تبیان، دستیار زندگی
آشفتگی ذهنی، یکی از مشکلاتی است که ممکن است در این دوره باقی مانده تا کنکور، برخی از داوطلبان، چه داوطلبان زرنگ و با آمادگی بالا، چه داوطلبان با آمادگی متوسط و چه داوطلبانی که کم مطالعه کرده اند، به آن مبتلا شوند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با یک فکر آزاد به پیش! قسمت دوم

با یک فکر آزاد به پیش! قسمت دوم

2- افکار منفی را دور بریزید.

همه ما روزانه با افکار منفی در برخی از موارد مواجه می شویم. این افکار، ذهن بیشتر کنکوری های عزیز را در هم می ریزد و باعث می شود تا فکر و توان آن ها برای یادگیری دروس و آمادگی برای کنکور به خوبی عمل نکند.

نگران نباشید، شما در این زمینه تنها نیستید بلکه همه ی کنکوری ها در موارد و زمان های مختلف، دچار افکار منفی و ناامید کننده می شوند، اما نکته مهم، این است که بتوانید این افکار را دور بریزید و به خوبی در ادامه مسیر قرار بگیرید.

اتفاقات گذشته را کنار بگذارید. گذشته، گذشته است و برای تغییر آن نمی توانید کاری انجام دهید، جز آن که از آن درس بگیرید، پس افکاری را که درباره مسائل گذشته است و ذهن شما را به خود مشغول می سازند به پس زمینه برانید، چون این مسائل، جزو مسائل غیر مهم به شمار می روند.

مسائل حل ناشدنی زندگی را که راه حلی ندارند و باید با آن ها کنار بیایید و جزو مسائل غیر مهم محسوب کرده و آن ها را یادداشت کنید. جای آن ها در پس زمینه است، پس به آن ها اجازه جولان ندهید و محکم بگویید: (گذشته ها، گذشته است. مهم، آینده است و من می توانم از پس همه چیز برآیم.)

با یک فکر آزاد به پیش! قسمت دوم

دور ریختن افکار منفی، کار بسیار راحتی است. فقط کافی است که به صورت مداوم به اهدافتان فکر کنید و خودتان را در رشته و دانشگاه مورد نظر خود تصور کنید. با خود فکر کنید که به شغلی که آرزو دارید بعد از فراغت از تحصیل، در آن مشغول باشید، اشتغال دارید و فرد مطرحی در جامعه هستید.

ژس سر در دانشگاه مورد نظرتان را به محلی که در معرض دیدتان است، بزنید و هنگام خوابیدن موقع بیدار شدن یا هر وقتی که احساس خستگی و ناامیدی کردید، به آن توجه کنید. یادتان باشد که مهم ترین راه برای بیرون ریختن افکار منفی، داشتن افکار مثبت است. پس مرتب با خود بگویید: (من می توانم، من می توانم، به همه ی آنچه که در ذهن دارم برسم. من موفق می شوم.)

3- استراحت کنید

وقتی صحبت کنکور به میان می آید همه فکر می کنند که یک کنکوری، باید همیشه در حال درس خواندن باشد و پیوسته درس بخواند و هیچ استراحتی نداشته باشد.

هر چه به زمان کنکور نزدیک تر می شویم این اندیشه در ذهن مشاوران کنکور، والدین و خود داوطلبان قوی تر می شود. در واقع، متاسفانه، عده ای نزدیک شدن به زمان کنکور را به مطالعه بی وقفه اشتباه می کنند، و این تصور بسیار غلطی است.

زیرا یک کنکوری که از چند ماه قبل، شروع به مطالعه کرده است، برای اینکه مهم ترین دوره مطالعه اش را هم با آرامش و به صورت مطلوب بگذراند، نیاز به استراحت کافی دارد. استراحت، نیاز هر انسانی است.

این اشتباه است که فکر کنیم می توانیم بدون استراحت پیش برویم اگر زمان استراحت ما کافی و منظم نباشد، مطمئناً خستگی ما را از ادامه مسیر باز می دارد. درست است که شما دوستان عزیز، زمان باقی مانده را که مهم ترین زمان برای رسیدن به موفقیت است، باید دریابید، اما نکته مهم تر، این است که سنجیده رفتار کنید.

همه شما عزیزان، نیاز دارید که بین شش تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابید. به علاوه باید بین مطالعه دروس هم، استراحت داشته باشید تا مغز شما به خوبی، مطالبی را که خوانده اید، در جای مناسب ذخیره کند. این زمان استراحت را بسته به عادات مطالعه، خواب و بیداری و استراحت های بین درسی خود تقسیم کنید و نگران وقت اختصاص داده به استراحتتان نباشید. اگر برای مطالعه، وقت بیشتری بگذارید و در ادامه خسته شده و دچار آشفتگی ذهنی شوید، وقت بیشتری از شما هدر خواهد رفت، افزون بر اینکه مطالب را نیز به خوبی یاد نگرفته و مجبورید در زمان دیگری، آن ها را مجدداً مطالعه کنید.

با یک فکر آزاد به پیش! قسمت دوم

4- از استرس دوری کنید.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث آشفتگی ذهنی داوطلبان عزیز می شود، استرس است.

استرس و اضطراب، باعث می شود که برخی از داوطلبان عزیز، پیوسته به این نکته فکر کنند که مطالعه خوبی نداشته اند، ممکن است که سر جلسه نتوانند به سوالات پاسخ دهند، وقت کافی برای مطالعه دروس در روزهای باقی مانده ندارند و ... در ادامه، همین استرس باعث می شود تا شما نتوانید بهره وری خوبی داشته باشید و خوب درس بخوانید.

مضاف بر اینکه ذهن شما، پیوسته مشغول چیزهایی است که هنوز رخ نداده و ممکن است که هیچ گاه هم رخ ندهد برای مقابله با استرس و درنتیجه جلوگیری از بروز یکی از دلایل آشفتگی ذهنی، سعی کنید که به خودتان اعتماد کنید، خودتان را با کسی مقایسه نکنید، از مسائلی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید و فقط به هدف فکر کنید و با انگیزه و پشتکار به ادامه کار بپردازید.

نکته مهم دیگر درباره ی مقابله با استرس، این است که اگر استرس شما در موضوعی خاص، بسیار زیاد و غیر قابل کنترل است، حتماً با آن مواجه شوید و یا با شخصی مانند پدر و مادر یا مشاور و یا کسی از دوستان نزدیکان در میان بگذارید. آن وقت خواهید دید که موضوعی که باعث استرس و آشفتگی ذهنی شما می شود، چقدر برای اطرافیانتان که از بیرون به آن موضوع می نگرند، پیش پا افتاده است.

5- تفکیک کنید.

قبل از هر چیز، مواردی را که معمولاً در طی روز، ذهن شما را به خود مشغول می سازد، یادداشت کنید. به این منظور، لازم است که چند روز تا حداکثر یک هفته، برفعالیت های ذهنی خود نظارت کنید و متوجه افکاری باشید که در ذهن شما جاری است.

پس از اینکه به اشتغالات ذهنی خود پی بردید و متوجه شدید که معمولاً چه نوع افکاری ذهن شما را مشغول می کند در مرحله بعدی، مسائل مهم و مسائل غیر مهم را از یکدیگر تفکیک کنید. به یاد داشته باشید که قرار است مسائل مهم را در شکل، و مسائل غیر مهم را در پس زمینه شکل جای دهید. ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانم مسائل مهم را از غیر مهم تفکیک کنم.

برای انجام این کار می توانید معیارهای زیر مانند مسائل مربوطه به اینکه چرا در گذشته موفق نشدم، چرا در ماه های قبل به خوبی درس نخواندم، یا نگرانی های مربوط به آینده، مثل اینکه نتیجه کنکور شما با دوستانتان چه خواهد شد، و .... را شاخص قرار دهید. مسائل پیش پا افتاده روزانه، که معمولاً تکراری هستند و فکر شما را مشغول می سازند، مسائل غیر مهمی هستند که باید به پس زمینه رانده شود.

با یک فکر آزاد به پیش! قسمت دوم


در ادامه، کارهایی که باعث موفقیت شما می شود، متمرکز روی برنامه ریزی درست، شیوه مطالعه صحیح و چگونه درس خواندن و غیره ... مسائلی است که باید در زمینه ذهنی شما باشد تا موفق شوید. در مجموع، ابتکار با شماست که چه مواردی را در چه قسمتی بگنجانید. البته این موارد، ثابت نیستند و ممکن است که برحسب شرایط تغییر کنند.

6- در مورد آن صحبت کنید.

هر وقت، موضوعی، چه مربوط به کنکور و چه غیر از آن، باعث آشفتگی ذهنی شما شد، در مورد آن با شخصی که با او راحت هستید و البته می تواند به خوبی شما را راهنمایی کند، صحبت کنید. صحبت کردن در مورد موضوعاتی که باعث آشفتگی ذهنی تان شده است دو مزیت اصلی دارد:
می تواند به شما احساس تایید شدن و شنیده شدن بدهد، و همچنین می تواند شما را با دیدگاه های مختلف دیگران آشنا بکند.
اغلب، فقط داشتن کسی که به حرف هایتان گوش بدهد و افکارتان را درک کند، باعث می شود که فوریت، شدت و کثرت افکارتان از بین برود. به همان اندازه، شنیدن افکار و دیدگاه های فکری طرف مقابل نیز می تواند شما را با بینش و راهکارهای جدیدی آشنا کند.

قسمت اول

قسمت دوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی