تبیان، دستیار زندگی
ماهواره روسی برای رقابت با جی پی اس آمریکا پرتاب شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهواره روسی برای رقابت با جی پی اس آمریکا پرتاب شد

موشک سایوز 2.16 حامل ماهواره جهت یابی «گلوناس-ام» با موفقیت از پایگاه فضایی «پلستسک» واقع در استان آرخانگلسک در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.

بخش دانش تبیان
title

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد: موشک سایوز 2.16 حامل ماهواره جهت یابی «گلوناس-ام» با موفقیت از پایگاه فضایی «پلستسک» واقع در استان آرخانگلسک در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.
براساس گزارش اعلام شده، پرتاب موشک سایوز و جداشدن ماهواره جهت یابی گلوناس مطابق برنامه صورت گرفت و ادامه عملیات برای در مدار قرار گرفتن نیز عملی خواهد شد.
این پنجمین موشک سایوز حامل ماهواره گلوناس است که از پایگاه فضایی نظامی پلستسک واقع در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب می شود.
گلوناس به عنوان سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی و رقیب جی پی اس آمریکا که سال 1993 طراحی شد، اطلاعات مربوط به نقاط روی زمین، دریا، آسمان و حتی فضای ماورای جو را با ضریب خطای یک متر به زمین ارسال می کند، از دسامبر 2011 تمام مناطق کره زمین را زیر پوشش قرار داده است.
روسیه برای افزایش دقت گلوناس و رساندن سطح دقت این سامانه هم تراز جهت یابی جی.پی.اس آمریکا تلاش می کند.
در زمان حاضر بیش از 30 ماهواره گلوناس در مدار زمین قرار دارد که 25 ماهواره فعال و بقیه در حال آزمایش یا ذخیره است.
براساس تاکیدهای «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، طراحان و برنامه ریزان گلوناس موظفند برای اینکه مصرف کنندگان اطلاعات، این سامانه جهت یابی را انتخاب کنند، خدمات آن را بدون نقص و از نظر کیفیت و قیمت خدمات، بهتر از سامانه «جی.پی اس» آمریکا ارائه کنند.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، سامانه جهت یابی «گلوناس» روسیه در واقع رقیب سیستم «جی.پی.اس» آمریکا است و از آن می توان برای جهت یابی در خشکی، دریا، هوا و فضا استفاده کرد.
سامانه جهت یابی گلوناس روسیه از اواخر سال 2007 با پرتاب 19 دستگاه ماهواره راه اندازی شد و دسترسی به سیگنال های غیرنظامی گلوناس رایگان و برای کاربران روس و خارجی نامحدود است.
روسیه همچنین برای دقت در انجام عملیات ضد تروریستی در سوریه و جلوگیری از ایجاد اختلال عمدی در اجرای بمباران ها، از سامانه گلوناس به جای چی پی اس آمریکا استفاده می کند که براساس گزارش های اعلام شده نتیجه خوبی داشته است.


منبع: ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .