تبیان، دستیار زندگی

تأثیر احساسات منفی و مثبت بر سلامتی

ذهن می‌تواند اثراتی بسیار عمیق بر روی بدن ما بگذارد. بنابراین ما می‌توانیم با یک نگرش مثبت، زندگی سالم را برای خود تضمین کنیم و از طرفی نیز می‌توانیم با منفی‌نگری، زندگی را به کام خود تلخ کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

استیکر، منفی نگری، بدبینی، خوش بینی،
انسان مجموعه‌ای از احساسات است، حس‌هایی مانند شادی و نشاط و یا غم و اندوه و ... که هر کدام از این احساسات به گونه‌ای بر جسم او اثرگذار است .

با ایجاد حس‌های مختلف، بدن ما مواد شیمیایی خاصی را آزاد می‌کند که می‌توانند مخرب و یا سازنده باشند، برای مثال اگر شما شاد باشید، هورمون های شادی آور سروتونین، اکسی توسین و دوپامین در بدن آزاد می‌شود که اثرات خوبی بر بدن دارند و اگر مضطرب باشید، هورمون کورتیزول ترشح خواهد شد که مقادیر زیاد آن برای بدن خطرناک است.

خشم، نفرت، حسادت و احساسات بد دیگر مانند سمومی هستند که با تنفس به بدن خود تزریق می‌کنیم، سمومی خطرناک که حتی می‌توانند ما را از پای در بیاورند


مثبت در برابر منفی

همیشه این دوگانگی و تقابل در دنیای ما وجود داشته است. اما اغلب ما سعی داریم آن چه را که برای ما مثبت تعریف کرده اند به چالش کشیده و درباره ی آن به صورت منفی بیندیشیم.

مغز یک ابزار بسیار پیچیده است برای بررسی و تعریف آن چه که وجود دارد و یا باید باشد.برای مثال آیا تا به حال به رانندگانی که مجبور به توقف در مسیرهای پرتردد می‌شوند توجه کرده اید که تا چه حد عصبانی شده و خشم و احساسات منفی بر آن ها غلبه می‌کند؟ در حالیکه ممکن است یک راننده ی دیگر در همان شرایط بسیار صبور و خونسرد باشد.

این دو یک تجربه مشترک داشته اند، اما هر کدام واکنش های متفاوتی از خود نشان داده اند. بنابراین هر چیزی در این دنیا دارای دو وجه مثبت و منفی است و این به افراد بستگی دارد که هر کدام را برای خود مثبت تعریف کنند یا منفی!

تا جایی که امکان دارد برداشت خود از شرایط را تغییر دهید

بعد از کمی فکر کردن درباره لحظه ها و اتفاقات می فهمیم که هیچ حقیقت کاملا مثبت و یا منفی در تجربه هایی که کسب کرده ایم وجود ندارد. بنابراین درک هر موقعیتی به حالت روحی و احساسات ما و همچنین تأثیرش بر روی جسم مان بستگی دارد. آگاهی و حالات ذهنی مثبت ما در شرایط مختلف محیطی به ما کمک خواهد کرد تا با غلبه بر احساسات به سلامت جسممان نیز کمک کنیم.

بقراط می گوید: اگر کسی خواهان سلامت کامل خود باشد، در ابتدا باید خود را از انجام هر عمل بیماری زایی دور کرده و از عواقب هر بیماری نیز آگاه باشد، تنها در این شرایط است که به خود کمک کرده است.

اتصال ذهن به جسم

اتصال و رابطه ی بین ذهن و جسم بسیار قدرتمند است هر چند که ما هرگز نمی توانیم آن را به چشم ببینیم. ذهن می‌تواند اثراتی بسیار عمیق بر روی بدن ما بگذارد. بنابراین ما می‌توانیم با یک نگرش مثبت، زندگی سالم را برای خود تضمین کنیم و از طرفی نیز می‌توانیم با منفی نگری، زندگی را به کام خود تلخ کنیم. باید افکار مخرب را در خود سرکوب کنیم تا نتواند علاوه بر جسمم مان، روح مان را نیز بیازارد و به آن ها آسیب برساند.

احساسات و تجارب ما می‌توانند انرژی ضروری را در سلول ها ذخیره کنند. آیا تا به حال این تجربه را داشته اید که به دنبال یک ناراحتی و یا شکست عاطفی، دچار درد در منطقه ای از بدن شوید؟

هنگامی که شما درد و یا یک صدمه و آسیب در بخشی از بدن دارید این حتما به احساسات بد درونی شما مربوط می‌شود و از آن نشأت می گیرد. پس این خود ما هستیم که می‌توانیم با داشتن نگرش های مثبت به درمان خود کمک کنیم.

شما این قدرت را دارید

خشم، نفرت، حسادت و احساسات بد دیگر مانند سمومی هستند که با تنفس به بدن خود تزریق می کنیم، سمومی خطرناک که حتی می‌توانند ما را از پای در بیاورند. بنابراین نباید به خود اجازه دهیم با افکار سمی، سلامت مان به خطر بیفتد و ما را نابود سازد.

به جای تزریق احساست منفی به خود، هر اتفاق یا تجربه را مثبت بپندارید و هر کدام را فرصتی بشمارید. به خودتان برچسب منفی نزنید و نگذارید هیچ کس و هیچ چیز بر روی ذهن شما تأثیر منفی بگذارد. تنها با پرورش احساسات مثبت می‌توانید زندگی سالم را دنبال کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.