تبیان، دستیار زندگی
آمریکا در حال ساخت پیشرفته ترین هواپیمای فضایی جهان است، پروژه ای متفاوت که رسیدن به مدار زمین را ساده تر از هر زمان دیگری می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت پیشرفته ترین هواپیمای فضایی جهان

آمریکا در حال ساخت پیشرفته ترین هواپیمای فضایی جهان است، پروژه ای متفاوت که رسیدن به مدار زمین را ساده تر از هر زمان دیگری می کند.

بخش دانش تبیان

هواپیما

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اگرچه هم اکنون دارای یک فروند هواپیمای فضایی موسوم به X-۳۷B است اما آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) به عنوان بازوی تحقیقات نظامی این کشور خواهان هواپیمای فضایی دیگری است.

این هواپیمای فضایی جدید که XS-۱ نام دارد، با هدف جاه طلبانه ای طراحی و ساخته می شود که می توان از آن به عنوان تحولی شگرف در پروژه های نظامی آینده یاد کرد. بر این اساس هواپیمای فضایی XS-۱ با برخورداری از قابلیت مهمی نظیر حمل حدود ۱.۵ تن بار به مدار زمین، آن هم به طور روزانه، برنامه های نظامی مرموز آمریکا را متحول خواهد کرد.

دانشمندانی که در این پروژه حضور دارند معتقدند که هزینه انتقال چنین محموله های سنگینی به مدار زمین تنها ۵ میلیون دلار خواهد بود.

اینکه چنین هواپیمای فضایی بتواند هر روز از زمین برخاسته و با رساندن خود به مدار زمین، محموله خود را رها و بار دیگر در زمین فرود آید امکان فوق العاده ای است که کمتر کارشناسی تصور آن را می کرده است.

طراحی و ساخت این هواپیمای فضایی جدید بر اساس یک استراتژی کلی دنبال می شود: دسترسی پیوسته و کم هزینه به فضا. در واقع پنتاگون به دنبال راهی جدید برای انتقال ماهواره ها به مدار زمین است و تلاش می کند این کار را به یک رویه روزمره تبدیل کند.

به عقیده کارشناسان علوم فضایی، رسیدن به فضا دیگر کار دشواری محسوب نمی شود بلکه انجام ارزان قیمت این کار است که به چالشی بزرگ برای فعالان این عرصه تبدیل شده و حالا با پروژه هایی نظیر هواپیمای فضایی XS-۱ این چشم انداز دست یافتنی تر از هر زمان دیگری خواهد شد.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .