف مورد نقد قرار می گیرد. به هر حال حضور نماینده سازمان مدیریت و دولت قطعا باعث می شود تصمیمات بهتری در آینده گرفت البته با همراهی هنرمندان کشور و کمک محمدباقر نوبخت و دولت محترم بودجه معاونت هنری افزایش یافته است.

همچنین در گزارشی که ۹ خرداد از سوی روابط عمومی جشنواره امام رضا(ع) در اختیار رسانه ها قرار گرفت از جلسه کارگروه هنری چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور علی مرادخانی معاون هنری خبر داده شد که در آن مرادخانی گفته بود: دولت یازدهم توجه خاصی نسبت به موضوع هنر دارد و به همین دلیل موافقت شده تا بودجه معاونت هنری که بسیار کم بود در سال ۹۵ افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

به دلیل این سخنان و اهمیت مساله بودجه معاونت هنری گفتگویی با علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و از او درباره تعامل با محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای ارتقای بودجه این معاونت پرسیدیم.

*شما در چند روز اخیر در سخنانتان از ارتقای بودجه معاونت هنری به واسطه مذاکره با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داده اید. این بودجه ای که از آن نام می برید چگونه محقق شده، به چه شیوه ای تخصیص می یابد و همچنین برنامه ریزی برای هزینه کرد آن چگونه است؟

- سال گذشته با کمک و همراهی دوستان در وزارت ارشاد دیدارهایی با جناب آقای دکتر نوبخت داشتیم که حاصل مذاکرات این بود که ما بتوانیم پایه بودجه معاونت هنری را ارتقا بخشیم که به رقم معقولی می رسد تا از این پس در معاونت هنری مدیریت امور با طیب خاطر بیشتری پیش برود و آن میزان چالش هایی که ما در ۲ سال گذشته داشتیم، نداشته باشیم.

اما ان شاءالله در نظر است امسال همه بدهی های به جا مانده از سال های قبل را تسویه کنیم. بخشی از این بدهی ها مربوط به استان ها است که ما سال گذشته در آخرین لحظات توانستیم تخصیص بودجه آن را بگیریم ولی به دلیل اینکه خزانه پول نداشت نتوانستیم آن رقم را دریافت کنیم و امیدواریم تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه این بخش از بدهی کاملا تسویه شود و بتوانیم در استان ها تفاهمات و کارهای جدید را کلید بزنیم. به طور مثال امسال یکی از کارهای مهم در استان ها این است که به وضعیت هنرستان های کشور رسیدگی شود. در حال حاضر هنرستان های ما وضعیت خوبی ندارند و لازم است امکانات آنها به روز شود تا به وضعیت مطلوب نزدیک شوند.

بخش دیگر بدهی ها مربوط به جشنواره ها، افراد مختلف از جمله هنرمندان و سازمان ها است که این رقم ها لزوما مربوط به کارهای اداری و اجرایی نیست بلکه به قراردادهای هنری نیز مربوط می شود که عمده آن هم مربوط به بخش تئاتر است. ما قصد داریم این بخش از بدهی را هم حداکثر تا آخر شهریور ماه تسویه کنیم. با صاف شدن بدهی های به جا مانده در معاونت هنری کمی خیالمان راحت می شود و اگر امسال به نقطه سر به سری و بدون بدهی برسیم می توان برای برنامه های جدید گام برداشت.

* در حال حاضر رقم کامل بدهی معاونت هنری چقدر است و چون اشاره کردید بخش زیادی از بدهی مربوط به حوزه تئاتر است بدهی آن بخش را هم لطفا بفرمایید.

- در حال حاضر رقمی بین ۵.۵ تا ۶ میلیارد بدهی کل معاونت هنری است که ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون آن مربوط به بخش تئاتر است.

*این روزها گرچه تب و تاب و حاشیه های مربوط به ارکسترها آرام شده است ولی متاسفانه هم ارکستر سمفونیک تهران هم ارکستر موسیقی ملی چند هفته پیش روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشت. آیا این فضا به گونه ای مدیریت می شود که دوباره شاهد آن میزان تنش نباشیم؟

- تغییر در یک ساختار می تواند در ابتدای مسیر چالش هایی ایجاد کند و با توجه به اینکه ما ساختار اداره ارکسترها را تغییر دادیم بخشی از این اعتراض ها مربوط به این مساله بود. با این حال ارکستر سمفونیک تهران کارهایش روی روال افتاده است و ارکستر موسیقی ملی هم می تواند کارهایش را انجام دهد.

البته این میزان چالش در این زمینه اتفاق خوشایندی نبود. ما در عرصه فرهنگ و هنر تمام تلاش خود را می کنیم تا مردم با استفاده از برنامه ها و محصولات فرهنگی هنری به آرامش برسند نه اینکه خودمان هم برای آنها چالش ایجاد کنیم. نکته مهم این است که مجموعه ارکسترها مربوط به یک فرد خاص و مایملک شخصی نیست بلکه یک مجموعه سازمانی است که هر کسی به اندازه وسع خود در امور آن مشارکت دارد.

در حال حاضر هم با تشکیل شورای هنری افراد قابلی از حوزه موسیقی برای ارکسترها تصمیم گیری می کنند و مبنای کارشان هم خردجمعی است و امور با تشریک مساعی و همفکری پیش می رود که ما نیز از این شیوه استقبال می کنیم.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .