تبیان، دستیار زندگی
نانو سیستم پارس به منظور تجاری سازی نتایج طرح تولید میکروسکوپ STM و نیز تکمیل، توسعه زیر ساخت های آزمایشگاهی کشور و فعالیت های نانوفناوری در علوم گوناگون به خصوص علوم پزشکی به تولید این نانوسکوپ ها اقدام کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید نانوسکوپ ایرانی با توانمندی بالای تصویربرداری

نانو سیستم پارس به منظور تجاری سازی نتایج طرح تولید میکروسکوپ STM و نیز تکمیل، توسعه زیر ساخت های آزمایشگاهی کشور و فعالیت های نانوفناوری در علوم گوناگون به خصوص علوم پزشکی به تولید این نانوسکوپ ها اقدام کرده است.

بخش دانش تبیان

نانوسکوپ

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رضا صابر، مدیرعامل نانو سیستم پارس با اشاره به پیشرو بودن این شرکت در تولید نانوسکوپ های پیشرفته در کشورمان اظهار کرد: نانو سیستم پارس به منظور تجاری سازی نتایج طرح تولید میکروسکوپ STM و نیز تکمیل، توسعه زیر ساخت های آزمایشگاهی کشور و فعالیت های نانوفناوری در علوم گوناگون به خصوص علوم پزشکی به تولید این نانوسکوپ ها اقدام کرده است.


توانمندی در تولید نانوسکوپ داخلی


این فعال فناور با اشاره به اهمیت قابل توجه نانوسکوپ در تولید محصولات فناوری نانو و ارزش آفرینی بالای این دست محصولات گفت: با توجه به ضرورت تولید این دست تجهیزات، این شرکت با تشویق شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، شرکت دانش بنیان نانو سیستم پارس در حوزه تصویربرداری و ساخت سیستم های تصویربرداری در مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی سال 1387 شروع به کار کرد.
وی با اشاره به موفقیت این شرکت در تولید نخستین نانوسکوپ ایرانی بیان کرد: ساخت نخستین نانوسکوپ ایرانی و یا اس-تی-ام (STM-Scanning Tunneling Microscope) ابتدا به صورت پروژه تحقیقاتی آغاز شد و در ادامه تبدیل به تولید یک دستگاه با فناوری پیشرفته و مبتنی بر دانش فنی بومی بالا شده است.
صابر با اشاره به توانمندی این دستگاه در تصویربرداری از سطوح و مولکول های هادی و نیمه هادی با دقت تصویربرداری اتمی افزود: این دستگاه، هم اکنون در بیش از 60 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و نیز خارج کشور در حال استفاده و خدمت رسانی است.


قابلیت تصویربرداری با کیفیت مطلوب در ابعاد نانومتری


مدیرعامل نانوسیستم پارس گفت: با استفاده از این دستگاه ها، می توان علاوه بر تصویربرداری از سطوح نانومتری، اندازه گیری سایز و یا بزرگی ذرات و همچنین اسپکتروسکوپی و یا حتی لیتوگرافی، حکاکی و جابجایی مولکول ها و یا اتم ها را (در خلا) انجام داد که این موارد به عنوان دیگر طرح های فناورانه این شرکت تحقق یافته و هم اکنون در اکثر سیستم های تحویلی به مراکز و آزمایشگاه های کشور که این سیستم ها را خریداری کرده اند، نصب شده است.
صابر ادامه داد: حکاکی و جابجایی مولکول ها و اتم ها بیشتر در حوزه ساخت تراشه ها و یا چیپ های دقیق تر در آینده و حتی هم اکنون نیز کاربرد فراوانی دارد که در این پروژه نیز نام مبارک خدا به ارتفاع حدودا 35- 60 نانومتر و به بزرگی 1000 نانومتر نوشته شده است.


تولید میکروسکوپ های نیروی اتمی ساخت داخل


مدیرعامل نانوسیستم پارس بیان کرد: ساخت میکروسکوپ الکترونیکی نیروی اتمی AFM در ادامه روند فعالیت تحقیقاتی این شرکت به پایان رسیده و هم اکنون کار روی آپشن های مختلف تصویربرداری مثل مد کار کردی LFM,MFM, EFM و... همچنین مکانیک سیستم و الکترونیک و نیز لیزر آن پایان یافته است.
صابر، با بیان این که دستگاه AFM با تکنولوژی بالا تحویل مراکز تحقیقاتی شده است، اظهار کرد: این سیستم توانمندی تصویربرداری از هر نوع سطح و ماده ای اعم از بیولوژیک، غیر بیولوژی، آلی، غیر آلی، هادی و غیر هادی را داراست.
این فعال فناور افزود: با توجه به دقت و حساسیت بالای دستگاه STM در بررسی مواد هادی و نیمه هادی و در مقابل برد وسیع مطالعه مواد در دستگاه AFM، این شرکت دستگاه میکروسکوپ پروب روبشی را که ترکیبی از دو دستگاه AFM و STM است توسط این شرکت تولید شده است.
مدیرعامل شرکت نانو سیستم پارس به تولید دستگاه های جانبی مورد نیاز با آپشن های مورد نیاز برای سهولت کار با دستگاه های تصویربرداری در مقیاس نانو اشاره کردو افزود: دستگاه های جانبی برای کار با تجهیزات تصویربرداری نانو، که حساسیت بالایی دارند از جمله دستگاه ساخت تیپ تصویربرداری به صورت کاملا اتوماتیک، میزهای ضد ارتعاش در اندازه های مختلف و مورد نیاز مشتری تولید شده است.


منبع: ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .