تبیان، دستیار زندگی
منابع آلاینده ای مانند واحدهای صنعتی، معدنی و معادن شن و ماسه به یک محل عظیم برای تولید آلودگی هوا تبدیل شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معادن شن مهمترین علت آلودگی هوای تهران

منابع آلاینده‌ای مانند واحدهای صنعتی، معدنی و معادن شن و ماسه به یک محل عظیم برای تولید آلودگی هوا تبدیل شده‌اند.
بخش اجتماعی تبیان

معصومه ابتکار

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه‌های سازمان متبوعش برای کنترل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها گفت: از ابتدای سال جاری هوای ناسالم نداشتیم اما تهدیدها همچنان ادامه دارد؛ 50 میلیون خودرو در تهران وجود دارد و حدود 2 میلیون موتورسیکلت در خیابان‌ها تردد می‌کنند که بخشی از آنها کاربراتوری هستند که آلودگی آنها چندین برابر است همچنین بخشی از منابع ساکن آلودگی هوا را نباید نادیده بگیریم.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد شدید از معادن شن و ماسه در غرب تهران تصریح کرد: منابع آلاینده‌ای مانند واحدهای صنعتی، معدنی و معادن شن و ماسه به یک محل عظیم برای تولید آلودگی هوا تبدیل شده‌اند.
وی ادامه داد: معادن شن و ماسه اطراف تهران از مهم‌ترین منابع آلودگی هوای تهران محسوب می‌شوند و مسئولان استانی به طور جد باید در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که بیش از 11 میلیون نفر در این زمینه آسیب می‌بینند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به برنامه دولت برای مقابله با  آلودگی هوا   اشاره کرد و افزود: دولت برنامه‌ای یک ساله برای این منظور دارد و در این برنامه یک ساله تأکید بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مد نظر قرار داده است.
ابتکار در بخش دیگری از اشهارات خود گفت: تمامی طرحهای انتقال آب در کشور باید ارزیابی زیست محیطی دریافت کنند و بدون آن نباید انتقال انجام گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته برخی از طرحهای انتقال آب اجرا شده است چرا که موضوع آب حائز اهمیت است؛ بر اساس قانون فعلی، وظیفه تأمین آب بر عهده وزارت نیرو است اما تمام این طرحها باید مشمول ارزیابی‌های زیست محیطی باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: انتقال آب بین‌حوزه‌ای نیازمند ارزیابی زیست‌محیطی است چرا که تبعات این طرح‌ها نیز متوجه محیط زیست کشور می‌شود البته همواره حق‌آبه طبیعت باید مدنظر گرفته شود؛ اینکه هر برنامه‌ای انجام شود و گفته شود که آسیب‌رسان نیست، کاری غیرکارشناسی محسوب می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه در انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید قبل از انتقال، همه راهها را مد‌نظر قرار دهیم، گفت: باید ابتدا این پرسش را مطرح کرد که آیا طرحهای اصلاح الگوی مصرف و تغییر کشت انجام گرفته است و آیا طرحهای تصفیه فاضلاب انجام گرفته است.

وی با یادآوری کشتهای نامناسب در مناطق خشک و کم‌آب کشور گفت: شاهدیم که در کنار تالاب جازموریان محصولی همانند هندوانه کشت می‌شود و بعد از آن متاسفانه می‌گویند که چرا آب نیست، چرا گردوخاک زیاد است، چرا جازموریان خشک شده است، الگوی کشت باید مدنظر قرار گیرد و اصلاح شود.
وی درباره اینکه آیا انتقال آب خلیج فارس به سیرجان مجوز لازم را دارد، گفت: این طرح ارزیابی زیست‌محیطی و مطالعاتی را دارد و مسیر آن نیز تعیین شده است و می‌توانند این طرح را آغاز کرده و به بهره‌برداری برسانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در مورد انتقال آب شیرین‌کن‌ها، ترجیح ما این است که این برداشت‌ها از دریای عمان صورت گیرد و این برداشت‌ها به جای خلیج فارس و تنگه هرمز از این منطقه انجام شود.
ابتکار درباره افرادی که در فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر شکار، مشکلات زیست محیطی و آزار حیوانات می‌کنند، گفت: با همکاری پلیس فتا، با خاطیان و مجرمانی که در فضای مجازی تخلفات خود را نشر می‌دهند، برخورد می‌کنیم و حتی هفته گذشته با مواردی در شبستر و استان گلستان برخورد شد البته خط تلفن 1540 نیز در اختیار مردم است تا گزارش‌های خود را ارائه دهند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .